
Potpuna tranzicija na električne automobile: Ova zemlja će zameniti sva benzin i dizel vozila
Norveška će postati prva zemlja na svetu koja će praktično ukloniti automobile koje koriste dizel i benzin sa tržišta novih automobila.
Iako ima ogromne rezerve nafte i gasa, Norveška je odavno prepoznata kao globalni lider u održivom transportu. Prodaja električnih vozila (EV) u ovoj zemlji porasla je sa manje od 1% ukupne prodaje automobila u 2010. na čak 88,9% prošle godine, a taj trend ne pokazuje znake usporavanja.
Prema podacima Uprave za javne puteve, više od 96% novih automobila prodatih u prvim nedeljama ove godine bili su električni. Time je Norveška vrlo blizu postizanja cilja potpunog prelaska na električna vozila, koji je prvi put postavljen kao neobavezujući cilj 2017. godine, piše CNBC.
EU planira subvencije za električne automobile – spas za nemačku autoindustriju
Proslava prelaska na električna vozila
Kristina Bu, generalna sekretarka Norveške asocijacije za električna vozila, očekuje da će Norveška dostići ovaj cilj. Ona je najavila proslavu kao istorijski trenutak za zemlju. „Već smo pozvali mnogo političara i drugih učesnika na zabavu 13. februara, jer svi predviđaju da će ove godine udeo električnih automobila biti između 95% i 100%“, izjavila je Bu.
Dosledna politika kao ključ uspeha
Zamenica ministra saobraćaja Cecilie Knibe Kroglund istakla je da je ključ uspeha Norveške uvođenje dugoročnih i konzistentnih politika koje podstiču upotrebu električnih vozila, umesto zabrana automobila s motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Za razliku od Evropske unije, koja planira zabranu prodaje automobila na fosilna goriva do 2035. godine, ili Ujedinjenog Kraljevstva, gde se slična zabrana planira za 2030. godinu, Norveška je izbegla zabrane i fokusirala se na podsticaje. Oni uključuju oslobađanje od PDV-a, popuste na putarine i parkinge, kao i pristup autobuskim trakama. Vlada je takođe investirala u infrastrukturu za punjenje vozila, dok mnogi građani mogu puniti svoja vozila kod kuće.
Kroglund je promene opisala kao „novu normalnost“ za Norvešku. „Transport je ključ za klimatski prihvatljiva rešenja. Uspeh koji smo imali s automobilima sada pokušavamo primeniti i na druge oblasti transporta,“ rekla je Kroglund. Plan je da gradski autobusi budu potpuno električni do 2025, dok bi teška vozila trebalo da budu 75% obnovljiva do kraja decenije.

Električni automobili, Foto: Unsplash
Širi uticaj i lekcije za druge zemlje
Iako EV dominiraju u prodaji novih automobila u Norveškoj, tek 28% ukupnog voznog parka čine električna vozila, dok je u Oslu taj procenat preko 40%. Prema rečima Kristine Bu, promene u politici dovele su do „mentalnog zaokreta“ u društvu, gde su mnogi skeptični vozači prešli na električna vozila nakon što su uvideli njihove prednosti.
Norveška takođe koristi svoj status kao bogate zemlje s jeftinom energijom kako bi olakšala prelazak na EV, što je izazov za druge zemlje. Na primer, Nemačka je prošle godine ukinula subvencije za električne automobile zbog budžetskih problema, što je izazvalo pad prodaje.
Profesor Harald Nils Røstvik sa Univerziteta u Stavangeru smatra da je povratak na dizel automobile nezamisliv. „Prednosti električnih automobila su brojne – tihi su, ekonomični, ekološki prihvatljivi i simbol statusa za mnoge,“ rekao je Røstvik, zaključivši da se „tehnologija i društvo nepovratno menjaju.“
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Unsplash