Borislav Despotović

Nije Dubai sve što sija

Dug i trnovit put je prošao od trenutka kada je legendarni bračni par Marušić projektovao Cerak vinograde pa sve do danas. Bilo je to, kako je tada struka govorila, „naselje po meri čoveka”. Razmišljali su Marušići o svakom detalju, počev od adekvatnog broja kvadrata po stanaru, pa čak i o dovoljnoj količini svetla u svakoj prostoriji, a celo naselje je imalo i neizostavnu socijalnu komponentu, od dovoljno zelenila na koje se gledalo sa terase, koju je gotovo svaki stan imao, pa preko škole u blizini, do doma zdravlja…

Piše: Borislav Despotović, urednik BIZLife Magazina

I nije bez razloga taj projekat uvršten u stalnu kolekciju njujorškog Muzeja moderne umetnosti (MoMA) kao primer uzorne socijalne stambene gradnje, a nije bez osnova ni to što su Darko i Milenija Marušić za svoje remek-delo dobili niz nagrada i priznanja.

Međutim, od tog vremena – tačnije, od kraja 80-ih – do danas, dogodio nam se sunovrat gradnje, u svakom smislu, ali o tome sada nećemo govoriti. Mada, za tekst na tu temu potrebno je nekoliko tomova knjiga, a ne par redova u jednom uvodniku.

Ono što je dobro jeste da nam se taj „marušićki” trend vraća – doduše, polako, ali ipak sigurno. Takozvana održiva gradnja je danas realnost kada je reč o projektima velikih Real estate kompanija u Srbiji i „kvadrat po meri čoveka” se u potpunosti podrazumeva. Zapravo, bez tog elementa ozbiljne kompanije ne ulaze ni u projektovanje, a kamoli u samu izgradnju. U velikom delu magazina koji je pred vama govorićemo o tome, o takvim projektima i kompanijama koje ih realizuju.

Realnost je takva da u tom segmentu krećemo od poslovnih, multifunkcionalnih prostora i hotela, jer pametne kompanije znaju da je održiva gradnja dugoročna investicija, a ne nužan trošak.

Sa druge strane, istraživanja kažu da posebno generacija Z stanove ne posmatra kao zbir kvadrata, već kao prostor koji je deo šire socijalne zajednice. Oni traže otvorene prostore, svetlo, dovoljno vazduha, parking, blizinu škole, bolnice i blizinu važnih saobraćajnih poveznica. Paradoksalno, pripadnici generacije Z su se rodili ne samo u pogrešnoj dekadi ili veku već i u milenijumu. Oni ne traže ništa drugo nego da žive u Cerak vinogradima sa početka ove priče.

Tema ovog broja magazina BIZLife jeste Build&Beyond. I zaista je takvih građevina budućnosti sve više, jer tržište to želi. Ozbiljni kupci i zakupci ne štede novac kada je komfor u pitanju, bilo da je reč o pojedincima ili firmama. Na sreću, ozbiljan je i broj Real estate kompanija koje to mogu da im pruže.

Ipak, ono na šta ćemo pričekati jeste to da i običan radnik, kada digne kredit, uspe da priušti „kvadrat po meri čoveka”. Za sada je, nažalost, to samo želja. Računica je jasna i svako može da je shvati. Dobra izolacija, ventilacija, smart-home sistem i slično – sve to običan čovek razume i želi da poseduje, ali ne može da priušti. Međutim, nisu tu „krivi” ni kupci ni kompanije – nerealne cene kvadrata u našoj zemlji su ozbiljna i zamršena priča za sebe, o kojoj se naširoko može pripovedati i analizirati. Ali nećemo o tome.

Ono što je dobro – održiva i pametna gradnja je naša realnost, a takvih projekata je sve više. Ali ono što mene lično posebno raduje jeste činjenica da u toj industriji mi ne moramo u potpunosti da kupujemo know-how iz inostranstva, mnogo toga smo osmislili, napravili i primenili mi, ovde, u Srbiji. Čak smo brojne inovacije u Real estate industriji i izvezli u inostranstvo.

Dakle, narodski u šali rečeno: nije Dubai sve što sija. 

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife Magazin

Foto: Zoran Rašić / BIZLife

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE