
„Nema golotinje, psovki, ružnih reči“: Kako su turske SAPUNICE podstakle turizam u Istanbulu
Turizam u Turskoj raste zahvaljujući snazi malih ekrana, kažu analitičari iz kulture koji su uočili trend putovanja zbog TV serija i filmova koji se osetio i u Istanbulu.
Turske televizijske drame, poznate kao „dizi“ na turskom, doživljavaju porast popularnosti širom sveta i u skladu sa tim, priliv turista radoznalih da vide scene i pejzaže koji se pojavljuju u njihovim omiljenim serijama. Dok je 64 odsto ispitanika u istraživanju American Express-a iz 2023. reklo da su bili pod uticajem televizije i filma pri odabiru destinacije za putovanje, ta brojka raste na 70 odsto za milenijalce i generaciju Z.
Između 2020. i 2023. globalna potražnja za turskim serijama porasla je za 184 odsto, pozicionirajući Tursku kao jednog od najvećih izvoznika TV emisija širom sveta, prema Parrot Analitics, istraživačkoj kompaniji.

Istanbul, grad, destinacije (Pixabay)
Globalna popularnost turskih TV drama gurnula je Tursku u poziciju vodećeg izvoznika televizije, uveliko jačajući međunarodni imidž nacije i privlačeći milione gledalaca i turista širom sveta na njene istorijske i kulturne lokacije koje predstavljaju setove za mnoge serije.
400 miliona gledalaca za veče
Izzet Pinto, izvršni direktor Global Agency, distributera TV sadržaja koji prodaje turske drame na svetskim tržištima, potvrđuje da je Turska od strastvenog uvoznika latinoameričkih serija preokrenula situaciju.
„Dopremamo do preko 400 miliona gledalaca svake noći širom sveta“, kaže on. „Meka moć koju stvaramo turskim dramama ne može se ni porediti sa onim što bi se moglo uraditi u politici“.
Emisije su širokog spektra, od „Gumuš“, serije iz 2005. koja je istraživala sukob kulture između tradicionalnih načina i modernog urbanog života, do istorijskih drama kao što je „Veličanstveno stoleće“, koja dramatizuje osmanskog sultana Sulejmana Veličanstvenoh iz 16. veka. „Hiljadu i jedna noć“, romantična drama iz 2006. zasnovana na zbirci bliskoistočnih narodnih priča i smeštena u savremeni Istanbul, zaokupila je publiku na Balkanu.

Serija (Freepik)
Ali jedna stvar koja im je zajednička, prema Pintu, je njihova usredsređenost na porodično gledanje, nešto što služi samo da poveća potencijalnu publiku. „Nema golotinje, psovki ili loših reči, nema mnogo mržnje. Dakle, ovo postaje gledljivo za porodicu“, objašnjava on.
Zašto su turske TV serije tako popularne?
Nekada uvoznik latinoameričkih telenovela, Turska sada izvozi svoje drame u region. Predsednik Venecuele Nikolas Maduro posetio je set istorijske dramske serije „Resurrection: Ertugrul“ 2018. godine, naglašavajući privlačnost „dizija“ u njegovoj naciji.
Hejli Uganadi, osnivač platforme za obožavatelje turskih TV serija „Dizilah“, kaže da popularnost drama potiče od tema koje se fokusiraju na porodicu, prijateljstvo i ljubav, koje se obično postavljaju u pozadini luksuznog načina života u Istanbulu ili bogate istorije Turske.
„One nude ponešto za svakoga, bez obzira odakle ste. Gledajući turske drame, vidim odraze svoje mame, sebe i braće i sestara“, rekla je Uganadi.
Njena platforma ima oko 1,5 miliona gledalaca mesečno, sa fanovima iz Sjedinjenih Država, Kanade, Grčke, Indije i Pakistana, prenosi Euronews.

Turska, zastava, Istanbul (Freepik)
Kako industrija raste, proširuje i teme svojih serija, kao što je on ‘Crvene ruže’, koja istražuje dinamiku između uporno sekularne zapadnjački orijentisane porodice i izmišljenog islamskog bratstva.
Dr Deniz Gurgen Atalay, docent za film i TV na Univerzitetu Bahčešehir u Istanbulu, kaže da je industrija 2023. godine zaradila milijardu dolara (918 milijardi evra) od prekomorskog izvoza i da ima važan uticaj na turizam, posebno u Istanbulu.
„Sektor TV serija ima ogroman udeo u tome. Slika Istanbula koju predstavlja serija, hrana koja se ovde jede, piće koje se pije, muzika koja se sluša, životni standard i kultura ovde predstavljaju veoma prijatno mesto za uvažavanje u okviru serije“, rekla je Atalay.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: IMDb/Freepik/Pixabay