Monopol i Hasbro: Kako je jedna igra postala globalni fenomen?
Monopol, najpoznatija društvena igra na svetu, potiče iz SAD i decenijama je gradila status ikone u svetu zabave i društvenih igara. Iako je danas simbol kapitalizma i tržišnih borbi, Monopol je imao mnogo skromniji početak, a njegova istorija uključuje i priču o kompaniji Hasbro koja danas obeležava 101. godinu postojanja.
Kako je nastao Monopol?
Monopol je originalno osmislila tadašnja aktivistkinja Elizabet Lizi Megi 1903. godine, pod nazivom „The Landlord’s Game“, kao obrazovni alat za prikazivanje negativnih efekata monopola na društvo. Megi je želela da svojom kreacijom prikaže negativne posledice monopola, koji je u to vreme bio dominantan ekonomski sistem u Sjedinjenim Američkim Državama. Iako su prvobitne verzije igre bile edukativne, Monopol je svoju komercijalnu slavu postigao tek kada je igra prepravljena i preuzeta od strane Čarlsa Deroua. On je, 1933. godine, unapredio igru i prodao je svoja prava na nju kompaniji „Parker Brothers“, koja je kasnije postala deo kompanije Hasbro.
Hasbro je učionio globalnim fenomenom
Hasbro je jedna od najvećih kompanija za proizvodnju igračaka i igara, postala je sinonim za Monopol. Kompanija je kupila prava na Monopol od „Parker Brothers“ 1968. godine, a njen uticaj je omogućio da ova igra postane globalno prepoznatljiva. Hasbro je omogućio proizvodnju igre na različitim jezicima i u brojnim verzijama, od kojih je svaka prilagođena različitim tržištima i kulturama. Danas je Monopol jedna od najprodavanijih društvenih igara u istoriji, sa više od 275 miliona prodatih kopija širom sveta. Hasbro je sa svojom globalnom distribucijom omogućio da Monopol ne bude samo zabava, već i simbol kulturne i ekonomske moći u svetu.
Kako se igra Monopol?
Osnovna pravila igre su prilično jednostavna: igrači bacaju kocke kako bi premestili svoje figure po tabli, kupuju i prodaju nekretnine, plaćaju rentu i pokušavaju da steknu monopol na određenim ulicama ili mestima. Cilj igre je da se eliminišu svi drugi igrači, tako što ćete ih dovesti do bankrotstva.
Rekord za najdužu igru Monopola postavila je grupa ljudi koja je igrala igru neverovatnih 70 dana. Igra je trajala tako dugo jer su svi igrači svesno izbegavali bankrot i nastavili sa trgovinom dok nisu došli do finalne pobede.
Zanimljivo je da se u specijalnom izdanju monopola, „Monopol sad i ovde, svetsko izdanje“ objavljenom u avgustu 2008. godine, našao i Beograd, jer su iz kompanije hteli da umesto naziva ulica na tabli budu imena svetskih gradova. U početku je bilo izabrano 68 svetskih gradova od kojih je samo 20 trebalo da se nađe na tabli, a glavni grad Srbije bio je jedan od njih.
Od svog nastanka do danas, Monopol je postao globalni fenomen, koji ne samo da zabavlja, već i izaziva razmišljanje o ekonomskim sistemima, pravilima tržišta i onome što znači biti „pobednik“. Bez obzira na to da li Monopol doživljavate kao dosadnu ili krajnje zanimljivu igru, činjenica je da je on ostavio neizbrisiv trag u kulturnoj i ekonomskoj istoriji sveta
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik, Unsplash