
Milijarder koji je 90-ih uložio životnu ušteđevinu u industriju koja nije postojala, daje savet kako početi
Jay Chaudhry nikada nije mislio da će voditi posao, sakupiti bogatstvo ili pomoći u popularizaciji čitave industrije. Ne odrastajući u ruralnoj Indiji, ni nakon preseljenja u SAD 1980. da studira inženjerstvo i marketing, čak ni nakon što je dobio posao u tehnološkim gigantima IBM i Unisis.
„U mojoj porodici malih poljoprivrednika nema preduzetništva. Dakle, ako me pitate: ‘Da li sam ikada razmišljao o tome da postanem preduzetnik u detinjstvu ili ranim godinama svoje karijere?’ Ne baš“, kaže Jay Chaudhry, milijarder osnivač i izvršni direktor kompanije za bezbednost u oblaku Zscaler, za CNBC Make It.
Bio je potreban procvat dot-com-a u Silicijumskoj dolini — divlje priče o uspehu tehnoloških startapa kao što je Netscape — da nateraju Chaudhrija na razmišljanje 1996: „Zašto ne bih osnovao kompaniju?“ Doneo je ishitrenu odluku da napusti posao izvršnog direktora u tehnološkoj kompaniji IQ Software sa sedištem u Atlanti, a njegova supruga Jioti dala je otkaz kao sistemski analitičar u telekomunikacionom gigantu BellSouth.

Investicija (Freepik)
Zajedno su uložili svoju životnu ušteđevinu — otprilike 500.000 dolara — u SecureIT, startup softvera za sajber bezbednost koji su suosnivali 1997. U to vreme, „možda manje od 5 odsto kompanija sa liste Fortune 500 imalo je zaštitne zidove“, kaže Chaudhri. „U roku od 18 meseci, postavili smo zaštitne zidove u oko 50 odsto tih kompanija.“
Njegov tajming je bio savršen: 1998. godine, Chaudhri je prodao SecureIT kompaniji VeriSign u ugovoru o svim akcijama vrednom skoro 70 miliona dolara. Tokom naredne decenije, dvojac je osnovao još dve kompanije za sajber bezbednost i posao e-trgovine, od kojih je svaka kupljena.
Do 2007. oni su već bili bogati preduzetnici, a Chaudhri — kome je „dosadno“ kada ne radi ništa — odlučio je da je vreme da pokrene „jednu veliku kompaniju i stavi 200 odsto fokus na to“, kaže on.
Ta kompanija je bila Zscaler, koja je imala za cilj da pomogne kompanijama da pređu sa zastarelih zaštitnih zidova u eru oblaka. Par je uložio 50 miliona dolara svog novca, kaže Chaudhri. Danas donosi 1,6 milijardi dolara godišnjeg prihoda i ima tržišnu vrednost od otprilike 30 milijardi dolara.
Forbs procenjuje sopstvenu neto vrednost Chaudhrija na 11,5 milijardi dolara.
Ovde on govori o tome kako je ušteđevinu svoje porodice stavio na kocku kako bi pratio njegov osećaj, kako je njegovo vaspitanje uticalo na njegov odnos prema novcu i savete koje bi dao nekome ko želi da napusti posao da započne posao.
Šta je Chaudhrija podstaklo da uloži celu životnu ušteđevinu na ideju pokretanja?
„Ovo se dogodilo jer volim da čitam i volim tehnologiju“, odgovara on. „Godine 1996. Netscape je upravo lansiran i izašao u javnost, i bio sam fasciniran njime. Rekao sam: ‘Ako je suosnivač Netscape-a Mark Andreesen mogao da pokrene kompaniju – on je bio mlad momak, tačno sa koledža – zašto ne bih i ja osnovao kompaniju?“
On dodaje da je sa suprugom razgovarao nekoliko puta, i što su više razmišljali o tome, više su se uverili da je ta odluka ispravna. Osećaj je jedna stvar. Klađenje na svaki dolar je drugo, poručuje.

Novac, rast (Freepik)
„Počelo je tako što smo rekli: ‘Idemo po finansiranje rizičnog kapitala. Nisam imao iskustva u prikupljanju sredstava i ubrzo sam shvatio da to nije tako lako. Ovo je bilo 1996 i Atlanta nije bila meka za rizični kapital i stalno smo slušali: ‘Hej, ti nemaš nikakvog iskustva’.“
Bili su razočarani, ali njihovo uverenje je bilo sve veće, što je dovelo do toga da su odlučili da svoju životnu ušteđevinu stave na kocku.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: YouTube/Screenshot/Freepik