
Ljubaznost – Najpotcenjenija veština u poslu
Nedavno sam u hodniku jedne velike firme bio svedok jednostavne, ali moćne scene. Saradnica, očigledno pod stresom, slučajno je prosula kafu. U sekundi je krenula lavina izvinjenja i nervoze. A onda je njen kolega samo rekao: „Hej, sve je u redu. To se svakom desi. Hajde da obrišemo zajedno.” Ništa spektakularno, ali njeno lice se promenilo u trenu. Kao da je neko skinuo kamen sa njenih leđa. Pomislio sam: da li znamo koliko su važni ovakvi trenuci?
Piše: Radomir Lale Marković , SIY trener
U vremenu kada se uspeh meri rokovima, brojevima i ambicijama, često zaboravimo da su ljudi sa kojima radimo – ljudi. Sa svojim brigama, pritiscima, nadama. A još češće zaboravimo i na sebe. Da bismo mogli da budemo ljubazni prema drugima, moramo to prvo naučiti prema sebi. I to nije fraza iz priručnika samopomoći. To je poslovna veština koja menja sve.

Radomir Lale Marković, SIY trener – Foto: Matija Vukov
Ljubaznost prema sebi: prvi korak koji preskačemo
Koliko puta si rekao sebi: „Nisam dovoljno dobar”, „Kako sam mogao da napravim ovakvu grešku”, „Moram još više da guram”? U poslovnom svetu često verujemo da nas samokritika gura napred. Ipak, istraživanja psihološkinje Kristin Nef pokazuju da saosećanje prema sebi (self-compassion) ne vodi u pasivnost, već u veću otpornost, kreativnost i stabilnost.
Kada prestanemo da budemo najstroži sudija sebi, otvaramo prostor za zdravije odnose s drugima. Postajemo manje reaktivni, a više prisutni. Ljubaznost prema sebi nije slabost, već oblik hrabrosti.
Ljubaznost u poslu: mikrogestovi koji pokreću makropromene
Zamislimo sledeći sastanak tima. Jedna osoba je pažljivo saslušala kolegu, postavila pitanje bez prekidanja i dodala: „Sjajna ideja, hajde da je dalje razvijemo!” Taj mali gest može pokrenuti lanac pozitivnih interakcija. Naučnici ga zovu „kindness ripple effect” – efekat talasa koji se širi od jedne pozitivne akcije.
U organizacijama gde se neguje kultura dobrote zaposleni prijavljuju veći nivo zadovoljstva, bolju saradnju i manji stepen sagorevanja. I nije reč o idealizmu, već o poslovnoj realnosti. Ljubaznost povećava psihološku sigurnost u timovima, što je preduslov za inovaciju.
Liderstvo dobrote: odlučnost bez grubosti
Lideri koji praktikuju empatiju i poštovanje često postižu dublju lojalnost i bolje rezultate. Satja Nadela, izvršni direktor Majkrosofta, transformisao je kulturu te kompanije upravo kroz vrednosti saosećanja i inkluzije. Nije postao manje odlučan, ali je postao više – čovek.
Biti ljubazan lider ne znači popuštanje, već jasnoću u komunikaciji i poštovanje u svakom tonu. Ljudi neće pamtiti sve što ste rekli, ali će zapamtiti kako su se osećali dok su radili s vama.
Ljubaznost nije luksuz – to je dugoročna strategija
U svetu koji nagrađuje brzinu, mi nudimo pažnju. U svetu koji forsira natprosečnost, mi nudimo ljudskost. U svetu gde se sve meri metrima, mi unosimo milimetre topline.
Ljubaznost nije romantizovana osobina iz prošlosti. To je strategija budućnosti. Ona ne košta ništa, a menja sve. Počinje tako što sebi, svakog jutra, kažeš: „Danas biram da budem nežniji prema sebi.” Odatle sve kreće. I sve se menja.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: Benzoix / Freepik