kapitalne investicije, nekretnine, stranci

Kupci i zakupci oprezniji: Više od polovine traži „dobru priliku“, dok 90% smatra da su cene previsoke

Najnovije istraživanje sajta 4zida.rs, sprovedeno početkom avgusta među više od 400 korisnika sajta i 43 agencije za nekretnine, pokazuje da su kupci i zakupci danas oprezniji i sporiji u donošenju odluka.

Više od polovine njih (56% kupaca i 45% zakupaca) navodi da traže „dobru priliku“ umesto da žure, dok čak 90% kupaca smatra da su cene previsoke.

Cilj istraživanja bio je da se dobije uvid u aktivnosti i motive kupaca i zakupaca na domaćem tržištu nekretnina kao i analiziraju razlozi za kupovinu ili iznajmljivanje, način finansiranja i procena uticaja makroekonomskih faktora na donošenje odluka.

Ključni nalazi istraživanja

Analiza rezultata pokazuje da većinu kupaca čine osobe starosti između 26 i 55 godina, dok su zakupci dominantno mlađi – najzastupljeniji su u starosnim grupama od 18 do 25 i od 26 do 35 godina.

Gotovo polovina ispitanika (49%) navodi da kupovinom ili iznajmljivanjem stana rešava konkretan životni problem.

Koji su najčešći motivi kupovine nekretnine?

Kada je reč o motivima za kupovinu, najveći segment čine kupci prve nekretnine, njih 28,4%. Slede oni koji kupovinu obavljaju zbog promena životnih okolnosti, poput braka, razvoda ili proširenja porodice (17,1%), zatim kupci koji žele da zamene postojeći stan većim ili manjim (14,8%), dok 12,4% kupuje nekretninu kao investiciju.

Prema procenama agencija za nekretnine, investicioni kupci danas čine svega oko 4% tržišta.

Motivi zakupaca se razlikuju od motiva kupaca. Najčešći razlog za iznajmljivanje stana je odlazak od roditelja (21,2%), što se odnosi pre svega na mlade koji započinju samostalan život.

Jednako čest motiv je i promena postojećeg stana (21,2%), dok 11,5% zakupaca navodi da im je iznajmljivanje finansijski povoljnije od kupovine a 11,5% menja mesto stanovanja zbog posla. U strukturi zakupaca dominiraju mladi i parovi na početku samostalnog života, koji čine 48% svih podstanara.

Odakle su kupci i zakupci nekretnina u Srbiji?

Podaci agencija za nekretnine pokazuju i odakle dolaze kupci i zakupci. Njihove klijente najčešće čini lokalno stanovništvo – 42% su ljudi iz istog grada u kojem kupuju ili iznajmljuju nekretninu. Slede klijenti iz drugih gradova Srbije (24%), dok manji deo čine strani državljani, dijaspora i povratnici iz inostranstva.

Koliko makroekonomski faktori utiču na odluku kupovine nekretnine?

Makroekonomski faktori značajno utiču na tržište. Više od 60% ispitanika smatra da trenutna politička i društvena situacija utiče na njihove planove, iako većina ne odustaje od namere da kupi nekretninu.

Agencije za nekretnine beleže pad aktivnosti – njih 64% navodi da je tržište u poslednjih 60 dana bilo manje aktivno nego u istom periodu prošle godine.

Način finansiranja kupovine takođe govori o opreznijem pristupu. Najčešće se koristi kombinacija gotovine i stambenog kredita (37%), dok se trećina kupaca odlučuje za potpunu kupovinu gotovinom (33%).

Agencije potvrđuju da je kombinovano finansiranje najčešća opcija (48%), ali i primećuju sve izraženiji oprez kod klijenata.

Šta su prioriteti pri odabiru nekretnine?

Kada su u pitanju prioriteti, i kupci i zakupci izdvajaju cenu i lokaciju kao ključne faktore pri odabiru nekretnine. Stanje objekta ima veću važnost za one koji iznajmljuju, dok je kvadratura od presudnog značaja kupcima.

Interesovanje postoji ali je prisutan oprez

Rezultati istraživanja pokazuju da je na tržištu nekretnina prisutan oprez i kod kupaca i kod zakupaca. Iako interesovanje postoji, većina ispitanika odlaže odluku čekajući povoljnije uslove i bolju ponudu.

Visoke cene ostaju glavni izazov, dok ekonomska i politička neizvesnost dodatno usporavaju dinamiku tržišta. S obzirom na ovakve trendove, jasno je da će naredni period biti obeležen sporijim donošenjem odluka i fokusom na traženje „dobre prilike“.

Izvor: BIZLife

Foto: Unsplash

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE