
Književnost na filmu: 10 klasika koji su obeležili domaću kinematografiju
Dobra priča nikad ne zastareva, a ekranizacije pokazuju koliko književnost i film zajedno oblikuju kulturu i kolektivno pamćenje. Bilo da su verne originalu ili ga slobodno tumače, ove adaptacije ostavile su neizbrisiv trag i podsećaju nas da knjige, kad se pretvore u kadrove, dobijaju novu snagu i magiju koja traje generacijama. Ovo je naš predlog od 10 ekranizovanih domaćih književnih klasika.
„Ubistvo s predumišljajem“ – Slobodan Selenić
Roman „Ubistvo s predumišljajem“ jedno je od ključnih dela Slobodana Selenića, koje oštro secira moralni pad društva u vihoru ratnih devedesetih. Filmska verzija, u režiji Gorčina Stojanovića, prati mladog novinara koji pokušava da otkrije istinu o ubistvu koje otvara pitanja savesti i odgovornosti. Kroz priču o porodičnim tajnama i ratnoj prošlosti, film oslikava duh epohe u kojoj su laži i istina često bile pitanje ličnog opstanka. Selenićev pronicljiv stil pretočen je u mračnu, gotovo dokumentarnu atmosferu, a ekranizacija ostaje moćan primer kako se ozbiljna književnost prevodi u slike.
„Karaula“ – Ante Tomić
„Karaula“, roman Ante Tomića, ekranizovan 2006. u režiji Rajka Grlića, duhovita je i gorka satira o raspadu Jugoslavije viđena iz perspektive vojnika na zabačenoj karauli. Oslanjajući se na prepoznatljiv humor i preciznu prozu Ante Tomića, film spaja crni humor, ironiju i jugonostalgiju. Likovi zarobljeni na granici između dužnosti i besmisla otkrivaju koliko su vojni apsurdi, sitne laži i ljudske slabosti univerzalne teme. „Karaula“ je primer kako se pametan roman može pretvoriti u film koji publiku tera da se smeje — ali i da se zamisli.
„Sveti Georgije ubiva aždahu“ – Dušan Kovačević
Dušan Kovačević je svojom dramom i romanom „Sveti Georgije ubiva aždahu“ dao materijal za jedan od najambicioznijih domaćih ratnih spektakala. Ekranizacija u režiji Srđana Dragojevića smešta radnju u Prvi svetski rat, u vojvođansko selo na granici fronta. Ljubavi, izdaje, sukobi i kolektivne tragedije isprepliću se s Kovačevićevim prepoznatljivim humorom i gorkim komentarom o narodu i mitu. Velika produkcija, vrhunska glumačka ekipa i istorijska kulisa učinili su „Georgija“ raskošnom pričom o časti, strasti i stradanju — na filmu jednako moćnom kao i u tekstu.
„Hadersfild“ – Uglješa Šajtinac
„Hadersfild“ je drama Uglješe Šajtinca, koja je brzo postala generacijski kult. Priča o povratnicima, izgubljenim idealima i malim gradovima Srbije, gde se snovi i razočaranja sudaraju, pretočena je u istoimeni film u režiji Ivana Živkovića. Ekranizacija je zadržala oštru reč i britki humor Šajtinca, a energija dijaloga i zatvorenih prostora čini „Hadersfild“ snažnom pričom o generaciji između odlaska i ostanka. Film je ostao autentičan glas savremenih 2000-ih, u kojima su i dalje aktuelna pitanja – otići ili ostati, verovati ili odustati.
„Petrijin venac“ – Dragoslav Mihailović
„Petrijin venac“ je priča o ženi koja bez reči govori najviše. Petrija, žena koja nikada nije imala glas u društvu, u romanu Dragoslava Mihailovića postaje glas čitavog sloja tihih heroina sa juga Srbije. Ekranizacija Živka Nikolića sa Mirom Banjac u glavnoj ulozi jedno je od najemotivnijih ostvarenja naše kinematografije. Realistične slike sela, tišina i bol koje nosi Petrija, prikazuju snagu običnog čoveka pred licem istorije. Film i danas podseća da skromnost i dostojanstvo mogu biti najmoćnije oružje pred životom.
„Seobe“ – Miloš Crnjanski
„Seobe“ Miloša Crnjanskog nisu samo roman — to je pesma o narodu u pokretu, o nostalgiji, o večitoj potrazi za slobodom. Televizijska ekranizacija pod rediteljskom palicom Aleksandra Đorđevića pokušala je da na ekranu dočara složenu strukturu Crnjanskog — velike istorijske scene, filozofske monologe i emotivnu liriku. „Seobe“ kao serija ostale su upamćene po grandioznoj produkciji i glumačkoj postavi, ali i po tome koliko je zahtevno bilo pretvoriti monumentalni tekst u žive slike. Danas ostaje kao primer da se i najteži književni zadaci mogu rešiti — uz ljubav prema reči.
„Nečista krv“ – Borisav Stanković
„Nečista krv“ je jedan od najvažnijih romana realizma. Sofka, tragična junakinja iz patrijarhalnog Vranja, simbolizuje sudbinu žene stisnute između volje oca, porodične časti i lične žrtve. Filmska verzija „Nečista krv – Greh predaka“ vraća u život Vranje s kraja 19. veka, kroz autentične scene i atmosferu koju je Borisav Stanković majstorski preneo na papir. Ekranizacija se bavi temom časti, pohlepe i sramote, a Sofkina borba i danas ima univerzalnu težinu: pitanje slobode u svetu u kojem je sloboda često luksuz.
„Kad budem mrtav i beo“ – motivi iz savremenih pripovedaka
Ovaj film, scenarista Kozomare i Draškovića, oslonjen je na duh urbanih pripovedaka. „Kad budem mrtav i beo“ je priča o čoveku koji luta kroz život, peva o slobodi koju nikada ne dostiže, i umire u potrazi za sobom. Crno-beli kadrovi i pesimistični ton postali su zaštitni znak novog jugoslovenskog filma. Ovaj film je most između književne inspiracije i buntovničke filmske poetike, s porukom koja ostaje i danas: nekad najveće priče nisu o pobednicima, nego o onima koji se usude da sanjaju.
„Vreme čuda“ – Borislav Pekić
Pekićevo „Vreme čuda“ je satirično remek-delo u kojem Hrist dolazi u balkansko selo posle rata, a ljudi i vlasti ne znaju šta bi s njim. Ovaj roman pretvoren je u film Gorana Paskaljevića koji je zadržao grotesknu atmosferu i apsurdnu igru vere, politike i sitnih ljudskih interesa. Film spaja filozofiju i satiru u jedinstvenu celinu, a Pekićeva oštra ironija briljira u svakoj sceni. „Vreme čuda“ je i danas primer kako domaći film može da se igra velikih ideja, a da ostane duboko vezan za naše mentalitete i paradokse.
„Underground“ – Emir Kusturica
Iako je film nastao pre romana, Underground je sjajan primer kako je Kusturica, zajedno s Dušanom Kovačevićem, stvorio filmsku priču koja je kasnije pretočena u knjigu Bila jednom jedna zemlja. Ovo epsko, satirično remek-delo prati sudbinu Jugoslavije kroz apsurd, muziku, humor i tragediju. Kusturičin stil, spoj magičnog realizma i političke farse, učinio je Underground jednim od najpoznatijih domaćih filmova svih vremena. Danas se i gleda i čita, kao večno svedočanstvo o zemlji koje više nema — i pričama koje još odjekuju.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife
Foto: YT screenshot/ KLASIK / DALL-E3