
Kako je tehnologija promenila navike bankarske populacije
Posmatrajući potrošače na globalu u periodu od 1990 – 2007, možemo reći da je to bio period visoke stope zaposlenosti što je u korelaciji i sa visokom stopom trošenja. Rastući životni standard, krediti kao svakodnevnica, kupovina iz zadovoljstva ili era terapijske kupovine je ukazivala na period potrošačkog optimizma. Danas se susrećemo sa sve većom nezapolsenošću koja uslovljava današnjeg potrošača na štednju, a što se nepovoljno odražava na trošenje i kupovinu.
Pored štednje i veće informisanosti, kupci se sve češće odlučuju za on-line kupovinu, kako bi i uštedeli na vremenu. Sve veća penetracija interneta, kao i upotreba pametnih telefona podstiče kupce na on-line kupovinu, ali i na elektronsko bankarstvo, čime ih dodatno podstiču i same banke koje nude plaćanje računa bez nadokande.
Dok potrošači srednje i starije generacije najčešće koriste kompjutere i lap topove za online kupovinu, mlađi korisnici više koriste pametne telefone za pristup internetu i ostale mobilne uređaje za pristup mreži. Međutim, uprkos rasprostranjenoj upotrebi mobilnih telefona, korisnici su i dalje skeptični kada je u pitanju upotreba telefona u svrhu plaćanja. Ova ideja plaćanja se najmanje dopada starijim od 45 godina, a koji su inače korisnici interneta preko pametnih telefona.
Razloga je svakako više, ali najveći broj od 76 odsto njih navodi bojazan od krađe identiteta kao rezultat prisustva finansijskih podataka u telefonu. Polovina nema poverenje u adekvatnu zaštitu koju im nudi provajder.
Za ciljnu grupu potrošača starosti od 25 – 34 godine privatnost i bojazan od zloupotrebe njihovih ličnih podataka je daleko manji problem. Njima internet sve više postaje prvo mesto na kom se ljudi informišu o proizvodima ili uslugama. Ova ciljna grupa je glavna meta za online kupovinu proizvoda za kuću.
Prema podacima iz finansijskog omnibusa agencije Ipsos Srbija, vidimo da se i način ponašanja domaćih potrošača prema upotrebi mobilnog i internet bankarstva menja, kao i sam način poslovanja sa bankom. Bankarska populacija u Srbiji polako usvaja i elektronski kanal u svakodnevnom poslovanju sa bankom, a upotreba mobilnog i internet bankarstva raste. Korisnici su uglavnom zaposleni, visokoobrazovani ljudi iz gradova. Značajno je veći udeo stanovnika starosti izmedju 30 i 39 godina u odnosu na total populaciju zemlje.
Prema poslednjim prikupljenim podacima istraživanja MEDIApuls i BRANDpuls iz maja meseca tekuće godine, internet u Srbiji koristi sada već 70 odsto stanovnika. Sve veća upotreba interneta svakako uslovljava i povećanje on line kupovine u Srbiji na koje je dodatno još uticalo i uvođenje Pay Pal-a. U septembru godine je 17 odsto populacije od 14 do 65 godina kupilo nešto ili platilo neku uslugu putem interneta u poslednjih šest meseci. U maju ove godine je taj broj porastao na oko 25 odsto.
Izvor: IPSOS Strategic Marketing