
Kako je BIG oblikovao ritejl tržište 2025: Lev Weiss o razvoju BIG mreže u Srbiji i regionu
BIG CEE danas je jedan od najrelevantnijih aktera u ritejl sektoru Srbije i regiona. Iza nas je godina koja je bila istovremeno zahtevna i izuzetno produktivna – godina u kojoj je BIG ostvario značajan rast, realizovao više strateških projekata i nastavio da širi svoju mrežu.
Generalni direktor Lev Weiss osvrće se na jednu od najdinamičnijih godina kompanije, tokom koje su akvizicije i otvaranja novih retail parkova otvorili više od 1.000 novih radnih mesta širom zemlje.
- Može se reći da je 2025. godina bila vrlo intezivna za BIG. Prvo ste u aprilu rebrendirali nekadašnju Promenadu u BIG Fashion Novi Sad, a krajem godine ste otvorili čak tri nova centra u Srbiji. Koliko je sve to bilo izazovno i kako biste jednom rečju opisali ovu godinu?
Godina iza nas bila je najdinamičnija za BIG u Srbiji. Ušli smo u 2025. sa jasnom ambicijom rasta, a započeli smo je rebrendiranjem jednog od najznačajnijih šoping centara u zemlji – BIG Fashion Novi Sad. Od septembra, u samo 56 dana, otvorili smo tri nova retail parka u Čačku, Šapcu i Boru, čime smo značajno ojačali prisustvo naše mreže u Srbiji.
Ovakav tempo zahteva visok nivo discipline, snažnu koordinaciju timova i jasne procese. Otvaranje tri centra u tako kratkom periodu bilo je stres-test za ceo sistem, ali je pokazalo koliko je organizacija snažna i dobro usklađena. U ove projekte ukupno smo investirali oko 60 miliona evra, a prvi rezultati već potvrđuju da su odluke bile ispravne.
Ako bih morao da izdvojim jednu reč za ovu godinu, bila bi Vizija. Sve što je postignuto rezultat je dugoročne strategije, jasnog plana i ljudi koji ga dosledno sprovode. Najvažnije je to što se rezultati vide odmah – kroz posećenost, performanse zakupaca i povratnu informaciju potrošača.
- U Srbiji i u Crnoj Gori upravljate portfoliom od 20 objekata, da li razmišljate o ulasku na nova tržišta? Kako vidite BIG za pet godina?
Danas upravljamo portfoliom od 20 nekretnina – 18 šoping centara, jednim mixed–use projektom i jednom poslovnom zgradom. Od toga je čak 17 šoping centara u Srbiji, uključujući i jedina dva lifestyle projekta na tržištu. Rast se sigurno neće zaustaviti ovde. U Srbiji smo otvoreni za nove projekte, a istovremeno planiramo i proširenja nekoliko postojećih centara, kao i još poneko iznenađenje
U Crnoj Gori smo upravo završili proces izmene urbanističkog plana za proširenje centra u Podgorici, čime će on postati jedan od najmodernijih u regionu. Paralelno, razvijamo i novi retail park projekat u Nikšiću.
Kada je reč o novim tržištima, krećemo u projekat u Skadru (Shkodra), u Albaniji, jednoj od najbrže rastućih ekonomija regiona i izuzetno perspektivnom tržištu za dalji rast BIG mreže. Naša ambicija je da u narednim godinama razvijemo više retail parkova u ovoj zemlji.
Za pet godina vidimo BIG kao nesporni regionalni lider – kompaniju koja postavlja standarde u ritejlu i brend koji svaki potrošač prepoznaje po vrhunskom iskustvu kupovine i mnogobrojnim besplatnim sadržajima.
- Ove godine ste u novim centrima otvorili više od 100 prodavnica. Iako nisu novi zakupci na tržištu, posebno je značajno što BIG omogućava da se šire u gradove gde ranije nisu bili prisutni. Koliko, po Vašem mišljenju, kompanija doprinosi rastu lokalnih ekonomija u tim sredinama?
Otvaranje više od 100 novih prodavnica jeste važan rezultat, ali jednako važan je ulazak brendova u gradove u kojima nikada ranije nisu bili prisutni. Odličan primer je istočna Srbija. Otvaranjem BIG Bor retail parka drastično smo promenili mogućnosti kupovine u tom regionu. Slično tome, IKEA u Čačku sada je dostupna potrošačima centralne Srbije, što je jedna od najtraženijih ponuda na tržištu. Otvorili smo i jedine bioskope u Čačku i Šapcu, kao i mnoge druge vodeće brendove poput Fashion&Friends i Buzz. Pored toga, doveli smo i potpuno novo, savremeno gastronomsko iskustvo.
U početku su mnogi zakupci bili iznenađeni našim vizijama i nivoom investicija u pojedinim gradovima, ali smo verovali u te lokacije i pokazalo se da smo bili u pravu. Rezultati su odlični od prvog dana, a potencijal daljeg širenja je izuzetno veliki.
Naš uticaj na lokalne ekonomije je jasan i višeslojan: otvaramo nova radna mesta, dovodimo nove brendove, povećavamo konkurentnost i doprinosimo ukupnom razvoju gradova i zajednica.
- Koji su po Vama najveći interni uspesi BIG-a, imajući u vidu da mali tim ljudi upravlja ogromnim sistemom i koliko je izazovno koordinisati rad tima u više država i različitih formata tržnih centara?
Naš najveći interni uspeh su ljudi. BIG ima oko 80 zaposlenih, ali svaki centar ima svoje operativne timove koji se s velikom pažnjom i hands-on pristupom bave svakim detaljem – bilo da je u pitanju retail park, veliki šoping centar ili outlet format. Upravo zato se promene vide odmah kada preuzmemo projekat.
Upravljamo centrima različitih formata i u više zemalja, ali naši standardi ostaju ujednačeni. To zahteva operativnu disciplinu, ali i fleksibilnost jer svaka sredina ima svoje specifičnosti. Održavanje, čistoća, navigacija, zelene površine, parking, kvalitet korisničkog iskustva – sve to tretiramo sa jednakom pažnjom kako bismo postigli izvrsnost i posetiocima pružili utisak jednostavne i besprekorne posete.
- Šta možemo da očekujemo od BIG šoping centara u narednom periodu i koja je Vaša poruka partnerima i zajednicama u kojima poslujete?
BIG danas nije strani investitor koji posluje sa distance, već kompanija duboko ukorenjena u regionu. Posle više od decenije investicija, rasta i prisustva u gotovo svakom delu Srbije, mi se zaista osećamo kao domaća kompanija. Poznajemo tržište, potrošače i specifičnosti svake zajednice.
Vidimo ogroman dugoročni potencijal Balkana i verujemo da je pred nama period stabilnog i kontinuiranog rasta. Ali za nas, širenje nije samo broj projekata, već vrednost koju stvaramo za zajednice, partnere i posetioce.
Partnerima želim da poručim da će BIG ostati pouzdan i predvidiv sistem, koji gradi poverenje na duge staze i koji je tu i u dobrim i u izazovnim vremenima. Tako radimo od prvog dana i tako ćemo nastaviti.
A potrošačima mogu da obećam da će BIG nastaviti da podiže standarde kupovine i razvija centre koji prate savremeni stil života. U gradovima u kojima poslujemo želimo da budemo više od mesta kupovine – želimo da budemo deo svakodnevice.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife
Foto: BIG CEE






