
Kako da znate da vaša firma planira otkaze – i šta tada da uradite?
Masovni otkazi u kompanijama poput Mete, Amazona i Targeta ponovo su otvorili pitanje: ko je sledeći na udaru? Prema stručnjacima iz Thrive HR Consulting, glavni uzrok sve češćih otpuštanja je – veštačka inteligencija.
„AI omogućava kompanijama da rade efikasnije i sa manje ljudi. Zbog toga mnoge sada koriste priliku da smanje broj zaposlenih“, kaže suosnivač Džejson Voker.

Foto: Freepik/artursafronovvvv
Kraj godine, kada se rade rebalansi i preračunavaju troškovi, dodatno pojačava pritisak na kadrove. Iako se otkazi često čine iznenadnim, stručnjaci upozoravaju da postoje jasni signali koji mogu nagovestiti rezove.
1. Usporavanje zapošljavanja i smanjenje troškova
Prvi znak su zaleđeni oglasi za posao.Ako se nove pozicije ne otvaraju ili postojeće stoje mesecima, kompanija verovatno ima finansijske izazove.
Smanjuju se troškovi, nestaju beneficije, a bonusi se skraćuju. Atmosfera se menja, a kultura firme gubi entuzijazam.
2. Promena poruka menadžmenta
Fraze poput „moramo biti efikasniji“ često znače jedno, sledi racionalizacija.
Kada se fokus pomeri sa inovacija na „optimizaciju poslovanja“, to je jasan signal da dolaze promene, poručuju HR konsultanti.
3. „Tihi otkazi“ i odlazak ljudi
Mnoge firme danas primenjuju tihu redukciju, smanjuju sate, bonuse ili uvode obavezni povratak u kancelarije, svesne da će deo zaposlenih sam otići.
Ako primećujete da kolege ili nadređeni napuštaju firmu, to može biti znak da nešto nije u redu u pozadini.
Šta možete da uradite
Ne zatvarajte oči pred signalima. „Uvek imajte spreman i ažuriran CV“, savetuje regruterka Džalonni Viver.
Pratite oglase, nove trendove i tražene veštine u vašoj oblasti. Čak i ako ste zadovoljni poslom, povremeno se prijavite na konkurse, da biste znali koliko ste traženi na tržištu.
Voker dodaje da klasično slanje prijava više nije dovoljno: „Povežite se direktno sa menadžerima za zapošljavanje – lični kontakt danas znači mnogo.“
I za kraj, ključna poruka: „Volite svoj posao, ali nikada ne budite previše opušteni. Kompanije će uvek raditi ono što je najbolje za njih – ne za vas.“
Izvor: BIZLife/K. J.
Foto: Freepik
	





