
Jačanje zaštite prava radnika kroz interne žalbene mehanizme
Nemački Zakon o dužnoj pažnji u lancima snabdevanja, koji je stupio na snagu početkom 2023. godine, zahteva od kompanija sa više od 1.000 zaposlenih da osiguraju poštovanje ljudskih i ekoloških prava kroz ceo svoj lanac snabdevanja. Ovaj zakon podrazumeva identifikaciju i procenu rizika, preduzimanje preventivnih mera i uspostavljanje efikasnih internih žalbenih mehanizama.
Kao odgovor na ove zahteve, Međunarodna organizacija rada (MOR), uz podršku GIZ-a, pokrenula je inicijativu za unapređenje pristupa efikasnim žalbenim mehanizmima u Srbiji. Cilj je da se osigura da radnici u kompanijama koje posluju u okviru nemačkih i evropskih lanaca snabdevanja imaju jasan, dostupan i funkcionalan način da prijave povrede svojih prava.
Zašto su interni žalbeni mehanizmi važni?
Interni žalbeni mehanizmi nisu samo alat za zaštitu prava radnika – oni su i ključni instrument za prepoznavanje i upravljanje rizicima u poslovanju. Transparentne i pristupačne procedure omogućavaju zaposlenima da iznesu probleme bez straha od sankcija, dok menadžmentu pružaju priliku za pravovremenu reakciju i prevenciju negativnih pojava u kompaniji.
Rezultati projekta u Srbiji
„Tokom projekta održali smo niz aktivnosti, a aktivno smo radili na jačanju kapaciteta za više od 230 predstavnika u 150 kompanija koje zapošljavaju oko 120.000 radnika. Posetili smo 31 kompaniju sa 34.000 zaposlenih, gde su uz našu podršku uspostavljeni ili unapređeni interni žalbeni mehanizmi. Istovremeno, održana je obuka pravnih timova i ekspertski treninzi za članove sindikata, kao i tri informativne kampanje u Novom Sadu, Nišu i Sokobanji, koje su rezultirale sa preko 500 instalacija mobilne aplikacije Moja radnička prava za prijavu kršenja prava. Za sada imamo 40 podnetih prijava i sve ukazuje da će taj broj u narednom periodu da raste”, objasnila je Aleksandra Petrović, nacionalna koordinatorka ovog projekta.
Kako funkcioniše interni žalbeni mehanizam?
Prema njenim rečima, interni žalbeni mehanizam je jasan i jednostavan postupak koji omogućava zaposlenima da prijave nepravilnosti bez bojazni od posledica.
„Ovaj mehanizam mora da bude besplatan i transparentan, po potrebi anoniman i dostupan svim radnicima, definisan u kolektivnom ugovoru ili pravilniku o radu, efikasan, sa rokovima za rešavanje žalbi ne dužim od 15 dana i svakako podržan od strane obučenih osoba koje osiguravaju nepristrasnost i zaštitu podataka”, objasnila je.
Dugoročne koristi za kompanije
Osim zaštite radnika, efikasni interni žalbeni mehanizmi donose i niz prednosti za kompanije u vidu poboljšanja poslovnog imidža i usklađenost sa međunarodnim standardima, većeg poverenja partnera i lakši pristup investicijama, zadržavanja i privlačenja kvalifikovane radne snage, ali i smanjenje pravnih i reputacionih rizika.
Izvor: BIZLife
Foto: Freepik