Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Stefan Bošković

    HRANA ZA DUŠU: „Pripovedanje je dobilo novi značaj TV revolucijom“

    Dok čekamo snimanje serije i filma o Džeju Ramadanovskom, za koje je pisao scenario, književnika Stefana Boškovića pitamo da preporuči sadržaj za dobar život.

    Stefan Bošković objavio je roman „Ministar” u izdanju Kontrast izdavaštva, za koji je dobio Nagradu Evropske unije za književnost 2020. i nagradu Centralnoevropske inicijative, CEI Award for Young Writers 2021. Prvi roman, „Šamaranje”, nagrađen je na konkursu „Najbolji neobjavljeni roman u Crnoj Gori”. Dobitnik je nagrade na Festivalu evropske kratke priče 2016. za priču „Fashion and Friends”.

    Scenarista je dugometražnog filma „Ispod mosta, među stijenama” (2016), kao i nagrađivanih kratkometražnih igranih filmova „Peloid”, „Umir krvi”, „Put”, „Martin”. Autor je nekoliko dramskih tekstova, koji su izvođeni i objavljeni u antologijama.

    • Opišite svoje odrastanje u Titogradu.

    Odrastanje u gradovima više zavisi od trenutka u kom odrastaš, jer se gradovi brzo mijenjaju, a onda su i ljudi skloni još bržim promjenama.

    Moje odrastanje u Titogradu je bilo prilično zanimljivo, maštovito, rekao bih, sanjalačko. Ranih devedesetih ne mogu ni da se sjetim, niti malih plata, inflacije i detalja rata. Samo opšte slike. Ali sjećam se da sam htio „ribok heksalajt” patike, pumparice, ili „puma” duks. Srećom, sad ih imam, ne moram da se borim i sa traumama konzumerizma. Dosta vremena sam provodio na ulici s ekipom. Svi smo čitali stripove i visili smo na video-igricama. Jedan stariji lik je dobro crtao, a ni brat i ja nismo bili loši. Sjećam se stripova koje smo crtali u kvartu, koristili smo imena svih drugova, pravili karaktere od njih, kombinovali s narativom igrica, koji se, uglavnom, naslanjao na eliminisanje zlikovaca kroz ulične tuče.

    • Koje su karakteristike generacije kojoj pripadate?

    Nisam siguran. Možda je „između” najbliži opis te generacije. Između jasno okarakterisane generacije roditelja, generacije protiv koje se borimo, ili koju napuštamo, i one koja dolazi, ubrzane, autistične, koju ne prihvatamo jer je jedva razumijemo. Mada, nije li to utisak svake generacije? Da se uvijek nalazi u procijepu, između odbačenog i neprihvaćenog svijeta.

    • Koja književna i kulturno-umetnička dela smatrate važnim u ličnom razvoju?

    Postoje djela koja su mi bila draga i koja romantizuju sjećanja. Postoje djela koja su zaista uticala na mene i moj osjećaj svijeta. Ova druga su, svakako, značajnija. I vjerujem da će ih biti još mnogo. Nisam siguran da bih mogao da izdvojim nekoliko ključnih djela važnih za mene, jer nekad se to dešavalo i na mjesečnom nivou. Nekad je to bila knjiga, nekad muzički album ili samo pjesma, TV emisija, film. Vjerovatno je i ishod toga što danas djelujem u mnogim medijima, ili ih često kombinujem.

    • Šta trenutno čitate, gledate, slušate?

    Vratio sam se stripovima. Kad se zasitim književnosti i filma, i kao čitalac i kao stvaralac, onda opsesivno istražujem strip, jer strip u realizaciji ideje ide mnogo ispred i književnosti i filma. Trenutno mi najviše prija autor Manu Larsene. Čitam opet priče Dejvida Fostera Valasa. Najčešće čitam literaturu koja mi jednim dijelom služi i kao priprema za pisanje.

    Stefan Bošković, književnik

    Stefan Bošković, književnik

    • Kom piscu biste poverili da napiše vašu biografiju – Murakamiju ili Borhesu?

    Borhes je opšta prognoza, bolji pisac, ali slabiji izbor za moju biografiju. Murakami je negdje između, rekao bih. Osiromašenih boja. Sem ako niste mislili na Rjua Murakamija. On bi bio veoma dobar izbor.

    • Da li je scenario zapostavljena kategorija u savremenoj filmskoj umetnosti?

    Scenaristi se oduvijek osjećaju zapostavljenima, odnosno odbačenima. Oduvijek zastupaju taj stav da reditelji i producenti uzimaju svu zaslugu za projekat, a upravo scenaristi kreiraju svijet, likove, radnju, strukturu.

    Problem je u tome što taj svijet postoji jedino na papiru, a film je, ipak, priča u slikama. Rediteljska vizija je često u suprotnosti sa spisateljskom, a tu je i producentski okvir, koji reguliše obije vizije. Kad je film u pitanju, to mogu da razumijem, jer film ima raskošan opseg, kod mnogih autora ne postoji težnja za praćenjem čvrstog scenarističkog narativa, pa scenario doživljavaju kao predložak. Ali danas jeste vrijeme scenarista, odnosno televizijskom revolucijom pripovijedanje je dobilo novi značaj i dobilo je kreatora, televizijski vizuelni svijet je sve bliži filmskoj slici, tako da to jeste neka utjeha za scenariste, odnosno pisce.

    • Dobili ste nekoliko priznanja. Kako se osećate zbog toga?

    Nagrade su dobre kad odu u prave ruke. Problem je u tome što svaki nagrađivani autor vjeruje da je pošteno nagrađen. Nagrade su dobre zbog vidljivosti knjige. Nije loš osjećaj kad saznate da ste dobili nagradu i kad je slavite. Ali traje kratko. U mom slučaju, nestaje s mamurlukom, onda ulazim u novu fazu života, novo pisanje. Mnogo mi je bitnije da budem u procesu.

    • Inspiracija za pisanje romana leži i u neposrednom okruženju autora. Da li okruženje pokazuje razumevanje?

    Ne razmišljam o tome dok pišem prozu. Vrijeme i prostor su osnovni elementi za građenje bilo koje književne realnosti, zato i moraju biti dio okruženja. Okruženje često pokazuje razumijevanje – i kad ništa ne prepoznaje u tome. Dešava se i da ne pokaže – onda kad sve razumije.

    • Šta ćete raditi u narednih šest meseci?

    Pišem novi roman, ljubavni ovog puta. Trebalo bi da nekoliko scenarija uđe u realizaciju, neke scenarije i dalje pišem. Iščekujem i snimanje filma i serije o Džeju Ramadanovskom, koje potpisujem. To je bilo izuzetno zanimljivo istraživanje, možda i jedno od najzanimljivijih, i posebno iskustvo, s obzirom na to da priča obuhvata i njegovo djetinjstvo.

    Izvor: BIZLife Magazin/Stefan Tošović

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE