Bojan Jevremović

Gradovi koji oblikuju budućnost: Kako Njujork, Bangkok i evropske metropole menjaju lice poslovnih prostora

Za mene su kancelarije mnogo više od raspoloživih kvadrata, one ispisuju svakodnevnicu ljudi koji u njima rade, sarađuju i žive svoje planove. Svoja putovanja u gradove poput Njujorka, Bankoka, Varšave i drugih metropola, pored odmora, koristim i kao priliku za sagledavanje procesa razvoja komercijalnih nekretnina  iz drugačijeg ugla. U ovom tekstu ću pokušati da odgovorim na pitanja kako globalni trendovi menjaju lice tržišta, ali i kako energija velikih gradova inspiriše lokalne promene.

Bojan Jevremović, direktor Sektora za izdavanje poslovnog prostora u kompaniji MPC Properties,

Moja nedavna ruta vodila je kroz tri kontinenta, dve hemisfere i tri grada koja, samo na prvi pogled, ne bi mogla biti različitija –  Njujork, Bankok i Varšava.

Krilatica „New York State of Mind“ nije slučajna. Svaki put kada se vratim u Njujork, otkrijem neku potpuno novu dimenziju grada, nova mesta, novu ponudu, novi izgled. Ovaj grad je u stalnoj transformaciji specifičnoj po tome što,  na kraju, ona sa sobom nosi nove i bolje globalne prakse, trendove i pravce.

S obzirom na profesiju kojom se bavim, bezgranično sam inspirisan komercijalnim nekretninama I gde god da putujem koristim vreme da istražim aktuelnosti, da uživo vidim krajnji produkt i razumem kako neki delovi te slagalice mogu da se primene i na naše tržižte.

Varsa Spire

U sklopu dinamike kojom Njujork odiše, mnogo je lakše napraviti novi deo biznis zone i privući kompanije da promene adresu, verovatno više nego bilo gde u svetu. Međutim, kada se u formulu doda činjenica da svaka nova poslovna zgrada na Menhetnu ima savršen pogled, bilo da je reč o Finansijskoj četvrti, središnjem Menhetnu, Tajms Skveru, Hadson Jardsu ili Redu milijardera (Financial District, Midtown, Times Square, Hudson Yards, Billionaires  Row), fantastična panorama  grada vas praktično više ne odvaja u odnosu na konkurenciju. Koji je to, onda, činilac koji će napraviti razliku?

U pitanju su sadržaj, usluga i sve ono zbog čega ćete poželeti da zakupite prostor baš u toj zgradi. Pre svega, u Njujorku je svaki novi projekat ogroman po površini koju zauzima kao i po broju kvadrata razne namene. Pažljivo se osmišljava svaki detalj kako bi finalni efekat bili puna zgrada, vrhunski zakupci i neprikosvnovena brend destinacija. Možda i inajbolji primer je kompleks Hadson Jards. Prvi put sam uživo  video njegove obrise kada je tek počeo da se gradi, a ove godine sam imao priliku da obiđem završen  kompleks i shvatim zašto je trenutno najpoželjnije mesto za poslovanje. Arhitektura svih objekata u sklopu kompleksa je specifična i  čini jednu celinu u smislu dizajna, tako da ste za svaki od njih sigurni da je Hadson Jards. Uz same poslovne objekte je pažljivo osmišljen sadržaj za posetioce, pa tako imate besprekorno realizovane park zone, sa vodenim površinama, fontanama, zonama za sedenje i predah, kao i centralnu figuru koja je postala jedan od njujorških simbola, Vasel (The Vessel). Ovaj multifunkcionalni art objekat simbolizuje Njujork kao jednu veliku košnicu sa nepreglednim brojem pešačkih staza na razlicitim nivoima konstrukcije, isprepletanih do krajnje visine objekta. Na sve ovo se nadovezuje verovatno najlepši linijski park koji sam video The High Line, dužine 2.5 km, izgrađen na trasi pruge nekadašnje linije voza, a sada pretvoren u park sa uređenim zelenim površinama, terasama, chill i umetničkim zonama i, naravno, neverovatniim pogledom na više delova Menhetna. Sportske aktivnosti su takođe na raspolaganju: padel, skvoš i basket. Iza ćoška i Meet Packing District za fine dining klijentelu kao i Chelsea Market za standardni cenovni rang obroka. Na posao možete doći metroom, peške, biciklom, motorom, automobilom, brodom, pa i helikopterom, očekivano. Poslovni sastanak u restoranu na 101. spratu svakako je prilika da fascinirate poslovne partnere, a možete ih besplatno povesti do najviše otvorene terase na svetu, sa pogledom na ceo Njujork: “The Edge”, na samo jedan sprat ispod restorana.  Kao što (samo ovaj jedan izdvojeni) primer iz Njujorka jasno ilustruje, poslovni objekti odavno nisu samo poslovni prostori, već su postali destinacije, brendovi za sebe,  ali i obeležja jednog grada.

Mahanakhon Tower, Bankok

U Bangkoku, na drugoj strani planete, važi isti princip i njihove poslovne zgrade dominiraju panoramom grada. Razlika u odnosu na Zapad je pre svega u drugačijem fokusu na sadržaj zbog specificne klime i načina života.  U Bankoku je primaran unutrašnji sadržaj i povezivanje sa šoping centrima i hotelima jer je veći deo godine topao i funkcioniše se uglavnom u zatvorenim prostorima. Sastavni deo poslovnog objekta je okrenut wellbeing konceptima koji obuvataju SPA, bazene i sportske sadržaje unutar poslovnih zgrada. Naravno, podrazumeva se da što je kvalitetnija poslovna zgrada, to će i restoran biti finiji I luksuuzniji smešten na, najčešće, poslednjim spratovima.

Možda najbliži primer miksu ove dve priče je Varšava, glavni grad Poljske, koji već godinama važi za jednu od najrazvijenijih poslovnih destinacija. Njihovi poslovni objekti apsolutno su primenili sve što danas postoji širom sveta i spakovali to u prelepe state-of-the-art zgrade, sa vrlo karakterističnim, blago „edgy“ dizajnom, donekle sličnim onome u Londonu. Najbolji primer je Varso Tower, najviša zgrada u Evropi sa otvorenom panoramom na poslednjem spratu ove sofisticirane građevine koja dominira glavnim gradom i ima ukupnu površinu od preko 70.000 m².

One World Trade Center, Njujork

 

Još jedan zanimljiv pravac, sa dosta primera u svetu, jeste rekonstrukcija starih fabrika i velikih postrojenja u moderne poslovne objekte, uz očuvanje izvorne arhitekture. Takvi objekti postaju simboli gradova i primer kako se uspešno sprovodi tranzicija iz starog u novo. Oni poseduju jedinstven šarm i uvek su u vrhu izbora kompanija koje žele da pruže posebnu vrednost svojim zaposlenima. Jedan od najboljih primera je Battersea Power Station u Londonu, u širem centru grada na obali Temze. Inicijalno je rekonstrukcija rađena za potrebe evropskog sedišta kompanije Epl (Apple), ali je u međuvremenu zgrada postala multitenant objekat. Projekat je potpuno oživeo taj zapušteni deo grada, a pored poslovne zgrade izgrađeno je i moderno stambeno naselje na obali reke, sa pratećim maloprodajnim arkadama, bioskopima i otvorenim multifunkcionalnim prostorom između zgrada , sve to na samoj obali Temze. Za mene, to je jedan od najlepših projekata koje sam video do sada.

Pogled sa Edga, Njujork

Ukratko, evolucija poslovnih prostora na globalnom nivou dešava se paralelno sa novim potrebama modernog zaposlenog, a onda ide korak dalje – stvarajući prostor za inovacije i poslovanje budućnosti. Mix-used projekti su već postavljen standard koji MPC Properties stvara od svog osnivanja. Podsetićemo na UŠĆE Towers kompleks koji, pored pomenute panorame i odličnih uslova za rad, svojim zakupcima pruža zelenu oazu u samom centru grada, uz organizaciju različitih događaja za celu poslovnu zajednicu, uz nezaobilazni UŠĆE Shopping Center koji dopunjuje ponudu lajfstajl segmentom. Kultura poslovanja se menja i na lokalnom tržištu, a mi sa zadovoljstvom predvodimo proces promene poslovnog pejzaža u Beogradu, Srbiji i regionu.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife

Foto: MPC Properties

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE