Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Govorili su mi: „To nije moguće u Srbiji.”

    Koliko i da li Srbija po pitanju online kupovine „kaska“ za svetom? Sudeći prema podacima, onlajn kupovina beleži drastičan rast iz meseca u mesec kada je domaće tržište u pitanju, ali takođe otvara dodatne mogućnosti kada su nova tržišta u pitanju.  Prošle godine top 5 web shopova u Srbiji napravilo je 40 miliona evra prometa i bilo duplo profitabilnije od istih prodavnica u retailu. Međutim, bez obzira na to što se već u ovom trenutku sve više prodaje preko interneta, sadašnjost onlajn trgovine u Srbiji i dalje je u fazi nepoznanice, tj. u najvećoj meri straha od nepoznatog.

    „Ono što će se desiti u skorijoj budućnosti jeste nagli rast, jer čim naši privrednici razumeju mogućnosti eCommercea, potrudiće se da maksimalno iskoriste sve što im on pruža“, priča za BIZLife magazin Zorana Milidrag, Group Head of E Commerce, u kompaniji Sport Vision.

    Ona kaže da su srpski privrednici i trgovci veoma kreativni, ali da je ono što im u ovom trenutku nedostaje „jeste edukacija iz oblasti onlajn prodaje“.

    „Stručnjaci iz „Ecommerce asocijacije Srbije” upravo pripremaju edukaciju koja će pomoći svima koji žele da uđu u vode eCommercea da to na jednostavan način i učine. Veoma je važno da se edukuju ne samo oni koji će voditi ili već vode eCommerce već i direktori i vlasnici kompanija. Pokazalo se da upravo oni mogu najviše da utiču na razvoj onlajn prodaje. Digital i mobilna ekonomija donose puno novih reči i izraza i time stvaraju barijeru iskusnim menadžerima i preduzetnicima, što ih odbija od ulaska u ovu oblast. Razumeti digital postaće neminovnost prodaje u budućnosti. Morate biti prisutni u digitalnom ekosistemu ili će se smatrati da ne postojite. Budućnost onlajn trgovine u Srbiji je u edukaciji preduzetnika i kupaca. Što više ljudi bude razumelo eCommerce, više njih neće imati strah od nepoznatog i eCommerce će postati naša životna i poslovna konstanta, kaže Milidrag.

    Koliko je danas u Srbiji „jednostavno” otvoriti web shop?

    U životu, baš kao i u poslu, sve je jednostavno ukoliko imate dobru ideju, veliku želju i spremnost za rad. Verujem da je svakim danom sve jednostavnije, jer sve više ljudi može da razume vaš posao. Pre samo nekoliko godina, kada bih nekome rekla da se bavim eCommercom, to bi značilo da bih morala da provedem još sigurno sat vremena objašnjavajući svoj posao, pa sam se držala onog poznatog: „Bavim se prodajom ili marketingom.” Ono što eCommerce, zapravo, i jeste ‒ to je mešavina marketinga i prodaje.

    Sada je situacija drugačija; sada svi žele da budu deo toga jer su čuli da je to budućnost. Ono što nam tek predstoji, zapravo, jeste da nam eCommerce postane svakodnevica i neophodnost.

    Velike kompanije moraju da budu svesne da za velike promete moraju imati i velika ulaganja i veliki tim. Ako uzmemo za primer prodaju tehnike, koja je ujedno i najprodavanija preko interneta, možete imati i preko 10 miliona evra prometa godišnje, ali uz velika ulaganja u marketing, kvalitetnu platformu, tim od desetak ljudi i veliki kol-centar.

    Konkretno?

    Prvo i najvažnije jeste da imate dobar proizvod ‒ vaš ili da radite po principu dropshippinga ‒ sve su vam mogućnosti otvorene, ali je važno da proizvod bude nešto za šta imate kupce. Kada tek pokrećete web shop, potrudite se da izaberete platformu koja se uklapa u vaš budžet i plan razvoja u narednih nekoliko godina. Napravite biznis plan i budite sigurni da platforma odgovara vašim poslovnim zahtevima. Zatim, potrudite se da pročitate Zakon o elektronskoj trgovini, da budete sigurni da ste ispoštovali svu pravnu regulativu. Pronađite dobru kurirsku službu; glavna „caka” kod izbora kurirskih službi jeste da bude kvalitetna, a nikako ona koja ima najnižu cenu. Većinu budžeta za investiciju sačuvajte za marketing, jer možete imati najbolji web shop, ali ukoliko niko ne čuje za vas, nemate perspektivu. Na kraju, najvažniji začin je osoba koja strastveno voli prodaju i marketing. Bez ljudi koji žele da prodaju ‒ ne možete postići željeni rezultat.

    Koje će kompanije/industrije uskoro morati da se prebace i na internet kada je prodaja u pitanju?

    Živimo u takvo vreme da, ukoliko vas nema na internetu, smatra se da i ne postojite. Govorim o nama kao ličnostima, ali i o kompanijama koje se bave bilo kojom oblašću. Internet je mesto na kome gradite imidž vaše kompanije, na kome ljudi stiču poverenje u vas i gde, na kraju, i kupuju.

    Ne postoji industrija koja može i industrija koja ne može da prodaje onlajn. Ukoliko imate kvalitetan proizvod i dobar pristup, ne postoji mogućnost da internet nije mesto za vas. Internet je destinacija sa većim brojem posetilaca od bilo kod šoping centra, na vama je kako ćete je iskoristiti. Kada sam pre četiri godine odlučila da svoje iskustvo rada u oblasti digitalne ekonomije iz Amsterdama prenesem u Srbiju, mnogo ljudi je bilo sumnjičavo. Na moje primere iz kompanije „Nike”, koja mi je bila klijent u Amsterdamu, preduzetnici u Srbiji su reagovali: „To nije moguće u Srbiji.” Kao neko ko prati poslovanje u regionu, mogu da kažem da je u ovoj regiji i te kako sve moguće i da ne treba da potcenjujemo našeg kupca. Postoje pozitivni primeri prodaje polovnih automobila preko web shopa, postoje pozitivni primeri hipermarketa koji prodaju sveže namirnice preko interneta. Nekada se podrazumevalo da kupci moraju da vide i probaju, ali vremena se menjaju. Verujte u svoje ideje, pružite najbolji kvalitet i čuda će se desiti. Tu je i čuveni aspekt najprofitabilnije prodavnice u lancu i biznisa za koji ne treba puno novca da se započne. Sve to može biti tačno ukoliko imate ispravno postavljeno poslovanje. Mogućnosti je mnogo, a ukoliko se ne priključite eri interneta i digitalnoj/mobilnoj ekonomiji, ulazite u rizik da nestanete sa mape vidljivosti za sadašnje i buduće generacije kupaca.

    Da li mislite da će i u našoj zemlji kupovina preko interneta dostići standard SAD i Evrope i kada bi se to moglo desiti?

    Srbija je specifična po tome što naše tržište kasno prihvata svetske trendove, ali jednom kada to učini, mi se veoma brzo adaptiramo na sve. Ako uzmemo u obzir da je skoro 50 odsto domaće populacije „internet populacija”, onda vam je potpuno jasno koliki potencijal se nalazi u eCommerceu u Srbiji. S obzirom na moju poziciju predsednice „E commerce asocijacije Srbije”, dosta ljudi iz poslovnog okruženja me pita: „A da li bi se moj proizvod prodavao onlajn?” Odgovor je, naravno, da bi, ukoliko ga plasirate na pravi način. Čar eCommercea je što nam je sve vidljivo, lako pretraživo i brzo dostupno. Ukoliko imate takvu ponudu, ljudi koji, zbog sve veće zauzetosti, nemaju vremena da šetaju po prodavnicama kupovaće upravo kod vas.

    Često dobijam pitanje o procentu učešća eCommercea u total biznisu, ali to zavisi od razvijenosti vašeg retail biznisa. Mogu samo da kažem da je neki evropski prosek 20‒30 odsto, dok je poenta da vaš web shop ima dve funkcije: vaš najposećeniji izlog i vaša najprofitabilnija prodavnica.

    Kako to izgleda u slučaju „Sport Visiona”?

    U slučaju „Sport Visiona” upravo se dešava situacija koju navodim. „Sport Vision” je prepoznao značaj digitala i eCommercea i, u skladu sa tim, ulažemo kako u ljude, tako i u platformu i trudimo se da pratimo svetske trendove. U kompaniji „Sport Vision” zadužena sam za vođenje eCommercea u devet zemalja za pet koncepata, tako da i kroz naše web shopove, kojih je u ovom trenutku 28, mogu da pratim eCommerce poslovanje na drugim tržištima. Iako se zakon razlikuje, iako je svest kupaca o internet trgovini različita, svi žele isto ‒ kvalitetnu ponudu, kvalitetnu uslugu, sigurnost i konkurentnu cenu. „Sport Vision” je to prepoznao i trudimo se da unapređujemo sve segmente. S druge strane, naši kupci to cene i zato beležimo veliki rast prodaje i posetâ svake godine, a što je još važnije, kupci nam se stalno vraćaju.

    Kao rukovodilac onlajn tima za sve zemlje, moram posebno da istaknem da okupljamo izuzetno kvalitetan i veliki tim mladih stručnjaka iz oblasti eCommercea. Imamo stručnjake za različite oblasti, što nam daje mogućnost da razvijamo svaki segment digitalnog ekosistema. To je čar rada u velikim sistemima, jer možete imati veliki tim i razvijati se uz punu podršku cele kompanije.

    U čemu je tajna dobrog web shopa?

    Tajna dobrog web shopa i tajna svake dobre prodaje jesu poverenje i jednostavnost.Kupac mora biti siguran da čete, šta god da se desi, biti tu za njega, zato je poverenje osnova svega. Ovde posebno govorim o prodaji preko interneta, gde kupac nema kontakt sa proizvodom. Morate naći način da veruje vašem brendu. Ukoliko želite da imate uspešan web shop, morate prodavati ili veliku količinu proizvoda ili proizvode po visokoj ceni. U oba slučaja to će biti nemoguće ako vam kupac ne veruje. Kupac veruje dobrom prodavcu, zato upotrebite sve što znate u prodaji preko bilo kog kanala i naći ćete vašu formulu uspeha.

    Drugi bitan sastojak koji će učiniti vaš web shop uspešnim jeste jednostavnost. Ključna prednost eCommercea je brzina. Kupac želi da kupi u dva klika. Jednostavna ponuda, jednostavan dizajn, jednostavne aktivacije, jednostavna kupovina, jednostavna zamena, jednostavna komunikacija. Dajte vašem kupcu ovo i učiniće vas uspešnim.

    ________________________________________________________

    Angažujte stručnjake

    „Kompanije koje žele da postignu brz rezultat i budu u skladu sa trendovima veoma je važno da angažuju stručnjake u ovoj oblasti, jer iako se sve može naučiti ‒ pogrešno postavljen web shop i eCommerce poslovanje može vas koštati mnogo više. Web shop predstavlja najvažniju tačku u digitalnom ekosistemu svake kompanije; postarajte se da bude kao vaša kompanija ‒ najbolji“, kaže Milidrag.

    Izvor: BIZLife magazin

    Foto: Sport Vision

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE