
EU istražuje subvencije za fabriku kineskog BYD-a u Mađarskoj
Brisel istražuje da li je Kina dala nepoštene subvencije za fabriku električnih automobila BYD u Mađarskoj, u vrlo osetljivom potezu usmerenom na ja;anje ekonomskih veza između Pekinga i Viktora Orbana.
Evropska komisija je u preliminarnoj fazi istrage o stranim subvencijama u fabrici BYD, rekli su za Financial Times dvoje ljudi upoznati s tim pitanjem, u koraku koji će dodatno povećati trgovinske napetosti s Pekingom.
Ako Brisel utvrdi da je kineska kompanija imala koristi od nepravedne državne podrške, to bi moglo da je prisili na prodaju dela imovine, smanjenje kapaciteta, vraćanje subvencija i potencijalnu kaznu.
Orban, koji je prošle godine ugostio predsednika Si Đinpinga u Budimpešti, uspeo je da privuče četvrtinu svih kineskih ulaganja u Evropu prethodnih godina. Očekuje se da će investicija BYD-a u južnu mađarsku regiju Seged dostići 4 milijarde evra i otvoriti čak 10.000 radnih mesta.
Zvaničnici EU kažu da je fabrika izgrađena kineskom radnom snagom i da koristi uglavnom uvezene delove, uključujući baterije, stvarajući malu ekonomsku vrednost za blok.
Budimpešta „nije iznenađena“
Janoš Boka, mađarski ministar za Evropu, rekao je za FT da Budimpešta nije bila obaveštena o istrazi, ali je dodao: „Nije iznenađujuće – a poznato je da se svaka investicija u Mađarskoj vrlo brzo pojavi na radaru Komisije, a Komisija s dvostrukom pažnjom prati svaku odluku o državnoj podršci.“
Rekao je da je Budimpešta „smirena“, jer je pažljivo proveravala državnu pomoć.
Uredba o stranim subvencijama korišćena je nekoliko puta protiv kineskih kompanija otkako je uvedena 2023. Njome se mogu nametnuti široki raspon pravnih mera ako se utvrdi da su kompanije primile bilo koji oblik direktnih ili indirektnih doprinosa od vlada van EU, uključujući bespovratna sredstva, beskamatne ili niskokamatne zajmove, poreske olakšice za istraživanje i razvoj koje finansira država i državne ugovore.
Komisija je već utvrdila da je BYD, zajedno s drugim kineskim proizvođačima automobila, primio subvencije u trgovinskoj istrazi prošle godine koja je dovela do uvoznih carina.
Ranija trgovinska istraga, koja je utvrdila da je BYD primio takvu pomoć, nametnula je carine od 17 odsto.
Teslin rival ima ambiciozne planove širenja u Evropi i drugim međunarodnim tržištima nakon što je prikupio 5,6 milijardi dolara nedavnom prodajom deonica u Hong Kongu. Osim u Mađarskoj, takođe ima planove za fabriku u Turskoj i treću lokaciju o kojoj tek treba da odluči.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: Agencije
Foto: BIZLife