Dragan Vlah – Čovek koji menja pravila biznis igre
Dragan Vlah je master inženjer mehatronike, rodom iz Čuruga. Karijeru je započeo u kompaniji Victoria Oil, a zatim je radio kao factory and logistic manager i upravljao fabrikom za proizvodnju plastične ambalaže RPC Superfos. Osnivač je preduzeća InTech, kroz koje je realizovalo projekte u oblasti industrijske automatizacije i proizvodnji tailor made robotskih mašina, a njegovo iskustvo obuhvata rad na globalnim projektima, uključujući projekte za neke od najvećih svetskih kompanija, kao što su Coca-Cola, Pepsi itd. Strastveni preduzetnik i stručnjak, Dragan Vlah danas kombinuje tehnička znanja i koučing kako bi unapredio poslovne procese i efikasnost.
- Kao jedini licencirani Grant Cordone Business Coach na Balkanu, šta vas je motivisalo da se bavite koučingom i pomognete preduzetnicima na ovom prostoru?
To je išlo kroz moj lični razvoj, investiranje u sebe, svoj um, kroz pronalaženje mentora, ali i na mnogim programima. Sve zajedno me je dovelo do Granta i čitave te priče – kupovanje licence i otkrivanje novih svetova. Nakon što se sve to sleglo i akumuliralo, otišao sam na jednu večeru sa troje ljudi koje sam nedavno upoznao. Oni su me tom prilikom svašta pitali u vezi sa biznisom, a ja sam na sve imao odgovor. Moram da priznam da sam i sâm sebe iznenadio. Jedna od tih osoba je ubrzo kontaktirala sa mnom i pitala me da li bih želeo da joj kroz mentorstvo pomognem u biznisu. Rekao sam da ćemo se čuti i dogovoriti – od tada mnogo toga počinje da se menja. Osmislio sam metodologiju po kojoj sam zacrtao da joj pomognem da svoj profit poveća za 30 odsto, i to uz garanciju. Ta garancija podrazumevala je da joj vratim sav iznos koji mi je dala ukoliko se cilj ne ispuni, jer mi je delovalo nekako bez veze što ti svi nešto kao pomažu, a niko ti ništa ne garantuje. I tako je to krenulo, došla je druga, treća, šesta osoba, zatim kreću preporuke.
Sve to sam radio godinu i po dana bez ijednog posta na mrežama, bez ikakvog javnog objavljivanja šta to radim. Isključivo preko preporuke, uz konstantno unapređivanje procesa i metodologije rada. Na osnovu fantastičnih ostvarenih rezultata i zadovoljstva klijenata, dobio sam potvrdu da je ovaj način rada ispravan i odlučio da u svoj primaran fokus stavim koučing.
- Vaša kompanija InTech se godinama bavi industrijskom automatizacijom. Kako ste iz sveta tehnologije i automatizacije prešli u mentoring i koučing? Šta vas je inspirisalo da osnujete Vlah Enterprise?
Mene je taj svet zanimao sa stanovišta sopstvenog razvoja. Više sam bio iznenađen time da neke stvari koje sam ja savladao ljudi ne znaju. Ti, kad znaš nešto, podrazumevaš da bi trebalo i drugi to da znaju. Na primer, da su profitabilnost, organizacija i prodaja neki od ključnih principa. Međutim, kada sam krenuo ljude da učim, shvatio sam da je važno da obuhvatim sve – kako „lekcije” koje sam savladao na profesionalnom planu tako i one na ličnom. Spontano, ljudi su sami nazvali moj princip rada holističkim.
Prvi deo mojih modula bavi se čovekom – osobom koja vodi biznis, dok je tek drugo poluvreme, tj. sledeća tri modula, posvećeno samom biznisu. Prva tri meseca se uopšte ne bavim biznisom, već dekontaminacijom mozga, disciplinom i komunikacijom. Kad završimo to prvo poluvreme, kad nekoga pripremim i osposobim da može da usvoji drugačiji način razmišljanja, komunikacije i sopstvene discipline, tek onda prelazimo u drugu fazu – na biznis. Zašto je važno početi od dekontaminacije? Ako neko, na primer, gleda gluposti, konzumira šta ne treba, informacije koje mu na negativan način odvlače pažnju i fokus; ako nema nikakvu disciplinu, ne zna da komunicira – džabe je pričati o biznis principima. Biće mu mnogo teže da to implementira, jer prethodno mora da razume.
- Vaša metodologija rada sa preduzetnicima, posebno kroz grupni pristup, deluje veoma specifično. Možete li nam objasniti kako je koncipirana i na koji način pomaže malim i srednjim preduzećima?
Mi imamo jedan, zaista, veoma inovativan pristup koučingu i konsaltingu uopšte, s obzirom na to da su ovo što mi radimo moji klijenti sami prozvali mentoring. Koja je, zapravo, razlika između koučinga i konslatinga? Razlika je u tome što u koučingu ja ne dajem gotova rešenja, već ti pomažem da sâm dođeš do rešenja, a u konsaltingu ti dajem gotovo rešenje za tvoj trenutni problem. Koristim kombinovanu metodologiju koučinga i konsaltinga, u zavisnosti od toga šta je u najboljem interesu klijenta za datu situaciju. Klijenti su ovo što ja radim nazvali mentoring, što znači da je neko već napravio rezultate, barem u finansijskom smislu, i zna kako da te dovede do tih rezultata. Pokazuje ti put. Sad, zašto je to veoma inovativno i potpuno drugačije? Zato što mi imamo četiri različite grupe preduzetnika i delimo ih po profitu i nivou kompleksnosti problema biznisa, s obzirom na to da smo posle tri godine rada tačno detektovali šta je u kojoj prelomnoj tački profita ljudima najveći problem.
E sada, mi problem napadamo sa tri strane. Imamo lekcije koje su obavezan deo programa i to je ta moja metodologija, sačinjena od šest principa. Doživela je 20 različitih iteracija sa stvarnim preduzetnicima pre nego što su lekcije uopšte snimljene. Kao što sam rekao, pre sam radio „jedan na jedan” i brusio tu metodologiju, izbacivao što ne treba, ubacivao šta treba, da bismo posle dve godine stvarno došli u studio i snimili. To je jedan ugao, odakle napadamo problem, a drugi je da imamo Zoom pozive dva sata nedeljno. Te grupe su podeljene na osnovu skale koju sam spomenuo. S obzirom na to da grupu definišu izazovi sa kojima se pojedinci u njoj suočavaju, kao i finansijski rezultati, svaka grupa postaje zajednica za sebe. Nekada fitnes trener nauči više od arhitekte, a nekad arhitekta nauči više od nekog zubara, zato što se nalaze u sličnoj biznis poziciji. Međusobno se razumeju i dopunjavaju. Ono što je, takođe, inovativno jeste to da postoji mogućnost napredovanja kroz grupe – ako prevaziđeš izazove i dosegneš rezultate koji su mnogo viši od pojedinaca u grupi gde si trenutno, vreme je da pređeš u narednu grupu. I to nije sve, postoji treći ugao. Kad dođemo do modula profitabilnosti i organizacije, naši eksperti rade analizu kompletne profitabilnosti, na primer, naprave kompletan pregled svih finansija, na osnovu čega moj tim dobija „krvnu sliku” tog preduzeća i možemo da preuzmemo određene korektivne mere kako bismo dobili željeni rezultat. Takođe, naš ekspert za organizaciju, na osnovu informacija dobijenih od strane klijenta, slaže kompletnu organizaciju i sistematizaciju rada, određuje ciljeve, ključne odgovornosti i slično. Eksperti rade individualno sa mojim klijentima, a paralelno sa tim grupni koučing i zadavanje lekcija. Dakle, kad mi napadnemo problem sa sve tri strane, nemoguće je da ne napravimo dobar rezultat i ne pronađemo rešenje.
- Organizovali ste jednu od najvećih interaktivnih konferencija na Balkanu u decembru 2023. i 2024. godine. Zašto je „Vlah biznis konferencija” drugačija od drugih?
Ova konferencija, dokle god me neko ne demantuje, jedina je interaktivna konferencija koju imamo na Balkanu. Šta znači interaktivna? Znači da učesnik tokom čitavog trajanja konferencije učestvuje u radu i aktivno pravi svoj biznis plan, definiše ciljeve i sve te principe implementira u svoj biznis. Konferencija nije ni prava reč za ovo što mi radimo, ali mi u našem jeziku nemamo bolju. Možda bi „interaktivna radionica” bio adekvatniji naziv, ali onda to ljude podseća više na nešto manuelno, pa nema taj efekat kao konferencija. Na engleskom bi idealno bilo da se objasni kao „bootcamp”. U ovom trenutku prvi imamo varijantu „Black Diamond” karte. Ja sam izuzetno ponosan na to što smo probili limit i pokazali kako su ljudi u Srbiji spremni da plate 2997 evra za kartu kako bi nešto naučili. To je karta koja uključuje četiri dana uživo, tri dana konferencije, uz jedan dan samo za devet ljudi – u jednom, i još devet ljudi – u drugom terminu. Moj tim i ja idemo u dubine problema njihovog biznisa i rešavamo ih, a onda ostaju još dva dana onlajn razmene. Upravo zbog velike vrednosti koja je uključena u ovu kartu, prodat je čak duplo veći kapacitet od planiranog.
- Koje su, po vašem mišljenju, najveće prepreke sa kojima se preduzetnici na Balkanu suočavaju? Na koji način vaši mentoring programi nude praktična rešenja za te izazove?
Ljudi misle da je najveći problem nedostatak novca i početnog kapitala, a najveći problem je neznanje. Najveći problem je nedostatak informisanosti i znanja o tome kako preduzetništvo funkcioniše, koji su njegovi principi… Postoji moja rečenica koja je izazvala buru reakcija: Ako na početku biznisa ne vraćaš sve pare nazad u svoju glavu i u svoj biznis, probudićeš se jednog dana bez biznisa, samo sa bolom u glavi. I to je stvarno tako. Ljudi koji shvataju koliko je važno ulagati u svoju glavu konstantno traže prilike da još nešto nauče i nemaju sujete, nemaju problem da su tamo gde osećaju da mogu da dobiju nešto.
Ljudi često kažu: „Daj ti samo meni pare, 50 hiljada evra, i ja ću napraviti biznis.” Nećeš ga napraviti ako ne znaš i nemaš fundamentalne principe. Bez znanja – nema veze koja je ideja u pitanju. Isto se odnosi na upornost. Volim da kažem da je najbrži put do neuspeha da odustaneš, a najsigurniji put do uspeha – da odbijaš da odustaneš od traženja načina kako da uspeš. Ako te dve stvari spojiš da konstantno investiraš nazad u svoj biznis, u svoju glavu i odbijaš da odustaneš – uspeh je garantovan.
Najveći problem je to što ljudi precenjuju sopstvene sposobnosti i potcenjuju težinu preduzetništva. Stalno govorim da je preduzetništvo ekstremno teško, ali i veoma jednostavno, a ljudi mešaju jednostavno i komplikovano sa lakim i teškim. Preduzetništvo je ekstremno jednostavno, treba da poštuješ sve njegove principe, ali to ne znači da je lako.
- Vaš mentorski program trenutno okuplja više od 130 preduzetnika iz različitih oblasti. Kako birate učesnike i na koji način grupni pristup doprinosi njihovom napretku?
I tu imamo jedan inovativan pristup. Na početku smo radili selekciju tako što sam lično obavljao intervju sa svakim od njih i birao. To je bilo poprilično teško, emotivno i bolno, jer nekog moraš da odbiješ. Fascinantno mi je što su se neki ljudi koje sam odbio vraćali i uspevali da naprave ozbiljan uspeh. Sad imamo malo drugačiji pristup – nazovite to probnim radom na programu u trajanju od tri meseca. Ukoliko se ne pojavljujete na pozivima, ne radite šta smo se dogovorili, onda se naš zajednički rad ne produžava. Ako niste spremni, mi, jednostavno, ne želimo da vam uzimamo novac, a da vi, na kraju, ne postignete ništa. Nema veze da li hoćete da plaćate – jednostavno, ne radimo sa onima koji stvarno ne žele uspeh. Mi prekidamo saradnju ukoliko ne idu progresom pravljenja uspeha, zato što želimo da kvalitet programa ostane na najvećem mogućem nivou. Mi imamo rejting zadovoljstva preko 95 odsto.
- Koja je vaša vizija za razvoj Vlah Enterprisea i koje korake planirate kako biste unapredili koučing industriju i edukaciju preduzetnika na Balkanu?
Mi smo ovaj projekat nazvali „Balkan takeover”. Odlučili smo da preuzmemo kompletan Balkan sa stanovišta koučing i konsalting industrije. Pet godina od danas – vidim nas, bez sumnje, na globalnom tržištu. Verujem da ćemo postati jedan od ozbiljnijih igrača na svetskom nivou u ovoj industriji – naša dugoročna vizija govori o tome. Cilj nam je da svojom oprobanom metodologijom stvorimo i skaliramo 100.000 biznisa. Ako računamo i konferencije i program, već hiljadu ljudi je na neki način prošlo kroz našu metodologiju, a za pet godina duboko verujem da ćemo biti jedan od globalnih lidera na tržištu. „Setapovani” smo tako i spremamo se za to od prvog dana. Ali pre toga, mislim da je važno da prvo kod svoje kuće, u svom dvorištu, pokažeš šta možeš i umeš, a onda da nastaviš i dalje.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife/Borislav Despotović
Foto: Bojan Stevanović