
Deskapizam – tajni saveznik lične strasti i profesionalnog ispunjenja
U svetu koji postaje sve brži, bučniji i neizvesniji, sposobnost pojedinca da očuva svoju unutrašnju ravnotežu, a istovremeno nastavi da raste – više nije luksuz, već imperativ. Među pojmovima koji tiho ali moćno osvajaju poslovni rečnik 21. veka nalazi se i deskapizam. Ova sve popularnija praksa predstavlja mnogo više od mentalnog predaha – to je aktivan beg od korporativne rutine u svet lične strasti i stvaranja, često sa potencijalom da preraste u dodatni izvor prihoda, pa čak i u novu profesionalnu karijeru.
Šta je zapravo deskapizam?
Pojam deskapizam (engl. desk-escapism) opisuje situaciju u kojoj osoba koristi vreme van svog glavnog posla da se bavi nečim što joj pričinjava lično zadovoljstvo – bilo da je to umetnost, zanat, pisanje, sport, edukacija ili neka druga kreativna ili produktivna aktivnost. Za razliku od pasivnog „bekstva” u zabavu i eskapizam, deskapizam je proaktivan – on podrazumeva akciju, izražavanje i stvaranje nečega što ima smisao.
Deskapizam često započinje iz potrebe za mentalnom higijenom – kao kontrateža svakodnevnom stresu, preopterećenju ili kreativnoj frustraciji. Ali njegova snaga leži u tome što, ukoliko se neguje, može postati nova dimenzija profesionalnog identiteta – izvor dodatnog prihoda, lične ispunjenosti i otpornosti na spoljne turbulencije.

Predrag Petrović, Foto: Nebojša Babić
Lična strast kao izvor antifragilnosti
Nasim Taleb, autor teorije antifragilnosti, govori o sistemima koji ne samo da preživljavaju haos već iz njega postaju jači. Ljudi koji razvijaju deskapizam upravo se osnažuju kroz diverzifikaciju svojih identiteta i sposobnosti – više nisu samo menadžeri, pravnici, konsultanti, marketari – već i dizajneri nakita, edukatori joge, proizvođači prirodne kozmetike, vodiči, autori knjiga, fotografi…
Upravo ta raznolikost čini ih otpornijima na promene, otkaze, izgaranja i poslovne šokove. Imaju „drugu platformu” – mesto gde se ne procenjuju po KPI-jevima, već po ličnom osećaju svrhe.
Kada strast preraste u misiju: poznati deskapisti kao inspiracija
Deskapizam nije samo stvar kreativnog hobi izražavanja – on ima moć da postane odskočna daska ka autentičnom, održivom i smislenom profesionalnom identitetu. Mnogi poznati lideri, umetnici i preduzetnici upravo su kroz svoje „lične iskorake” pronašli novu svrhu, a često i promenili industrije u kojima deluju.
Metju Makonahi, poznati glumac i oskarovac, godinama je vodio dnevnik – ličnu praksu introspektivnog pisanja, bez ambicije da od toga napravi proizvod. Međutim, njegovi zapisi pretočeni su u knjigu „Greenlights”, koja je postala globalni bestseler. Ono što je započelo kao potreba da bolje razume sebe preraslo je u širi motivacioni narativ, javne nastupe, predavanja i platformu lične filozofije. Njegov deskapizam nije samo kreativan, već i duboko transformativan – i za njega i za njegovu publiku.
Ivon Šuinar, osnivač brenda Patagonia, svoju karijeru započeo je – ne kao biznismen – već kao strastveni planinar i zaljubljenik u prirodu. Nezadovoljan kvalitetom tadašnje opreme, odlučio je da je sam izrađuje – najpre za sebe, pa za prijatelje, a zatim i za širu zajednicu. Tako je iz lične strasti, koja je u početku bila čist deskapizam, nastala Patagonia – kompanija koja danas postavlja standarde ne samo u outdoor industriji već i u oblasti društveno odgovornog poslovanja, ekologije i aktivizma.
Arijana Hafington, jedna od najuticajnijih žena medijskog sveta, svoju karijeru je već uveliko izgradila kao osnivačica Huffington Posta. Ipak, nakon ličnog iskustva izgaranja, okreće se temama zdravlja, sna, balansa i mentalnog blagostanja. Njen novi biznis, Thrive Global, nastao je kao izraz ličnog interesovanja za blagostanje i potrebu da redefiniše uspeh. Upravo iz te zone lične brige i unutrašnje potrage nastala je organizacija koja danas edukuje stotine hiljada ljudi širom sveta o održivom načinu života i rada.
Ono što povezuje ove primere jeste autentična motivacija. Nisu krenuli da bi „napravili biznis” – već da bi izrazili sebe, rešili konkretan problem ili zadovoljili unutrašnju potrebu. I upravo zato su uspeli. Njihov deskapizam nije bio hir – već seme dublje svrhe, koja se kasnije pretočila u konkretan doprinos svetu.
Deskapizam kao izraz ikigai filozofije
U japanskoj kulturi, ikigai je koncept koji se najčešće prevodi kao „razlog zašto ujutru ustajem iz kreveta”. On predstavlja spoj onoga što volimo, onoga u čemu smo dobri, onoga što svet treba i onoga za šta možemo biti plaćeni. Kada se sve četiri dimenzije ukrste, dobija se životni poziv koji ne samo da nas ispunjava već donosi i stabilnost.
Deskapizam, u svojoj najplemenitijoj formi, postaje alat za otkrivanje ikigaija, jer kroz iskreno bavljenje stvarima koje volimo otkrivamo i sopstvene talente. Testiramo ih na tržištu, tražimo ljude kojima to treba – i često nalazimo tačku ravnoteže koja životu daje dublji smisao.
Zašto je leto idealan trenutak za unutrašnje osluškivanje?
U toku leta, dok poslovna dinamika privremeno usporava, priroda nas poziva na predah, refleksiju i stvaranje prostora za nova pitanja:
- Šta bih radio/la čak i da mi niko za to ne plati?
- Šta ljudi oko mene uvek traže da im pomognem jer znaju da to radim dobro?
- Koji su to hobiji koje sam nekada voleo/la, a sada su zapostavljeni?
- Da li je moguće spojiti moje profesionalno znanje sa ličnom strašću u jedan mikroprojekat?
Možda je to pravljenje ručno rađene keramike. Možda je vođenje lokalnog fud bloga. Možda je pokretanje Instagram stranice o istorijskim knjigama. Možda kurs o finansijskoj pismenosti za decu. Možda serija digitalnih crteža koje pretvarate u NFT. Ili edukativna platforma za emocionalnu inteligenciju. Mogućnosti su beskrajne – ali početak je isti: osluškivanje sebe.
I na kraju…
Deskapizam nije bežanje iz realnosti – to je konstruktivno kretanje ka svom autentičnom centru. U vremenu kada je promena jedina konstanta, upravo lična strast može biti naš najjači resurs. Ne kao beg od obaveza, već kao tiha revolucija u načinu na koji razumemo posao, karijeru i ispunjenost. Možda u tome leži vaš sledeći veliki korak. Ili – vaš ikigai.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER
Izvor: BIZLife
Foto: BP Miller / Unsplash