Nirvana, Kurt Kobejn, Miris

Dani kada je svet prvi put „osetio“ miris tinejdžerskog duha

Septembar 1991. godine. Na MTV-ju kreće da se vrti spot u kojem bend iz Sijetla svira u školskoj sali, dok učenici u uniformama polako prelaze iz ravnodušnog sedenja na tribinama u haotični nered. Pesma traje nešto više od pet minuta, ali je svetu bilo dovoljno i prvih tridesetak sekundi da oseti – nešto se menja u muzici. Nirvana je objavila Smells Like Teen Spirit, a grunge je preko noći prestao da bude lokalna stvar i postao globalni pokret.

Kurt Kobejn, Kris Novoselić i Dejv Grol nisu ni slutili da će ta pesma, koju je Kobejn u šali nazvao „naš pokušaj da napišemo Pixies hit“, postati generacijski manifest. Inspiraciju za naziv pronašao je sasvim slučajno: prijateljica Ketrin Hana (iz benda Bikini Kill) ispisala je na zidu njegove sobe grafit „Kurt smells like Teen Spirit“. Nije ni znala da je „Teen Spirit“ zapravo naziv dezodoransa koji je u to vreme bio popularan među američkim tinejdžerkama. Kobejn je mislio da poruka ima revolucionarno značenje – i odlučio je da to bude ime pesme.

Legendarni „Nevermind“

Muzika je nastala brzo. Prvo je Kurt smislio prepoznatljiv rif na gitari, koji je bio dovoljno jednostavan da zvuči gotovo detinje, ali i dovoljno moćan da probije zid tišine. Bas linija Kris Novoselića i bubnjanje tada novog člana benda Dejva Grola dali su mu snagu i ritam koji su nosili celu stvar. Pesma je snimljena za album Nevermind, objavljen 24. septembra 1991. godine.

Reči pesme bile su, po običaju za Kobejna, fragmentarne i pune unutrašnjih kontradikcija. „Here we are now, entertain us“ – stih koji je pevao zapravo je bila fraza koju je često koristio kada bi ulazio na zabave, pola u šali, pola u dosadi. Pesma nije nudila jasnu poruku, ali je nosila osećaj – bunt, apatiju, ironiju i energiju mladih koji nisu želeli da budu deo „mainstream“ sveta, a ipak su u njega upadali.

MTV spot, režiran od strane Semjuela Bajera, dodatno je učvrstio status pesme. Atmosfera podsećala je na klasične školske filmove, ali sa mračnim i haotičnim obrtom. Učenici i navijačice pretvarali su se u anarhičnu masu, a sve se završilo potpunim neredima. Bio je to savršeni vizuelni prikaz onoga što je pesma predstavljala – eksplozija potisnutog nezadovoljstva.

Nirvana, Kurt Kobejn

Unsplash

Himna generacije X

Smells Like Teen Spirit je ubrzo postala prvi veliki hit Nirvane. Singl je dospeo do šestog mesta Billboard Hot 100 liste, dok je album Nevermind iznenada izbacio Majkla Džeksona sa prvog mesta top-liste početkom 1992. godine. Kritičari su ga proglasili „himnom generacije X“, iako je sam Kurt Kobejn tu etiketu mrzeo. Pesma mu je donela slavu koju nije želeo i pretvorila ga u glasnogovornika mladih – titulu od koje je stalno pokušavao da pobegne.

Danas, više od tri decenije kasnije, Smells Like Teen Spirit i dalje zvuči sveže i beskompromisno. Uvrštena je na gotovo sve liste najvažnijih pesama u istoriji rokenrola – od Rolling Stonea do NME-a. Spot je prešao milijardu pregleda na YouTube-u, a sam rif postao je simbol grunge ere.

Možda je paradoksalno da je pesma koja je nastala iz ironije, slučajnog grafita i par akorda, promenila lice popularne muzike. Ali upravo u tome leži njena snaga: Smells Like Teen Spirit nije bila samo hit – bila je trenutak kada je ceo svet prvi put čuo kako zvuči nered pretočen u muziku.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temamaPRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife

Foto: Freepik/Unsplash

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE