Kompanije, rast

ČETIRI gigantske kompanije koje su počele od nule i stigle do vrha

Pokrećete posao od nule, sa malo ili nimalo novca? Ovo su inspirativne priče poznatih preduzetnika koji su svoje kompanije započeli praktično bez ičega, a zatim ih pretvorili u industrijske gigante.

Većina nas zna priču o Apple-u, koji je od skromnog projekta u garaži prerastao u međunarodnog tehnološkog diva poznatog po računarima i džepnim uređajima bez kojih mnogi ne mogu da zamisle svakodnevicu. Ali šta je sa manje poznatim pričama o drugim preduzetničkim poduhvatima koji su krenuli od nule i postali globalni lideri?

Milioni preduzetnika širom sveta pokrenuli su uspešne biznise bez pomoći velikih investitora. Evo četiri neverovatne priče koje dokazuju da je moguće početi od ničega i izrasti u giganta – čak i sa vrlo malo novca.

Hewlett-Packard (HP): Od 538 dolara do milijardi

HP se često naziva „originalnim“ startapom iz garaže. Elektronska kompanija je osnovana 1939. sa skromnih 538 dolara (oko 11.894 dolara u 2023). Prvi uspeh donela im je proizvodnja audio oscilatora, uređaja koji je ubrzao razvoj telefona, stereo sistema i audio opreme. Vremenom su proširili delatnost na različitu testnu elektroniku, a 1968. zakoračili su i u računarstvo lansiranjem HP 9100A, jednog od prvih „ličnih“ računara.

Danas, više od 80 godina kasnije, HP je među najvećim IT kompanijama na svetu, sa skoro 60.000 zaposlenih i godišnjim prihodima od 63 milijarde dolara (fiskalna 2022).

Starbucks: Od jedne ideje do lanca u 80 zemalja

Pre nego što je izraz „Starbucks na svakom ćošku“ postao svakodnevan, postojala je samo ideja. Godine 1971. dvojica nastavnika i jedan pisac skupili su nešto svog novca i otvorili malu prodavnicu kafe u Sijetlu. Inspiraciju su pronašli u kalifornijskom Peet’s Coffee & Tea, čiji im je osnivač pomagao savetima o pečenju i isporučivao kafu.

Pravi koncept kafića pojavio se tek 1982. Iako su osnivači u početku bili neodlučni, vizija je ipak prevagnula. Nakon izlaska na berzu 1992. kompanija je počela ubrzano da raste. Danas Starbucks ima više od 35.000 lokala u preko 80 zemalja, što ga čini najvećim lancem kafića na svetu.

Od Barbie roze do John Deere zelene: 10 najpoznatijih zaštićenih boja

Subway: Lekcija o franšizama iz jedne skromne delikatesne radnje

Subway je osnovan 1965. pod imenom Peter’s Super Submarines, uz 1.000 dolara pozajmljenih od porodičnog prijatelja. Osnivači su želeli da otvore 32 lokala u prvoj deceniji, ali su shvatili da cilj neće dostići. Zato su se preorijentisali na franšizni model.

Ono što je počelo kao mala prodavnica sendviča u Bridžportu u Konektikatu, danas posluje u više od 100 zemalja sa skoro 37.000 lokacija – gotovo dvostruko više od Burger King-a i tik uz McDonald’s, koji ima oko 40.000.

Subway je i dalje u privatnom vlasništvu, a njegova priča pokazuje koliko skroman početak može da izraste u globalni brend.

Mattel: Od ramova za slike do imperije igračaka

Mattel je osnovan 1945. kao mala radionica za ramove za slike. Od ostataka drveta počeli su da prave minijaturno nameštaj za lutkine kuće, a 1947. lansirali su prvi hit – muzičku igračku Uke-A-Doodle.

Do sredine pedesetih Mattel je prerastao u posao vredan pet miliona dolara. Prekretnicu je donela 1959. lansiranjem Barbie lutke, koja je zauvek promenila industriju igračaka. Kasnije su stvorili i druge kultne brendove poput Hot Wheels, Fisher-Price, American Girl, Uno i Thomas & Friends.

Danas je Mattel jedan od najvećih proizvođača igračaka na svetu, sa neto prodajom od 5,4 milijarde dolara u fiskalnoj 2022.

Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER

Izvor: BIZLife

Foto: Freepik

What's your reaction?

Ostavite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE