Koliko ćemo skuplje plaćati automobile zbog ukrajinske krize?
Štedite za novi automobil? Bolje počnite da ostavljate više novca po strani, jer bi cene automobila mogle drastično da porastu.
Ruska invazija na Ukrajinu povećala je cenu metala koji se koriste u automobilima. Od aluminijuma u karoseriji preko paladijuma u katalitičkim pretvaračima do visokokvalitetnog nikla u baterijama električnih vozila. To će sve verovatno platiti sami vozači.
Iako metali još uvek nisu bili meta zapadnih sankcija, neki špediteri i dobavljači autodelova već izbegavaju rusku robu, vršeći veći pritisak na proizvođače automobila koji se već potresaju zbog nedostatka čipova i viših cena energenata.
U razgovu sa novinarima prošle nedelje, Karlos Tavares, izvršni direktor Stellantisa (STLA.MI) , četvrtog po veličini svetskog proizvođača automobila rekao je: „Prvo, ono što se dešava je da imamo eskalaciju troškova koji dolazi od sirovina i energije koja će izvršiti veći pritisak na poslovni model“.
Aluminijum i paladijum su u ponedeljak dostigli rekordne vrednosti, dok je nikl, koji se takođe koristi za proizvodnju nerđajućeg čelika, u utorak po prvi put prešao nivo od 100.000 dolara po toni.
Andreas Veler, izvršni direktor kompanije Aludine, koja proizvodi livene delove od aluminijuma i magnezijuma za proizvođače automobila, rekao je da je njegovo poslovanje u Evropi zabeležilo rast cene aluminijuma za 60 odsto u poslednja četiri meseca, kao i porast računa za energiju, preneo je Rojters.
Sa godišnjom prodajom od 1,2 milijarde dolara i porastom troškova od „stotine miliona dolara“, Veler, čija kompanija ima sedište u Sautfildu, u Mičigenu, rekao je da je bio primoran da traži od kupaca da plate više od cena koje su već dogovorene.
„Neki imjau više razumevanja i kooperativniji od drugih, ali mi ne možemo da preživimo bez toga“, rekao je Veler, koji u Evropi ima četiri livnice i jednu mašinsku fabriku za Rojters.
Izvršni direktor Stellantis-a Tavares rekao je da bi okončanje nestašice čipova moglo pomoći proizvođačima automobila da nadoknade veće cene metala i energije, ali ne očekuje bilo kakvo rešenje za pitanja poluprovodnika ove godine.
Po džepu potrošača
Potrošači već plaćaju za nedostatak čipova, jer su smanjene zalihe automobila i povećane cene.
Prema konsultantskim kućama LMC i JD Pover, prosečna cena transakcije za novo vozilo u Sjedinjenim Državama bila je 44.460 dolara u februaru, što je 18,5 odsto više u odnosu na isti mesec 2021.
Nemački proizvođači automobila kao što su Folksvagen i BMW već su pogođeni ruskom invazijom na Ukrajinu, jer je upravo ona primorala proizvođače žičanih pojaseva na zapadu zemlje da zaustave proizvodnju. Kabelski svežanj je vitalni set delova koji spajaju do 5 km kablova u prosečnom automobilu – a Ukrajina je ključni dobavljač.
A kada je reč o metalima, ruske kompanije su glavni dobavljači Nemačke. U 2020. oni su činili 44 odsto nemačkog uvoza nikla, 41 odsto njenog titanijuma, trećinu gvožđa i 18 odsto paladijuma.
Sa proizvodnjom od 108 miliona tona prošle godine, Rusija je peti najveći svetski proizvođač gvozdene rude, snabdevajući evropske proizvođače čelika koji se sada suočavaju sa višim cenama i mogućim poteškoćama u nabavci metala.
Austrijski Voestalpine i švedski SSAB izloženi su ovom riziku. Voestalpine je rekao da ima dovoljno zaliha za naredne mesece, ali očekuje da će nakon toga morati da nabavlja sirovine od drugih dobavljača.
Kriza i sa baterijama
Kaspar Rouls, glavni službenik za podatke u specijalizovanoj konsultantskoj kompaniji Benchmark Mineral Intelligence (BMI), rekao je da, iako Rusija čini 5 odsto svetske proizvodnje nikla, ona snabdeva oko 20 odsto svetske potražnje visokokvalitetnog nikla.
Metal se koristi za pravljenje baterija za električna vozila (EV), što predstavlja novi izazov za proizvođače automobila koji već ulažu milijarde da bi se prebacili na motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Sve to u trenutku kada potražnja za modelima sa nultom emisijom počinje da raste.
Deo ruskog visokokvalitetnog nikla će verovatno završiti u Kini koja će malo verovatno da će uvesti sankcije Rusiji. Sve ovo dolazi u trenutku kada se proizvođači automobila suočavaju sa rastućim računima za druge minerale za baterije za EV, jer potražnja nadmašuje ponudu.
„To je glavna briga za lanac snabdevanja baterijama jer imate rekordno visoke cene litijuma i veoma, veoma visoke cene kobalta i nikla“, rekao je Rouls. „Ovo samo povećava probleme sa mineralima u bateriji.“
Baterije su jedna od najskupljih komponenti u električnim vozilima i proizvođači automobila se nadaju da će pojeftiniti kako bi mogli da ponude pristupačnije električne automobile.
BMW je rekao da se što je više moguće fokusirao na recikliranje nikla iz baterija, pri čemu se do 50 odsto starog nikla koristi u visokonaponskoj bateriji svog novog BMW X modela.
Kada je u pitanju paladijum, proizvođači automobila su takođe u škripcu. Auto industrija ga koristi u katalizatorima za benzinske modele – ili platinu za dizel modele – od kojih oba i dalje čine ogromnu većinu prodaje automobila.
Cene paladijuma rastu oko šest godina i Rusija zauzima oko 40 odsto svetskog tržišta.
„Ne postoji druga opcija osim paladijuma i platine za katalizatore, a ne možete napraviti automobil bez katalizatora“, rekao je Chris Blasi, izvršni direktor prodavca plemenitih metala Neptune Global.
Rekao je da je kupio mnogo paladijuma u decembru po ceni od 1.940 dolara po unci, a da je ponedeljak dostigao rekordnih 3.440 dolara. Blasi je procenio da je vrednost paladijuma koji se koristi u prosečnom automobilu oko 200 dolara, ali bi to lako moglo da se udvostruči.
„Ili će potrošači plaćati više za automobile, ili ako proizvođači automobila ne mogu to da prenesu, moraće da nađu uštede na nekom drugom mestu“, zaključio je je on.
Izvor: Rojters
Foto: Pixels/Beta