
BIZLife istražuje: Šta mladi početnici u biznisu rade naopako?
Nažalost, mnogi mladi ljudi ne ulaze u preduzetništvo iz iskrene želje za tim i sa pravom biznis idejom, već im je to poslednja opcija kada im neko željeno zaposlenje ne uspe, a takav motiv je sigurna karta za put u poslovni neuspeh. Takođe, veliki je broj i onih koji imaju savršenu startap ideju, što je karakteristično za brzomisleće milenijalce, ali ne umeju da je ostvare kroz sopstveni biznis jer nemaju volje da uče o preduzetništvu.
„Preduzetništvo uvek sa sobom nosi određene rizike, jer zapravo predstavlja šahovsku partiju, gde su greške neizbežne, ali i deo procesa učenja. Stoga, svaki preduzetnik danas treba da bude, pre svega, strateg i krajnje svestrana osoba koja shvata šta sve danas čini preduzetništvo. Svako ko se upusti u preduzetničke vode treba da ima širok spektar znanja i veština iz potpuno različitih oblasti (liderstvo, finansijska pismenost, marketing, prodaja, veštine komunikacije, analitičke veštine, strateško razmišljanje, planiranje vremena, administracija, poznavanje zakona i još puno toga)” ‒ poručuje Ivana Prvanović, specijalistkinja za komunikaciju, marketing i prodaju.
„Kad neko otvara preduzetničku radnju ili d. o. o., to se radi u APR-u – jednostavno, ode i preda to što treba da se preda. I ja bih, zbog toga, ovde, u Srbiji, napravila neki najkraći mogući kurs, ali obavezan. Jednostavno, da naučiš šta je direktor, šta je d. o. o., šta je preduzetnik” – ističe Sofija Popara, osnivačica digitalnog asistenta „pausal.rs”, i dodaje: „Tako bi početnici u poslovanju mogli da vide šta im više odgovara, da na svoju odgovornost, a ne na odgovornost knjigovođe, odluče za sebe šta će da urade pri osnivanju. Dakle, ako hoćeš kozmetički salon da otvoriš, moraš da znaš šta ti je bolje, šta jeftinije. Ako hoćeš IT-jem ili autsorsingom da se baviš, ali i ako hoćeš da prodaš firmu, važno je da uvek znaš šta ti je bolje.”
Osim toga što je važno da neprestano uči i prati trendove, preduzetnik mora biti spreman da rizikuje zarad višeg cilja, a to podrazumeva velika odricanja, i lična i finansijska, pa onaj ko na to nije spreman ne treba ni da se upušta u preduzetničke vode.
„Dosta ljudi ne shvata da je ulazak u preduzetničke vode dosta rizičan i zahteva da se odričete puno stvari, od novca, vremena, provoda sa prijateljima itd. Osim toga, morate uvek da učite i unapređujete sebe i svoje znanje. Moj savet svima koji žele i misle da mogu da budu preduzetnici: nije lako i nemojte ulaziti u ovo zbog novca, jer ga na početku sigurno neće biti” – savetuje Nenad Iđoški, direktor i suosnivač onlajn platforme za slušanje audio-knjiga – „knjigaprica.com”.
„Ne treba se plašiti konkurencije, ona je nešto što je vrlo važno i vrlo zdravo. A zašto? Zato što nas konstantno tera na jedan pomak, rast, nadogradnju… Tera nas da pomeramo sopstvene granice, da budemo bolji, da veoma duboko posmatramo stvari, da vidimo, ako škripi, gde škripi i zašto škripi. Postoji i drugačiji ugao gledanja, koji je bio moja krilatica. Niko od nas nema konkurenciju, svi smo jedinstveni, pa su i naši biznisi jedinstveni. Ovo je, takođe, važna lekcija koja se radi prilikom analize tržišta” – poručuje Ivana Prvanović i zaključuje: „Uvek treba poći od toga koje su to stvari koje klijenti mogu dobiti samo od mene, koje su to specifičnosti proizvoda ili usluge koju nudim, šta je to što baš mene izdvaja iz mora sličnih ponuda… Ovde, naravno, postoji i ona druga, crna strana, a to je da su plagijati i razne kopije vrlo aktuelni na tržištu našeg regiona. No, lično smatram da takve stvari ne traju i ne mogu da opstanu dugo na tržištu. Ujedno, od velikog je značaja i sa kime radite, koga birate za svoje saradnike, partnere, saigrače…”
Koje su odlike pravog preduzetnika?
- Preduzetnik je osoba koja ima jasnu viziju (često se dešava da ljudi na početku svog preduzetničkog puta slušaju tuđa mišljenja, koja umeju da ih pokolebaju ili skrenu sa pravoga, njihovog puta).
- Preduzetnik je osoba koja je sigurna u sebe (ovde nema mesta strahu niti pokolebljivosti).
- Preduzetnik je i optimista (preduzetnički put od ideje do realizacije, a tek put uspeha – izazovan je i nepredvidiv; teško će neko opstati u tome ukoliko ne veruje u pozitivan ishod).
- Preduzetnik je fleksibilan, domišljat, ume da improvizuje (živimo u izuzetno brzom vremenu koje ne prašta krutost, stagnaciju, zastarelost, već traži od nas da rešavamo probleme i prevazilazimo poteškoće).
- Preduzetnik je perpetuum mobile (on poseduje veštine samomotivacije i samoinicijative).
- Preduzetnik se često izlaže introspekciji, kao i proceni mogućih rizika (da bi biznis bio uspešan, neophodno je planiranje, ali i analiza onoga što je krenulo naopako, jer se odatle crpu znanja i lekcije, uči se i nastavlja dalje).
Preduzetnici moraju da budu svesni da svaka ozbiljna konkurencija obraća pažnju na sve detalje, od ideje do realizacije. Ako sami ne znaju, saznaju ko zna i tu informaciju su spremni da plate, jer su svesni da i zbog male greške mogu da izgube čitav biznis.
„Kada imate svoju firmu, mnogo faktora utiče na uspeh. Morate biti svesni i paziti šta radite i kako to radite. Ukoliko ste u biznisu gde imate konkurenciju, morate biti još više obazrivi – svi žele da pobede. Nekad će se koristiti svakakve metode da se dođe do pobede” – upozorava Nenad Iđoški.

Posao, preduzetništvo (Pixabay)
U vezi s tim, Sofija Popara, kroz sopstveno iskustvo, početnicima u biznisu daje koristan savet:
„Ja sam ’pausal.rs’ radila samostalno dok nisam skupila novac sa druge strane da mi pokrije tri meseca. Tada sam krenula – da vidim šta će da bude, kako će da bude, pa da idem dalje. Sa druge strane, neko izgori u želji samo na tuđe obećanje da će nešto da kupi od njega. Neko je nešto razvio i kaže: ’U redu, hajde da se dogovorimo’, pa odmah otvara firmu, zapošljava ljude, a nisu ni potpisali ugovor. Takvi su praktično propali već u prvom mesecu, odmah postaju nezadovoljni i tako to može da ide unedogled.”
Česta greška preduzetnika je da precenjuju sami sebe i da se u javnosti predstavljaju mnogo ozbiljnijim i poslovno jačim nego što zapravo jesu. Zbog takvog nerealnog pristupa propadaju i one poslovne ideje koje su imale dobar tržišni potencijal.
„Posebno bih naglasila da preduzetništvo nije sprint trka na 100 metara, već dug i vrlo naporan maraton. Svaka faza biznisa ima svoje probleme i izazove i zato moramo biti izuzetni stratezi, pažljivo planirati svaki naredni korak. Imamo biznise koji su napravili sjajan proizvod, odlično su prezentovani, izreklamirani, došli do velike publike, a onda dolazimo do toga da upadaju u situaciju gde je potražnja za tim proizvodom prevelika, a oni fizički, logistički i u bilo kom drugom smislu to ne mogu da isprate i materijalizuju” – poručuje Ivana Prvanović i naglašava: „Tog trenutka kvalitet kreće da opada, počinju klijenti da odlaze, upadamo u probleme koji su nam do juče bili predmet mašte. Izuzetno je važno da, kada biznis raste i prelazi u neku narednu fazu razvoja organizacije, postaje sistem, potražimo pomoć u vidu mentora, osobe sa kredibilitetom koja je sve to već prošla uspešno i koja će nas dobro i kvalitetno usmeravati.”
IVANA PRVANOVIĆ:
VODITE RAČUNA O ZAMCI KOJA SE U PREDUZETNIŠTVU ZOVE BURNOUT
Na Ivanu se nadovezuje Nenad Iđoški:
„Morate biti što realniji unutar kompanije gde ste i šta ste, jer jedino tako možete da imate realan pregled stanja. Kako se prikazujete svetu – to je jedno, ali primarno – unutar kompanije morate znati na čemu ste i ne smete sebe da lažete. Ako lažete sebe, nećete moći da vodite kompaniju kako treba i desiće se da ste precenili situaciju i da je to dovelo do propasti kompanije.”

Mladi u biznisu, preduzetništvo (Freepik)
Danas imamo izobilje edukacija o osnovama poslovne administracije, za početnike u poslovanju one su, uglavnom, i besplatne, ali je, nažalost, interesovanje za njih simbolično. Zbog toga nam se u praksi dešavaju, najblaže rečeno, tragikomične situacije. Upravo zato iskustvo Sofije Popare u računovodstvenim uslugama svakome može biti dragoceno.
„Preduzetnik otvori preduzetničku radnju, fakturiše nešto i dobije, na primer, 50 hiljada dinara, zatim firminom karticom kupuje pelene za bebe. Onda mi dobijemo te neke račune i ne možemo da mu objasnimo da to, ipak, nije njegov novac. To suštinski jeste njegov novac, ali ne lični, već novac njegove preduzetničke radnje. Ovde govorimo o onima koji vode knjige, a ne o paušalcima. U tom slučaju svaki trošak koji prođe kroz taj račun mora nekako da se opravda. Njima to, jednostavno, nije jasno, oni zaista misle da je to njihov novac i da imaju pravo da ga dignu. Međutim, taj problem ide još dalje, recimo, kada je u pitanju dobit. Preduzetnik kaže ’Hoću da kupim automobil’ i kupi ga, a to mu nije trošak firme. To je osnovno sredstvo, to je vlasništvo te firme i ta vrednost i dalje postoji kod njega u firmi” – prepričava Sofija „zanimljive” situacije sa klijentima.
SOFIJA POPARA:
JA BIH U SRBIJI NAPRAVILA NEKI NAJKRAĆI MOGUĆI, ALI OBAVEZAN KURS ZA POČETNIKE U POSLOVANJU
Sa druge strane, oni preduzetnici koji su slušali savete knjigovođa, ili su se edukovali sami, danas imaju potpuni kredibilitet da daju savet kolegama početnicima, jer su do uspeha došli preko ozbiljnih prepreka, koje su često i sami sebi postavljali. Upravo zato Ivana Prvanović savetuje sledeće:

Muškarci, biznismeni, posao, poslovni ljudi, preduzetništvo (Freepik)
„Sasvim je u redu da budete na početku, da gradite svoj biznis polako, zdravo i da on treba da raste prirodno i organski. Zašto? Pa svi mi smo vrlo unikatni i svi mi imamo svoju publiku koja nas prati. Za to vreme mi gradimo svoj kredibilitet i pričamo o određenim temama za koje jesmo stručni i na taj način naša publika nas prepoznaje i prilazi k nama, ali moramo da budemo svesni da je to jedan proces koji se nikada ne završava. Nikada nemojte dozvoliti sebi neku pretencioznost, let u oblacima i misli o sopstvenoj superiornosti. Ovakve misli gotovo uvek donose identičan scenario, jedan vrlo bolan pad, neretko i potpuni slom – kako biznisa tako i nas. Naoružajte se strpljenjem, upornošću, istrajnošću, pozitivizmom, a iznad svega – vodite računa o zamci koja je vrlo česta u preduzetništvu i zove se BURNOUT.”
NENAD IĐOŠKI:
NEMOJTE ULAZITI U PREDUZETNIŠTVO ZBOG NOVCA, JER GA NA POČETKU SIGURNO NEĆE BITI
„Postoji velik problem sa edukacijom preduzetnika. Dosta ljudi je prepušteno da se snalazi ’usput’. Ono što bih preporučio ljudima pre nego što otvore svoju kompaniju jeste da pročitaju/slušaju što više knjiga o preduzetništvu, pogledaju što više podkasta i pokušaju da saznaju na internetu kako to sve funkcioniše u Srbiji. Imate određene oblasti koje morate da pokrijete, od računovodstva, prava, finansija itd.” – ističe Nenad Iđoški i zaključuje: „Kada sve ovo pokrijete barem na osnovnom nivou, onda krenite sa pravljenjem biznis plana i istraživanja tržišta i konkurencije. Nakon svega ovoga, idite i otvorite firmu i spremite se da ćete uvek morati da učite nove stvari i da se unapređujete.”
Dakle, najlakše je odštampati vizitkarte i napraviti poslovne naloge na Fejsbuku, Instagramu i Linkedinu, ali svako ko misli da je to kraj procesa, a ne njegov sâm početak – preduzetništvom, ipak, ne bi trebalo da se bavi.
Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.
Izvor: BIZLife Magazin/Borislav Despotović
Foto: Freepik/Pixabay