Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Balkanska turistička destinacija staje na put MASOVNOM TURIZMU: Evo koje mere donose

    Stanovnici Splita u Hrvatskoj žele da promene imidž svog grada kao destinacije za zabavu i zamene bučne turiste pristojnim porodicama.

    Split već dugo ima reputaciju mesta za zabavu, ali lokalno stanovništvo je izgubilo strpljenje zbog pijanih turista koji dolaze u ovaj primorski grad zbog muzičkih festivala poput Ultra Europe.

    „Dolazi puno mlađih ljudi zbog toga, oni nisu kupci, ovde su samo radi zabave i alkohola, a ne zbog ostrva ili tura,“ kaže Vana, zaposlena u jednoj kompaniji za krstarenja.

    To nije jedini način na koji ovi turisti utiču na lokalnu ekonomiju. Kratkoročni posetioci, koji ostaju samo nekoliko meseci, oštro su povećali kirije u Splitu, koje sada iznose između 700 i 800 evra. S obzirom na to da je prosečna mesečna plata oko 1.000 evra, ovo je veliko opterećenje za one koji žive ovde.

    „Mlađima je sve teže da pronađu stan, započnu život ili zasnuju porodicu,“ kaže Vana. Iako izdavanje stanova tokom zime donosi dodatni prihod, leti se to vraća kao bumerang kada „postane jako skupo,“ dodaje ona.

    Grad je takođe morao da poveća broj pripadnika obezbeđenja i policije kako bi „nadgledali asocijalno ponašanje poput ispijanja alkohola na javnim mestima, uriniranja ili ljudi bez majica.“

    Split, Hrvatska (Pixabay)

    „Ne želimo da budemo poznati kao destinacija za zabavu. Hedonistička slika Splita nije samo ekonomski teret, ona podriva identitet grada. Ranije je bilo više restorana, barova i kafića koji su služili lokalnu hranu, ali sada uglavnom imaju turističku hranu,“ kaže Veronika koja radi u kompaniji za dnevne ture.

    „Split se mnogo promenio u poslednjih 10 godina,“ slaže se Luce, još jedan turistički vodič. „Na rivi je bilo mnogo više lokalnih kafića i restorana. Sada je sve italijanska hrana, burgeri i slično, iako su Hrvati najbolji u hrvatskoj hrani. Područje oko Dioklecijanove palate je ranije imalo male nezavisne radnje, sada su to uglavnom apartmani koji se iznajmljuju turistima za kratke boravke,“ dodaje on.

    Porodični ili omladinski turizam?

    Međutim, radnici u turizmu prepoznaju i dobre strane ovog trenda.

    „Turizam u Splitu je, s jedne strane, veoma dobar, posebno u Starom gradu i Dioklecijanovoj palati, koja je 95 odsto renovirana, tako da sada izgleda kao nova,“ kaže Ivana, recepcionarka u jednom pansionu. „Ipak, loša stvar je to što ljudi koji su živeli u Starom gradu, u starim stanovima, sada tu više ne žive.“

    Veronika povezuje ovu promenu sa prilivom „mlađih turista, koji svi dolaze zbog muzičkih festivala“ – zbog čega lokalno stanovništvo odlazi, a cene rastu.

    „Lokalci više ne vole da izlaze u centar grada jer je prepun i skup. Uglavnom smo raspršeni po celom Splitu, van centra grada,“ kaže ona i kaže da nije oduvek bilo tako: „Ranije je bilo mnogo lepih, pristojnih turista, sa porodicama – takve turiste volimo, nemamo problem s njima.“

    Ali ovog leta, takvi turisti su izostali. Dok su apartmani, hosteli i moteli bili puni, „hoteli su bili malo prazniji, jer je bilo manje turista visoke klase,“ kaže Veronika.

    ‘Gotovo u potpunosti zavisimo od turizma’

    Bez obzira na to kako se turisti ponašaju, neosporno je da Split zavisi od njih.

    „Gotovo u potpunosti zavisimo od turizma, što i nije baš dobro, ali tako je kako je,“ kaže lokalni prodavac za Euronews Travel. „U Starom gradu ima nekoliko problema. Ili ima mnogo ljudi leti ili nema nikoga zimi, gotovo da nema sredine.“

    Mnogi lokalni stanovnici ostvaruju većinu svojih godišnjih prihoda tokom letnje sezone, što im pomaže da preguraju mirnije zimske mesece, kada ima znatno manje poslova i gotovo da nema turista.

    „Prodajemo im skupe ture brodom, za čiju cenu mogu da kupe avionske karte i smeštaj,“ kaže Kristina, zaposlena u jednoj kompaniji za krstarenja. „Čak i ako grad želi da smanji broj turista, ima previše podrške od strane barova i restorana,“ dodaje Veronika.

    „Dakle, to je razlika – u nekim slučajevima nešto dobiješ, a u drugim izgubiš,“ kaže Ivana. „Nemamo isto mišljenje kao Španija ili druge zemlje, jer je turizam u Splitu počeo tek pre oko 16 godina. Tako da volimo turiste ovde.“

    Šta Split radi da učini turizam održivijim?

    U španskim turističkim destinacijama, lokalne vlasti pribegavaju strogim merama za smanjenje prekomernog turizma, uključujući povećanje turističkih taksi i zabranu kratkoročnog iznajmljivanja stanova turistima u Barseloni.

    Dubrovnik je ograničio broj turista na 4.000 dnevno, postavio više sigurnosnih kamera širom grada i uveo rasporede dolaska i odlaska kruzera kako bi smanjio gužve.

    Svestan sve većih tenzija u drugom po veličini gradu Hrvatske, Turistički savez Splita naručio je sveobuhvatnu „Studiju nosivosti turizma u gradu“ 2022. godine. Studija je ispitivala da li lokalna infrastruktura i smeštaj mogu da podnesu 900.000 turista koje grad prima svake godine.

    Zaključeno je da je problem prekomernog turizma najizraženiji u pretrpanom centru grada, pa su zvaničnici počeli da regulišu broj i vrstu smeštaja na osnovu procena nosivosti. Takođe su angažovali više pripadnika obezbeđenja i komunalne straže kako bi suzbili antisocijalno ponašanje kao što su prekomerna buka, konzumiranje alkohola i uriniranje na javnim mestima, posebno u Starom gradu.

     

    Прикажи ову објаву у апликацији Instagram

     

    Објава коју дели Split Tourist Board (@visitsplit)

    Vlasnici smeštaja su podstaknuti da učestvuju u ovim naporima postavljanjem jasnijih kućnih pravila i očekivanja u vezi sa ponašanjem gostiju, posebno kada su u pitanju mlađe turističke grupe.

    Druge inicijative uključuju kampanju „Poštuj i uživaj“, koja pomaže hotelima, agencijama i turoperatorima da promovišu odgovorni turizam. Uključene su i mere za privlačenje turista van vrhunca letnje sezone – važna promena za lokalce poput Veronike, čiji je prihod ograničen sezonskom prirodom turizma u Splitu.

    „Posvećeni smo pronalaženju prave ravnoteže između podrške prosperitetnoj turističkoj industriji i očuvanja kvaliteta života za stanovnike Splita,“ kažu iz Turističkog saveza Splita za Euronews Travel.

    „Naš cilj je da osiguramo da razvoj turizma bude društveno, ekološki i ekonomski održiv, sa snažnim naglaskom na poboljšanje kvaliteta života za stanovnike.“

    Saznajte sve o dešavanjima u biznisu, budite u toku sa lifestyle temama. PRIJAVITE SE NA NAŠ NEWSLETTER.

     

    Izvor: BIZLife

    Foto: Unsplash/Pixabay

    What's your reaction?

    Ostavite komentar

    Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE