
(VIDEO) Praznična groznica vetar u leđa američkoj ekonomiji
Građani Sjedinjenih Američkih Država su i ove godine preplavili šoping molove pred praznike, i to dan ranije od uobičajenog crnog petka, pošto je preko desetak velikih radnji otvorilo svoja vrata na nacionalni praznik Dan zahvalnosti.
Kompletna ekonomija Sjedinjenih Američkih Država u dane praznika oslanja se se na prazničnu groznicu svojstvenu većini građana Amerike – šoping. Potrošnja američkih domaćinstava za vreme praznika, od mašina za veš do donjeg rublja, čini skoro tri četvrtine ukupnog BDP SAD. Za mala preduzeća i prodavce na malo, praznične rasprodaje predstavljaju između 20% i 40% ukupnog godišnjeg prihoda. Prihodi meseca decembra čine 10% državne zarade i to samo od poreza na kupovinu.
Masa kupoholičara guralo se kasno sinoć na vratima robne kuće Macy’s u Njujorku, a prema procenama izvršnog direktora tog trgovinskog lanca, Terry Landgrena, oko 15.000 kupaca je pohrlilo u radnju po njenom otvaranju.
Otvaranje prodavnica na praznik predstavlja kršenje tradicije, pošto se dan koji dolazi posle Dana zahvalnosti, takozvani Crni petak, tradicionalno smatra zvaničnim početkom praznične sezone i najvećim danom za šoping u godini.
Međutim, u proteklih nekoliko godina, trgovci su pomerili radno vreme otvaranja prodavnica na sam Dan zahvalnosti, kao i popuste koji su nekada bili rezervisani za Crni petak na početak novembra.
Tokom prošlogodišnjeg Dana zahvalnosti, prodata je roba u vrednosti od 810 miliona dolara, za 55 odsto više nego u 2011. godini, kao rezultat otvaranja većeg broja prodavnica na praznik. Međutim, na prošlogodišnji Crni petak, prodaja je pala 1,8 odsto na 11,2 milijarde dolara, što je i dalje bio najveći šoping dan u prošloj godini.
Najveći američki trgovinski lanac Wallmart se, međutim, ove godine našao na meti protesta radnika, koji su ustali protiv prazničnog radnog vremena, pošto je većina prodavnica ovog lanca otvoreno 24 sata. Prema rečima rukovodstva Wallmarta, zaposleni će biti dodatno plaćeni za rad na Dan zahvalnosti i biće im posluženi obroci.
Iako se američko tržište rada i nekretnina oporavlja, to se još uvek ne oseća na planu povećanja potrošnje među kupcima.
Za poslednja dva meseca u ovoj godini, američka Nacionalna maloprodajna federacija prognozira rast maloprodaje od 3,9 odsto na 602,1 milijardu dolara, što je više od prošlogodišnjeg rasta od 3,5 odsto, ali ispod tempa rasta od šest odsto zabeleženom pre recesije.
Analitičari očekuju da će trgovci ove godine morati da se odluče za dodatne popuste kako bi privukli veći broj ljudi u prodavnice.