Plaćanje lokalnih komunalnih taksi

Piše: Marijana Stanković, finansijska direktorka LKV Centra

Narodna skupština Republike Srbje donela je krajem septembra set zakonskih izmena, između ostalih i Zakon o izmenama i dopunama Zakona o finansiranju lokalne samouprave.

Čitav paket donet je „na prečac“ sa vrlo malo vremena od usvajanja do dana primene, a samim tim i malo vremena da se privredna društva informišu o zakonskim izmenama i sagledaju uticaji na poslovanje.

Poslodavca, naravno, najviše interesuje realan poslovni život tj. praktična primena i uticaj zakonskih izmena na troškove poslovanja. Prve informacije i predlog zakona koji se našao u stručnim časopisima i medijima, čak i na sajtovima nekih političkih partija, razlikuju se od usvojenih, pa se mogu stvoriti nedoumice ili eventulna pogrešna tumačenja u praksi.

Šta treba prvo uraditi imajući u vidu zakonske izmene o ovoj oblasti?

Pravno lice treba svrstati u odgovarajuću kategoriju koja opredeljuje obavezu plaćanja firmarine i prema tome sagledati datum primene.

Za pojedine kategorije primena zakonskih izmena je od 01.10.2012. godine, a za druge od 01.01.2013.,pa treba imati u vidu sledeće:

– Plaćanja se oslobađaju samo preduzetnici i mala pravna lica (osim za određene delatnosti) koji imaju godišnje prihode do 50.000.000 dinara i primena je od 01.10.2012. godine.

– Preduzetnici i mala pravna lica (ali, ne sva mala pravna lica po Zakonu o računovodstvu i reviziji) koji imaju prihode na godišnjem nivou preko 50.000.000 dinara i dalje plaćaju firmarine (lokalne komunalne takse za isticanje firme na poslovnom prostoru). Ova pravna lica kao i pravna lica razvrstana u kategoriju srednjih, plaćaju na godišnjem nivou najviše do dve prosečne zarade po zaposlenom. Primena je od 01.10.2012.godine.

– Velika pravna lica lokalnu komunalnu taksu plaćaju na godišnjem nivou najviše do tri prosečne zarade po zaposlenom, ali je primena od 01.01.2013. godine.

– Pravna lica koja obavljaju sledeće delatnosti: bankarstvo, osiguranje imovine i lica, proizvodnje i trgovine na veliko duvanskim proizvodima, proizvodnje cementa, poštanskih, mobilnih i telefonskih usluga, elektroprivrede, kazina, kockarnica, kladionica, bingo sala i pružanja kockarskih usluga i novčanih barova i diskoteka, bez obzira na veličinu pravnog lica (malo, srednje ili veliko) firmarinu plaćaju na godišnjem nivou najviše do deset prosečnih zarada po zaposlenom. Primena je od 01.01.2013. godine.

Šta se smatra prosečnom zaradom?

To je prosečna zarada po zaposlenom na tertoriji jedinice lokalne samouprave za period januar-avgust predhodne godine u odnosu na onu za koju se utvrđuje lokalna komunalna taksa za isticanje firme. Ovaj podatak objavljuje Republički zavod za statistiku.

Ono na šta treba posebno obratiti pažnju je poslednji stav člana 15a Zakona o izmenama i dopunama Zakona o finansiranju lokalne samuprave koji kaže da jedinice lokalne samouprave mogu izuzetno (?!?) utvrditi i veći iznos firmarine uz predhodnu saglasnost ministarstva nadležnog za finansije.

U neposrednom kontaktu sa zaposlenima u Upravi javnih prihoda nadležnim za obračun firmarina i dostavu rešenja saznajem da detaljna uputstva o primeni još uvek nisu dobili. Preporuka je da pravni subjekti koji pripadaju grupi preduzetnika i malih pravnih lica (a ne spadaju u posebno navedene delatnosti) i imaju godišnje prihode manje od 50.000.000 dinara u predhodnoj godini, plate oktobarsku ratu po prethodim rešenjima do dobijanja novih tj ukidanja postojećih. Svaka pretplata, bilo zbog oslobađanja od obaveze plaćanja ili smanjenje iznosa, moći će da se po zahtevu preknjiži. Za nove informacije u Upravi javnih prihoda nezvanično savetuju da im se ponovo obratite u novembru kada očekuju dobijanje konačnih uputstava o praktičnoj primeni pomenutog zakona.
 

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE