
Zabrana za cigarete u automobilima
Pušenje cigareta u kolima, čak i uz otvoreni prozor i sa uključenom ventilacijom, stvara zagađenje koje šteti zdravlju i prelazi granice bezbednosti, pokazuje nova škotska studija.
Istraživanje je obuhvatilo 85 vožnji automobilom tokom kojih je meren nivo štetnih materija u vazduhu u automobilima, a rezultati su pokazali da je on iznad granice koju Svetska zdravstvena organizacija smatra bezbednom, prenosi BBC.
Ukoliko dete sedi na zadnjem sedištu automobila u kojem vozač ili suvozač konzumiraju cigarete, ono je podjednako ugroženo i izloženo pasivnom pušenju.
Studija je pokazala da su deca posebno u opasnosti jer dišu brže i imaju slabije razvijen imuni sistem zbog čega teško izbegavaju negativne posledice pasivnog pušenja, kaže dr Šon Sempl sa Univerziteta u Aberdenu. On je predvodio pomenuto istraživanje, koje između ostalog pokazuje da je u 49 od 85 ispitanih vožnji vozač ispušio do četiri cigarete.
Tokom ovih 49 vožnji nivo štetnih čestica u zraku koje proizilaze iz pušenja iznosio je 85µg/m3 što je tri puta više u odsnosu na nivo koji propisuje SZO (25µg/m3) kada je u pitanju bezbednost za zatvoreni prostor.
Čak iako su vozači pušili svega jednu cigretu i to pored otvorenog prozora, nivo štetnih čestica je i dalje prelazio dozvoljeno ograničenje.
Posmatrajući problem iz ugla pasivnih pušača, nivo štetnih materija kojima su oni izloženi tokom vožnje bio je između trećine i polovine onoga čemu su bili izloženi na javnim mestima, pre zabrane pušenja koja je uvedena u Velikoj Britaniji.
„Rezultati studije pokazuju da je ‘pasivno pušenje’ u kolima u kojima se konzumiraju cigarete veoma štetno čak i kada postoje mehanizmi ventilacije“, navode autori studije dodajući da su dokazali kako postoje sasvim validni dokazi za zabranu pušenja cigareta u automobilima.
Međutim, Sajmon Klark, direktor organizacije „Forest“ koja štiti prava pušača, smatra da je pomenuta zabrana diskutabilna iz više razloga.
„Prema istraživanjima, čak 84 posto odraslih ne konzumira cigarete u automobilu ukoliko se voze sa decom, pa bi generalna zabrana pušenja cigareta u vozilima bila veoma neprikladna“, tvrdi Klark.
Osiim toga, ovakva zabrana bi duboko zašla u lično polje pojedinca, jer je za većinu ljudi automobil privatno vlasništvo. Zabrana bi tako ušla u klizavo polje ljudskih prava i to na štetu pušača,objašnjava on.
Prema njegovom mišljenju, ukoliko bi zabrana zaživela, logično je da sledeći korak bude zabrana konzumiranja cigareta u domovima, jer se i tu može pronaći valjani dokaz o štetnom uticaju dima na decu. A to je, smatra Klark, nezakonito zadiranje u privatni život pojedinca.