
Crna Gora i novi korak u odnosima sa javnošću
Piše: Dr Borislav Miljanović, Represent Communications
Početkom ove nedelje sam bio u Crnoj Gori i vratio se pun pozitivnih utisaka, profesionalnih i ličnih! Razlog moje posete je bio novi početak rada naše Londonske škole za odnose sa javnošću (LSPR) posle nekoliko godina pauze, sada pod okriljem naše podgoričke agencije Represent Communications Montenegro. I moram da kažem da se za ovih nekoliko godina puno toga promeniloj u Crnoj Gori kako u industriji komunikacije tako i u onom što zovemo crnogorski turizam.
Struka odnosa sa javnošću je izuzetno dinamična, što je posebno primetno poslednjih godina pojavom novih medija i kanala komunikacije, zbog čega je jako važno usvajati promene i novitete, ali i konstantno se usavršavati kako bi se išlo u korak sa vremenom i „poslednjim krikom tehnologije“.
Otvaranjem novih kanala, otvaraju se i novi izazovi naše struke, na koje moramo biti spremni da reagujemo! Najbitnija promena, po meni, je razvoj digitalnih komunikacija, što je dovelo do sve češćih zahteva klijenata za objedinjenim uslugama komunikacije. Ako pođemo od činjenice da se celokupno informatičko društvo temelji na postulatu da su efikasna komunicija i protok informacija ključ uspeha, to govori o daljem razvoju naše profesije, koja se danas ne doživljava samo kao medijski servis, već nam se dodeljuju sveobuhvatniji komunikacijski zadaci. Razvoju ove nove obimnije uloge sigurno je doprinela i ekonomska kriza jer se naš „PR-ovski“, kao znatno jeftiniji a nekada mnogo delotvorniji, način komuniciranja pokazao kao žilaviji i uspešniji od onog „marketinškog“, za koji su često potrebne stotine hiljade evra sa neizvesnim ukupnim rezultatima.
Izuzetno me raduje činjenica da se pored promene medijske scene u Crnoj Gori i pojave novih kanala komunikacije, promenila (tačnije razvila) i PR scena. Usvojeni su svetski principi u razmišljanju i strategiji, dok taktika i egzekucija prate mogućnosti tržišta i realne potrebe klijenata. Poslednja generacija polaznika LSPR-a i budućih nosilaca prestižne diplome me je svojom energijom I željom za učenjem i razmenom iskustva podsetila na nekadašnje diplomce koji danas imaju uspešnu karijeru PR lidera, poput Dragane Đermanović, Milice Marković, Milice Stefanović i mnogih drugih iz Kluba 500 LSPR diplomaca.
Gostujući na televiziji Vijesti setio sam se I nekih davnih dana, kada smo Slavoljub Šćekić (koji danas uspešno vodi ovu televiziju) i ja bili novinari izveštači sa političkih događaja u Beogradu. Pre 15-ak godina nismo mogli ni da slutimo da ćemo nas dvojica imati tako zanimljive karijere posvećene postavljanju i gradjenju jedne od najmoćnijih televizija i jedne od najuticajnijih komunikacionih agencija. Jednostavno, imali smo sreće da smo se našli u industriji koja je, kako sam to već ranije pomenuo, poslednjih godina doživela veliku ekspanziju na ovim prostorima.
I na kraju još nešto o, nama u Srbiji dobro znanom, „crnogorskom turizmu.“ Iako skoro svake nedelje putujem u Crnu Goru još pre deset godina sam se zarekao da dok se nešto ne promeni u ophodjenju sa turistima na letovanje tamo neću ići. I nisam, ali ću tu odluku morati da promenim. Posle tri dana u Budvi na nekoliko mesta sam primetio značajnu promenu u komunikaciji konobara, recepcionara, taksista… Izgleda da su shvatili da su oni tu zbog turista i njihovog zadovoljstva, a ne obrnuto. Crnogorci kažu: „U životu sve se menja osim kamenja“, a sada su izgleda počeli ovo i da primenjuju.