
Smrekar: Neophodno je stvoriti brend
Razvojni potncijali prehrambene industrije regiona su visoki, ocenio je Enzo Smrekar, viši izvršni direktor i član Uprave Droga Kolinske koja posluje u okvit Atlantic Grupe.
„U pitanju su zemlje gde postoji dobar potencijal osnovnih namirnica poljoprivrede, a ono što fali je pretvaranje te poljoprivrede u poznate robne marke. Danas ono što pobeđuje i što može preživeti neku internacionalizaciju, ulazak u Evropsku uniju je jaka robna marka koja sa sobom donosi i dodatnu vrednost i lojalnost potrošača“, istakao je Smrekar za Bizlife.
Kako bi se dostigla konkurentska prednost, Smrekar je naglasio da je veoma je bitno da dođe do udruživanje preduzeća, koja mogu biti formalne prirode, sa akvizicijama, sa stvarnim udruživanjima ili saradnja radi zajedničkog nastupa ne nekim tržištima u određenim kategorijama. „Vrlo je bitno da industrije iskoriste kapacitete proizvodnje kako bi mogla da se stvori ekonomija obima“, rekao je naš sagovornik.
U okviru panela „Regionalne poslovne alijanse u poljoprivredi, prehrambenoj i konditorskoj industriji“ istakao je da će preuzimanja biti sve teža, pa stoga očekuje više udruživanja oja su pre svega neophodna u područjima nabavke, distribucije, a nije isključio ni mogućnost zajedničkih pregovora sa maloprodavcima.
Kao dobar primer kako akvizicije i udruživanja mogu biti korisni za razvoj kompanije, Smrekar je naveo upravo Atlantic Grupu.
„Atlantic grupa je nastala kupovinom raznih proizvodnih pogona i robnih marki, a udruživanjem je nastala i Droga Kolinska. Upravo takvom poslovnom politikom stvorena je jedna solidna firma od 650 miliona evra prihoda. Verujem da to nije kraj – potrebna je dalja konsolidacija i jačanje, a zatim je potrebno tražiti partnere koji mogu biti od koristi u pojedinim kategorijama i sa kojima bi mogli zajedno da ojačamo poziciju“, naveo je Smrekar.
Navodi da u cilju povezivanja deluju i ovakvi forumi poput održanog Menadžment foruma jugoistočne Evrope, jer predstavljaju mesto gde privrednici i ljudi iz industrije mogu da razmene iskustva, ali i daju jaku poruku političarima i vladama regiona šta od njih očekuju, kako bi privredi moglo da se pomogne, jer je“ privreda ta koja otvara nova radna mesta“.
„Kako bi se postigla konkurentnost bitno je imati pristup sirovinama. U Srbiji postoji još dosta neiskorišćenih obradivih površina. Veliki deo svetskog trenda danas je pitanje samoodrživosti u smislu prehrane, cene namirnica su postale strateške kao i sirovine, finansijki fondovi su se sa berzi okrenuli ka materijalnim berzama i kupuju sirovine i namirnice i time zarađuju. Potencijali posedovanja sirovina ipak nisu dovoljni, neophodno je stvoriti brend„, zaključio je Enzo Smrekar.
I.M.