
Obespravljeni putari i autoput grade „na crno“?
Iako se investitori kunu u to da poštuju propise koji se odnose na bezbednost na radu, ipak nesreće na gradilištima godinama prate građevinski sektor, a posebno za vreme vrelih letnjih dana.
Nedavna pogibija građevinskog radnika na izgradnji saobraćajnog Koridora 10 prema bugarskoj granici posvađala je Sindikat putara i investitora, „Koridore Srbije“, kojeg sindikalci krive za tragediju, dok istražni organi utvrđuju uzrok nesreće na gradilištu i traže odgovornu osobu.
Predsednica Samostalnog sindikata putara Srbije Sonja Vukanović smatra da je za bezbednost radnika direktno odgovoran investitor koji je za izgradnju saobraćajnog koridora angažovao tri strane kompanije u kojima nema sindikalnog organizovanja i zaposleni nemaju kome da se požale. Ona dodaje da izvođači i podizvođači ne prijavljuju radnike pa mnogi rade na crno, ne primaju redovne zarade, ne poštuju Zakon o radu i važeće kolektivne ugovore.
U „Koridorima Srbije“ kažu da posluju u skladu sa svim važećim uslovima predviđenim propisima i zakonima Srbije, da bezbednost radnika kontrolišu nadzorni organi i primenjuju se sva neophodna i pomoćna sredstva da bi zdravlje i život radnika na gradilištima bili u najvećoj mogućoj meri zaštićeni. Tvrde da svi radnici angažovani na izgradnji Koridora 10 posluju s urednim prijavama na socijalno, zdravstveno i penziono osiguranje i svom drugom neophodnom dokumentacijom, iako se sa strane šapuće da je poginuli radnik osiguran posmrtno.
Predsednik Saveza samostalnih sindikata građevinara Duško Vuković smatra da treba ograničiti broj prekovremenih sati u građevinarstvu na maksimalno 200 godišnje, što znači da se ne bi smelo raditi više od osam dodatnih sati nedeljno, odnosno četiri dnevno, a danas neimari ostvaruju čak 400 prekovremenih sati godišnje. A smanjenje prekovremenog rada otvorilo bi šansu za zapošljavanje novih radnika.
Da to nije utopija, Vuković ističe primer Slovenije u kojoj je prekovremeni rad građevinara ograničen na 180 sati godišnje, u Švajcarskoj na 90 sati. Inače, u Srbiji od oko 110.000 građevinara čak 30.000 do 40.000 radi „na crno“, a svake godine na gradilištima pogine između 25 i 30 radnika, a još deset ih umre od povreda zadobijenih na radu.
U hlad od 10 do 15 sati
Duško Vuković kaže da bi za vreme letnje žege svi poslodavci trebalo da uvaže preporuku da se u vreme najveće vrućine, od deset do 15 časova, kada temperatura prelazi 36 stepeni, obustavi rad na gradilištima. To, smatra Vuković, ne bi umanjilo proizvodnu aktivnost jer se posao može nadomestiti u večernjim časovima, dan je do 21 sat, a zaštitilo bi se zdravlje radnika i smanjio broj povreda, posebno kada je u pitanju rad na otvorenim gradilištima, kao što je zidanje ili asfaltiranje, gde su temperature mnogo veće od onih koje su službeno izmerene tog dana.
Sagovornik kaže da mnogo pomažu češće pauze, dovoljne količine pitke vode i zamena radnika, posebno na skelama i drugim teškim poslovima – dok jedni rade, drugi se hlade, a proces izgradnje traje. Sindikat će ovih dana tražiti od Inspektorata rada da pojača nadzor nad svim gradilištima da bi se preduhitrili nemili događaji na gradilištima i sačuvalo zdravlje radnika.