Železara će nas koštati 100 mil evra godišnje?

Ukoliko Srbija ne nađe kupca za smederevsku železaru u roku od šest meseci, to može koštati budžet oko 100 miliona evra godišnje što u opasnost dovodi i kreditni rejting.

Državni sekretar Dušan Nikezić kaže da će Vlada Srbije nastojati da u roku od šest meseci pronađe partnera koji će dugoročno uspeti da vodi smederevsku železaru. „Ideja je da država premosti krizni period i da se u narednom periodu nađe partner koji će dugoročno uspeti da uspešno vodi železaru u Smederevu“, rekao je on.

Vlada Srbije već vodi preliminarne razgovore sa potencijalnim strateškim partnerima za prodaju smederevske železare, a u pitanju su kompanije iz zapadne Evrope i sa azijskog tržišta.

On je dodao da je „rezervni plan“ Vlade Srbije, ukoliko za šest meseci ne pronađe strateškog partnera, nastavljanje proizvodnje, smanjenje gubitaka i povećavanje efikasnosti proizvodnje. “Na mesečnom nivou gubici koje bi srpska privreda trpela da nema železare Smederevo duplo su veći od gubitaka koje železara sada ostvaruje“, dodao je državni sekretar Ministarstva finansija.

Vlada Srbije potpisaće danas sa kompanijom U.S. Steel ugovor o otkupu železare u Smederevu po ceni od jednog dolara. U.S. Steel je zbog ekonomske krize razmatrao zatvaranje železare u Srbiji, a Vlada je rešila da otkupi to preduzeće.

Ministar ekonomije i regionalnog razvoja Nebojša Ćirić objašnjava da bi gašenje giganta u Smederevu dovelo do povećanja uvoza metalnih proizvoda za 30 odsto i poremećaja na tržištu koji bi rezultirao dodatnim otpuštanjima. On je podsetio da su sa železarom poslovno povezani i Železnica Srbije, Fabrika vagona u Karljevu, Industrija motora i traktora, Industrija motora Rakovica…

Odgovarajući na pitanje odakle će država finanirati subvencije za smederevsku železaru, Ćirić je nagovestio da će se na nivou vlade razgovarati o preraspodeli subvencija u svim resorima, kako bi se izdvojila sredstva iz budžeta za nastavak proizvodnje, a nije isključio ni mogućnost da se uzmu bankarski krediti za tu namenu.

Na pitanje da li je uobičajeno da država pomaže jednu privatnu kompaniju i ponovo preuzima firmu koja je privatizovana, Ćirić je rekao da je u pitanju državni intervencionizam, ali u vanrednim okolnostima zbog opasnosti da dođe do propadanja velikog dela domaće privrede i brojnih radnih mesta.
 
Indijski milijarder najbliži Železari?

Novi strateški partner smederevske železare, prema informacijama Novosti, najverovatnije će biti indijska kompanija Arcelor Mital koja je još 2003. godine bila zainteresovani za železaru. Arcelor Mital, inače, drži blizu deset odsto svetske proizvodnje, a kupili su i zeničku železaru u Bosni i Hercegovini.

Čelnici američke kompanije nudili su i pre dva meseca smederevsku železaru jednom od najbogatijih ljudi na svetu – Lakšmi Mitalu. Amerikanci su za smederevsku železaru tada tražili ukupno 300 miliona dolara, ali je Mital bio spreman da da 23 miliona, tačno onoliko za koliko je Ju-Es stil iz stečaja kupio najveću smederevsku firmu.

Međutim, čelnici  U.S. Steel-a su uporedo sa indijskom kompanijom, pregovarali i sa vlasnicima železara iz Kine, koje su bile spremne da Amerikancima plate traženih 300 miliona dolara, uz uslov da se ugovorom precizira da preuzmu i njihove poslove u ovom delu Evrope.

Kako je menadžment procenio, ukoliko bi pod tim uslovima prodali smederevsku železaru Kinezima, to bi ugrozilo njihove pozicije u ovom delu Evrope, zbog čega su se i odlučili za, po njih, najbezbolnije rešenje – zatvaranje smederevske fabrike. Tada je na scenu stupila država, u želji da sačuva proizvodnju i oko 5.400 radnih mesta.

Kako je objavio predsednik Srbije Boris Tadić, razgovori o prodaji železare već su počeli, a u igri su samo zemlje koje imaju neophodnu rudu za proizvodnju čelika. Stručnjaci kao najverovatnije kupce pominju kompanije iz Rusije i Nemačke, koje su i ranije bile zainteresovane za smederevsku fabriku.

Ipak, ministar ekonomije Nebojša Ćirić kaže da bi prodaja fabrike mogla da potraje. „Od momenta kada neko iskaže interes do finalizacije ugovora može da prođe više od jedne, pa i do dve godine„, rekao je Ćirić.

Srbija će potencijalne kupce pokušati da zaintrigira dugoročnim poslovima koje bi železara imala narednih godina. Neophodne sirovine za izgradnju velikih infrastrukturnih objekata, poput mosta Borča – Zemun i Beogradskog metroa, mogle bi da se proizvode u Smederevu. U traženju strateškog partnera na ruku srpskoj vladi ide i očekivani porast cene čelika na svetskom tržištu.
 

Ugrožen kreditni rejting

Kako prenosi list Alo, međunarodna agencija za kreditni rejting Fitch, koja je u novembru prošle godine Srbiji potvrdila rejting na BB-, je upozorila da bi renacionalizacija smederevske železare mogla da utiče na kreditni rejting Srbije.

„Ako zbog preuzimanja železare Srbija odstupi od ciljanog fiskalnog deficita od 45 odsto BDP-a, taj dodatni pritisak na javni dug bi se negativno odrazio na kreditni rejting Srbije“, upozorili su u Fiču, dodajući da bi to uplašilo buduće investitore.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE