„Kažu da je Tunis pravo vruće mesto“
Revolucija koja se krajem prethodne godine odigrala u Tunisu prepolovila je broj turista i prihoda koji se ostvaruju putem ove privredne grane. Prvobitne strategije uveravanja turista u sigurnost podneblja unapređenjem kulturnih aktivnosti i isticanjem značajnih arheoloških lokaliteta kao blaga ove zemlje zamenjene su radikalnijim.
Ministar trgovine i turizma Mehdi Houas očekivao je blagi oporavak već tokom marta, ali kako to nije bio slučaj Tunis se odlučio za provokativnu reklamnu kampanju. Ulicama Pariza, Londona, kao i u gradovima 14 evropskih zemalja osvanuli su oglasi sa aluzijom na „Jasmin revoluciju“ u kojoj je život izgubilo preko dve stotine ljudi. Jedan od bilborda prikazuje muškarca koji uživa na suncu sa natpisom „Kažu da je u Tunisu pravo vruće mesto“ (They say Tunisia is a real hot spot“). Drugi prikazujući antičke ruševine poručuje „Kažu da u Tunisu nema ničeg sem ruševina“. Nadležni koji stoje iza ove kampanje ističu da su hteli putem karakterističnog tunižanskog humora da objasne svetu da je situacija stabilna i promene percepciju o sigurnosnim problemima koja vlada među Evropljanima.
Postoje i oni koji su protiv poigravanja reputacijom Tunisa u post-revolucionarnim danima. Aktivista za ljudska prava, Masud Ramadani, smatra da je podsećanje na turbulentnu prošlost loš marketniški potez. „Gotovo očajnički nam je neophodan turizam, ali mislim da ne treba da upućujemo na torturu,“ izjavio je Ramadani.
Kako turizam predstavlja jednu od glavnih privrednih grana, čineći 6,5% bruto domaćeg proizvoda, imperativ je oporavak, a pitanje oportunizma aludirajući na nemile događaje čini se manje bitnim. Od 2,55 milijarde dolara koje su ostvarene tokom prethodne godine, ove godine turizam će doneti tek 1,3 milijarde. Najugroženije su priobalne regije čija ekonomija direktno zavisi od turizma, kao što su Sus i Hamamet u kojima se mnogi suočavaju sa zatvaranjem svojih hotela.
U pokušaju da privuku što veći broj turista dovitljivi su rešili da u svoje turističke ponude uključe i nove ture koje će zainteresovane provesti ključnim mestima na kojima se odigrala revolucija. Ako se ovog leta odlučite da posetite Tunis, pored uobičajenog načina da provedete svoj odmor, radoznali mogu poći „Putevima revolucije“. Tura podrazumeva obilazak zgrade Ministarstva unutrašnjih poslova koja je dugo predstavljala najopasnije mesto u Tunisu, opljačkanu palatu svrgnutog predsednika Ben Alija, kao i lokacije u unutrašnjosti gde je revolucija počela. Razgledanje se završava u Medini, starom arapskom delu grada gde se nalazi sedište vlade. Medina, nekad prepuna turista, danas nemo svedoči o događajima koji su se zbili. Novu turističku ponudu dovitljivi vlasnik turističke agencije predstavio je na Sajmu turizma u Milanu. I pored oduševljenih posetilaca, za ovu ponudu zainteresovani su uglavnom novinari.
Pripremila: Ivana Mihajlović