Srbija mora da troši više biogoriva
Srbija će do kraja 2020. godine imati obavezu da u saobraćaju koristi deset odsto biogoriva, odnosno da pređe na upotrebu hibridnih i električnih vozila.
Savetnik ministra životne sredine i prostornog planiranja Slobodan Cvetković kaže da su gradovi veliki zagađivači vazduha i da se to može rešiti korišćenjem hibridnih (kombinacija energije dizela i struje) i električnih vozila.
On je rekao da je jedan od načina smanjenja emisije štetnih gasova uvođenje alternativnih pogona i gradovi sa preko 100.000 stanovnika će donositi programe za unapređenje korišćenja alternativnih izvora energije, kao i uvođenje novih pogona u javni transport.
„To ozbiljan posao i da mora da se misli o svim učesnicima tih promena pogona za vozila“, kazao je Cvetković i naglasio da je sprovođenje ekoloških rešenja za pogon vozila jedna od Evropskih direktiva i da je uvođenje alternativnih pogona u transportu najveći ekonomski i ekološki izazov.
„Živimo u vremenu kada je eksploatacija fosilnih goriva dostigla vrhunac, udeo saobraćaja u potrošnji nafte raste i do 2026. će dostići 60 odsto“, kazao je Cvetković.
Kako je istakao novi zakon o energetici, koji je u fazi donošenja, definisaće potrošnju bio-dizela. „Srbija mora da napravi plan za svaku godinu, da definiše učesnike i ostvarive mere i ciljeve koji podrazumevaju broj vozila, udeo aktuelnih pogona“, dodao je Cvetković.
Prema njegovim rečima, udeo saobraćaja u finalnoj potrošnji nafte u Srbiji je 25 odsto, oko 80 odsto potreba za naftom podmiruje se uvozom, a 20 odsto proizvodnjom i „to je najveći problem trgovinskog deficita“. On je naveo da potrošnju fosilnih goriva treba prvo smanjiti, zameniti novim pogonima i potpuno eliminisati korišćenjem elektro pogona. „U narednih 20 godina prioritet je korišnjenje hibridnih pogona, elektro pogona, gorivih ćelija i vodonika“, rekao je Cvetković.
Predstavnik udruženja uvoznika i delova u Srbiji Milan Vukasović rekao je da se korišćenje vozlila na električni pogon u Srbiji može očekivati već sledeće godine. „Ta vozila su za oko 50 osto skuplja od standardnih, ali cene će se smanjiti kada dođe do njihovog masovnijeg korišćenja“, naveo je on.
Vukasović je pojasnio da vozilo na električni pogon jednim punjenjem može da pređe oko 150 kilometara, a proces punjenja traje od tri do šest sati, što može da bude problem, ali i da se reši baterijama koje mogu da se menjaju.