BMW 328 – roadster za sva vremena

Iako je serijska proizvodnja verzije za javni saobraćaj počela godinu kasnije, BMW 328 – prvi pravi sportski automobil u istoriji bavarskog proizvođača – pojavio se prvi put u javnost i na leto 1936, pre 75 godina. Njegovi tvorci u to vreme nisu ni slutili da će mali roadster za sva vremena promeniti imidž kompanije.
 
Mada neki kao glavnog dizajnera navode Kurta Joakimsona, pravi tvorac karoserije ovog automobila je Peter Šimanovski, dok je tehnički deo odradio Fric Fidler. Njihov proizvod je postavio standarde koji se mogu pronaći u velikoj meri kod svih BMW-ovih roadstera proizvedenih do danas: pre svega dinamika, veliki odnos snage i težine i savršeno balansirani redni šestocilindarski motor koji je smešten iza prednje osovine. Drugim rečima, 328 je prvi auto u istoriji koji je sadržao sve BMW-ove suštinske vrednosti, čime je utabao put budućim luksuznim karakteristikama kompanije.
 
U vreme kada se borba za primat u nemačkom autosportu uglavnom vodila između srebrnih strela Dajmler-Benca i Auto Uniona, u igru je ušao i mali proizvođač koji je više bio poznat po motociklima nego po automobilima, i ubrzo im pomrsio konce. Dakle, BMW 328 je bio prvo lansiran u svojoj trkačkoj verziji, a tek kasnije preneo iskustva iz trka na putničku varijantu koja je predstavljena godinu kasnije.
 
Sa težinom od samo 800 kilograma i sa atmosferskim visokoturažnim motorom sa šest cilindara u liniji, zapremine dva litra, postavljenim pod dugom zaobljenom haubom, trkačka verzija 328-ice je bila antiteza superpunjenim čudovištima sa većim brojem cilindara sa kojim je trebalo da se nadmeće. David je, međutim, u svojoj prvoj trci nadvisio Golijate.
 
Bilo je to 14. juna 1936. Većina od četvrt miliona gledalaca prisutnih na Međunarodnoj Ajfel trci na stazi Nirburgring nisu imali pojma šta sprema patuljasti BMW-ov roadster. Razlog za to je bio to što, za razliku od većine nemačkih automobila tog vremena, BMW za 328 nije izdao čak ni propisno saopštenje za štampu. On se jednostavno pojavio na stazi, spreman da pobedi u svojoj klasi.
 
Od pet vozila sa kojima je BMW nastupio u klasi automobila sa motorom od dva litra, samo jedan je bio 328, ali je to bilo dovoljno da se pobedi konkurencija. Zahvaljujući snažnoj kiši koja je tog dana natopila stazu, velika razlika u performansama između klasa je pala u drugi plan, pa je BMW-ov autsajder uspeo da pobedi i u generalnom plasmanu.
 
Bio je to, međutim, samo početak, jer je u sledećoj deceniji ovaj auto pobedio na više od 200 trka, i tako postao najuspešniji BMW-ov trkački model u istoriji. Znanje iz trka preneseno je i na putničku verziju, koja je u svojoj oblasti takođe sijala punim sjajem.
 
Loptasti prednji deo, obeležen tipičnim BMW-ovim dvostrukim bubrežnjacima, farovima ugrađenim u karoseriju zbog boljeg protoka vazduha i dugačka hauba, sve su to dizajnerski elementi koji su se nekako prenosili iz generacije u generaciju BMW-ovih modela sve do danas. Ipak, revolucija koju je on doneo nije bila vezana za dizajn, već za napredne tehničke karakteristike.
 
Reč je o cevastom okviru šasije i osobini koja je kasnije postala sininim za moćne Krajzlerove mašine: hemisferične komore za sagorevanje. Iako je prvobitno dizajniran samo za trke, putnički 328 roadster je bio “snažni svakodnevni auto za putovanje i sport”, kako ga je BMW reklamirao. Tokom prve godine serijske proizvodnje, napravljeno je 200 primeraka, a produkcija je obustavljena 1940, do kad je fabriku napustilo samo 464 vozila. Tako je 328 sada pravi raritet u krugovima kolekcionara klasičnih automobila, posebno što ih je ostalo par stotina, od kojih je oko 120 na prostorima Nemačke.
 
BMW će sa današnjim vlasnicima 14. juna sa stilom proslaviti rođenje svoje legende, što ovaj roadster svakako zaslužuje.

Inspiracija za specijalne edicije

Tokom svog proizvodnog veka, BMW 328 je dobio mnoštvo specijalnih verzija, od kojih su neke postale poznate po svojim specifičnostima, ali čiji je uspeh ipak zasluga originalne verzije. Najlepši od njih je verovatno bio 328 kupe koji je izradila kuća “Carrozzeria Touring Superleggera”.
 
Aerodinamični kupe je inspirisao bavarske inženjere da naprave sopstvenu verziju, i tako je nastao BMW 328 Kamm Coupe. Sa koeficijentom otpora vazduha od samo 0,25, ova varijanta je bila još aerodinamičnija od standardne verzije.
 
Još jedna legendarna edicija modela 328 je bio Mille Miglia roadster, koji je čak uspeo da pobedi 1940. na legendarnoj italijanskoj trci, iako je opet bio u ulozi autsajdera zbog svoje veličine i ukupne snage.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE