
Društvena odgovornost nisu samo donacije
Forum za odgovorno poslovanje (prvobito nazvan Forum poslovnih lidera Srbije) i Smart kolektiv, čiji je direktor Neven Marinović, nedavno su održali konferenciju na kojoj su predstavili nove ideje i uručili nagrade najboljim kompanijama u oblasti društveno odgovornog poslovanja.
Forum je, kaže Marinović, osnovan kada su kompanije bile „spremne da investiraju, rade i pričaju o tome, a nakon toga je počela svetska ekonomska kriza.“
„Mnoge kompanije sa kojima smo saradjivali bile su pod stalnim pritiskom u smislu smanjanja budžeta, ali i opstanka na tržištu ( posebno multinacionalne kompanije), zbog čega su neke, kao što je US Steel napustile zemlju“, kaže i dodaje da je broj uspešnih kompanija u Srbiji veoma mali. „Ima nekih sto firmi koje posluju dobro i njih napadaju svi za sponzorstva, donacije, društveno odgovorno poslovanje. Tako da su one pod velikim pritiskom i moraju da rasporede svoje vreme i resurse, posebno u vreme krize. Mi naplaćujemo članarinu jer Forum mora da bude održiv, ali i ta članarina demonstrira posvećenost biznisa. Mi možemo da se finansiramo i iz drugih izvora ali tada onda fokus ne bi bio na biznisu, a treba da bude“.
Marinović kaže da bismo neku firmu nazvali „društveno odgovornom“ moramo da imamo širu sliku njenog poslovanja, jer društveno odgovorno poslovanje „nisu samo donacije i filantropija, već i odnos prema zaposlenima, prema poslovnim partnerima“.
On smatra da je uvek dobro prikazati pozitivne primere u medijima, ali da je problem kada neko „želi da progura kao PR vest da je poklonio klima uredjaj, što je bezobrazluk“.
„Ali tu postoji jedna stvar, suštinske i tehničke prirode. Stvari vezane za društveno odgovorno poslovanje najčešće će biti u korporativnim poslovima, odnosima s javnošću, komunikacijama. Tako da ljudi koji se time bave imaju obavezu da ih prikažu. Problema ima puno i nekada će, nažalost, presuditi ne samo da li je nešto dobro već i kapacitet te inicijative da bude vidljiva u javnosti“, kaže Marinović.