
Stranci kupe kajmak od koridora
Više od 200 kilometara auto-puteva u Srbiji, na koridorima 10 i 11, stranci su glavni izvođači, dok za domaća građevinska preduzeća ostaje samo uloga podizvođača.
Grče, bugarske, italijanske, španske, češke, kineske, zatim firme iz Azerbejdžana, Republike Srpske… kupe kajmak kroz zarade i reference kao glavni izvođači, a građani Srbije vraćaju kredite.
Za naše neimare nije bilo mesta na deonicama, koje se finansiraju iz međunarodnih kredita ili na osnovu međudržavnih sporazuma, pišu Novosti.
Nije da naše firme nisu imale priliku da dobiju posao. Za Koridor 10 od 2009. godine raspisivali su se međunarodni tenderi na kojima su domaći konzorcijumi zauzimali druge ili treće pozicije.
Kako se na kraju ispostavilo, damping cenama obarale su ih strane kompanije iza kojih stoje njihove države i banke. Naših građevinskih giganata na tim deonicama Koridora 10 nema kao podizvođača, uglavnom su to lokalna preduzeća.
Na Koridoru 11 gde se deonice trenutno grade iz kineskog i azerbejdžanskog zajma je druga priča. Tu je reč o međudržavnim sporazumima pa naši putari nisu ni imali šansu da postanu nosioci posla, ali kao podizvođači po prihvatljivim cenama izvode dobar deo radova.
U Srbiji puteve uglavnom grade firme koje nisu dorasle tom zadatku, kaže za Novosti generalni direktor Planuma Ratomir Todorović.
Na Koridoru 10 to nisu svetski priznate kompanije, uglavnom su poznate na lokalu ili u regionu. I te kako su ispod našeg iskustva i renomea. Međutim, iza grčkih firmi, na primer, stoji njihova država, njihove banke. Lako im je da dobiju garancije. Pobedili su nas na tenderima damping cenama.
Mogli smo i mi takve cene da ponudimo, ali ne bismo završili posao. Jer, nama čak i stvarne dodatne troškove država ne priznaje, zaključuje Todorović.