Šta Big Mac kaže o srpskoj ekonomiji?
Već po tradiciji, britanski Economist izdao je najnoviji Big Mac indeks, listu koštanja popularnog McDonaldsovog sendviča prema kojem je moguće proceniti stanje privrede i vrednost valute pojedine zemlje.
Reč je o listi koja govori koliko je dolara, prema srednjem kursu u svakoj pojedinoj zemlji, potrebno izdvojiti kako bi se u lokalnom McDonaldsu mogao kupiti jedan Big Mac, što pokazuje trenutnu potcenjenost ili precenjenost lokalne valute, kao i nivo cena koje u toj zemlji važe.
Prema novom Big Mac indeksu, za putovanje i boravak trenutno su strancima najjeftinije zemlje Venecuela, Rusija, Ukrajina, Južna Afrika i Indija.
Prema Big Mack indeksu, za jedan američki dolar tamo je moguće dobiti najviše vrednosti, a procenjuje se kako je, na primer, ruska rublja potcenjena u odnosu na američku valutu za oko 69 posto.
S druge strane, Big Mac indeks pokazuje i koje su zemlje znatno skuplje od ostalih. Na vrhu ove liste nalazi se Švajcarska, slede je Švedska i Norveška.
Tako Big Mac indeks pokazuje da je švajcarski franak precenjen u odnosu na dolar, a verovatno i u odnosu na ostale valute, za oko 50 posto.
U Srbiji Big Mac košta 290 dinara, što po trenutnom kursu iznosi oko 2,58 dolara. Big Mac u Hrvatskoj je nešto jeftiniji – 2,55 dolara (18 kuna) i gotovo je dvostruko jeftiniji nego u Americi.