Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    Niski izvozni kapaciteti

    Izvoz Srbije ove godine u blagom je porastu i u prva četiri meseca veći je za četiri odsto na godišnjem nivou, ali je njegovo učešće u bruto domaćem proizvodu svega 30 odsto.

    Put iz Srbije najlakše su našli automobili. Iako je proizvodnja Fiata niža za 5,5 odsto nego prošle godine, i dalje ih najviše izvozimo. Na drugom mestu su električne mašine, aparati i delovi, a na trećem žitarice. Izvozimo voće i povrće, ali i gvožđe i čelik.

    Glavni spoljnotrgovinski partneri su Italija, Nemačka, Bosna i Hercegovina. Na četvrtom mestu sada je Rumunija, umesto Rusije, sa kojom beležimo pad spoljnotrgovinske razmene od 19 odsto.

    Ministar trgovine Rasim Ljajić kaže da je pad izvoza 36 odsto, ali raste izvoz poljoprivrednih proizvoda za 20 odsto. To je, kako ističe, slično sa drugim zemljama, pre svega zbog oscilacije u vrednosti rublje, ekonomske krize u Ruskoj Federaciji.

    "Najveći suficit ostvarujemo sa BiH, Crnom Gorom i Makedonijom, a van regiona sa Italijom, Rumunijom i Sjedinjenim Američkim Državama", rekao je Ljajić.

    Više od polovine izvoza završi u Evropskoj uniji. Otvara se arapsko tržište, kojem, međutim, na količinske zahteve Srbija ne može da odgovori. Praksa pokazuje da jedino izvozno orijentisana ekonomija može maloj zemlji da garantuje dugoročno održiv privredni rast.

    "Izvozni kapaciteti Srbije su niski. Izvoz robe i usluga je oko 30 odsto BDP. Za ekonomiju ove veličine i nivoa razvoja to treba da bude 60-65 odsto", kaže ekonomista Vladimir Gligorov.

    Po tome smo u regionu bolji jedino od BiH i Albanije. Izvozno orijentisana industrijalizacija, ali i posebna briga o onima koji su izvozni adut – vidi se kao izlaz.

    Marko Malović sa Instituta ekonomskih nauka Beograd kaže da je potrebno da se formulišu izvozni komiteti, to jest, tripartitna tela koji bi se pozabavila određenim granama i sektorima.

    "Za sada su to IT sektori i telekomunikacije, prehrambena industrija sa poljoprivredom na koju se oslanja, energetika i nešto malo turističkih niša", kaže Malović, koji predlaže da u izvoznim komitetima sede predstavnici struke, izvoznika i ministarstva.

    U Vladi kažu da im je cilj da se dostigne nivo novih članica EU. Ljajić objašnjava da su dva preduslova – pojačanje privredne aktivnosti, privatna inicijativa mora da bude na većem nivou, ali i privlačenje stranih investicija, na čemu se radi.

    "Među 15 najvećih izvoznika su 13 stranih investitora", naglašava Ljajić. Srbija je most ka velikom tržištu. Zahvaljujući sporazumima o slobodnoj trgovini s Rusijom, Belorusijom, Kazahstanom, Turskom, dolazi se do tržišta od milijardu ljudi.

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE