Mišković se utrkuje sa `Beogradom na vodi`
Vlasnik Delta holdinga Miroslav Mišković i Muhamed Al Abbar, arapski investitor koji će graditi "Beograd na vodi", utrkivaće se ko će pre početi zidanje najvećeg šoping mola na Balkanu.
Mišković u trku ulazi projektom Delta planet na Autokomandi od 200.000 kvadrata. Ako njegovo potrošačko carstvo bude završeno pre Al Abbarovog, koje je za 50.000 kvadrata prostranije, uživaće u laskavoj tituli barem dok džinovski tržni centar između Starog savskog mosta i Gazele ne dočeka prve kupce, piše Politika.
Kompanija jednog od najbogatijih ljudi u Srbiji obezbedila je 200 miliona evra za šoping mol i tvrde da su spremni da 2015. počnu gradnju, čim za to dobiju dozvolu. Eagle Hills takođe čeka "papire", ali će ih po svoj prilici dobiti brže zahvaljujući tome što je "Beograd na vodi" država proglasila projektom od nacionalnog značaja.
Na arapskom investitoru je da odluči da li će prva faza "Beograda na vodi", najavljena za proleće 2015, početi postavljanjem temelja za oblakoder od 220 metara, za tržni centar pored kule, ili pak za stambene zgrade u blizini Starog savskog mosta. Nije isključeno i da svi ti objekti počnu da se zidaju istovremeno.
Za razliku od njega, Mišković se dobro preznojio pre nego što je mogao ući u prikupljanje dozvola za Delta planet. Planovi o šoping molu i dve kule od po 40 spratova prvi put su obelodanjeni 2005. godine, kada je Mišković kupio preduzeće Autokomanda za 17 miliona evra i domogao se placa od 3,3 hektara.
U naredne dve godine napravio je plan detaljne regulacije za najatraktivniji deo voždovačkog neizgrađenog zemljišta, između autoputa, Bulevara oslobođenja i trase unutrašnjeg magistralnog poluprstena. Taj plan je Skupština grada usvojila 2007, uz značajnu modifikaciju – kule su maksimalno mogle da budu visoke 21 sprat, a da bi se podigao šoping mol, plac je morao da bude proširen.
Jedina mogućnost za teritorijalnu ekspanziju bila su 2,8 hektara koja su se graničila sa Miškovićevim imanjem, a koje je grad ponudio u zakup 2008. godine. Ali, tada je primio najbolniji udarac – zadao mu ga je Petar Matić, vlasnik MPC holdinga i najveći suparnik na tržištu nekretnina.
Ne samo da je Matić zgrabio 2,8 hektara i gradu platio rekordnu sumu novca za zemljište u to vreme – dve milijarde dinara, nego je Miškovićev plac od 3,3 hektara omeđio sa dve strane. Tako je san o gigantskom šoping molu sveden na tržni centar od "samo" 120.000 kvadrata, što je jednako površini TC Ušće.
Međutim, kolo sreće se 2011. okrenulo na Deltinu stranu, kada je Matić vratio gradu svojih 2,8 hektara. Parcelu između autoputa i Ulice Triše Kaclerovića Mišković je potom zakupio, kao jedini ponuđač, po početnoj ceni od oko milijardu dinara.
U javnost je lansirano da će najveći potrošački hram na Balkanu biti završen 2014. godine. Budući da gradnja ne samo da nije završena, već da ni građevinska ograda nije postavljena, jasno je da su iskrsli problemi. Pri tom se ne misli samo na hapšenje, krajem 2012. godine.
Prepreka je i zakonom propisana konverzija zemljišta uz naknadu. Da bi dobila dozvolu za šoping mol, Delta mora da okonča postupak konverzije, a to znači da treba da plati razliku između cene po kojoj je kupila preduzeće Autokomanda i tržišne vrednosti tog zemljišta.
Moguće je i da je Poreska uprava oslobodi tog nameta ako proceni da je cena po kojoj su kupili preduzeće nadmašila vrednost koju bi ti hektari postigli na tržištu. Na pitanje Politike kako je Delta prošla u tom "prebijanju računa", nije dobijen precizan odgovor.
Lokacija u najvećem delu nije predmet konverzije jer je reč o zemljištu koje je zakupljeno od grada. Za manju površinu rešavaju se imovinskopravni odnosi, naveli su u Delti u pisanim odgovorima našem listu, uz napomenu da se izgradnja tržnog centra ne dovodi u pitanje.
Foto: tanjug