Srpskom Fiatu neophodan nov model
Proizvodnja u kragujevačkom Fiatu zaustavljena je zbog manje tražnje, kažu upućeni i dodaju da je taj sektor pogođen krizom u autoindustriji u Evropi, odnosima sa Rusijom, a na ruku ne ide ni prošlogodišnje povlačenje modela 500L s greškom, koji su prodati u Americi.
Model 500L uz to, nije dovoljno konkurentan, tvrde sagovornici Tanjuga, pa je Fiatu za bolji plasman neophodan novi model, modernija fabrika, a to podrazumeva i nove investicije.
Urednik časopisa Makroekonomske analize i trendovi Stojan Stamenković ocenio je da je prodaja Fiata stala najverovatnije zato što ta kompanija ne pravi nove modele. Kaže da Fiat zaustavlja proizvodnju jer ima mnogo vozila na lageru, a trenutno nema plasman.
"Oni možda računaju da će tražnja u narednom periodu da raste, ali meni se čini da na to ne bi trebalo računati", rekao je Stamenković uz opasku da bi se pre trebalo bojati da se ne nastavi sa padom tražnje.
Automobilsko tržište je takvo da se na svake tri četiri godine traže novi modeli, bilo da je u pitanju dizajn spoljni ili unutrašnji ili nešto drugo, rekao je Stamenković na predstavljanju najnovijeg broja MAT.
Stamenković je podsetio da je 2012. Fiat imao veliku ekspanziju vozila, ali je podsetio da je ograničeno vreme koliko može da traje ekspanzija jednog modela.
Savetnik za razvoj i investicije i saradnik MAT Mahmud Bušatlija kaže da je zaustavljanje proizvodnje i pad tražnje posledica daljeg zaoštravanja krize u Evropi.
Autoindustrija je dosta pogođena evropskom krizom i odnosima sa Rusijom koja je veliko tržište, a to se oslikava i na Fiat. On ima problema i u Americi, jer je prošle godine povučeno iz prodaje oko 30.000 primeraka 500L zbog greške.
Prema njegovim rečima, Fiat 500L je nekokurentan automobil u svojoj kategoriji, jer je kod nas koštao oko 16.000 evra, a "u Evropi se nigde ne može prodati za više od 12.000". Drugo, dodao je, Fiat u Srbiji će imati problem u konkurenciji unutar grupacije i kad se stabilizuje evropsko tržište.
"Naša fabrika je limitirana na seriju od 100.000 automobila godišnje, što je najmanji kapacitet u lancu Fiatovih fabrika", rekao je Bušatlija i ocenio da one rezultate koje je u povećanju izvoza ranije pokazivao FAS kad je dostizao puni kapacitet, više ne možemo ponoviti.
Na početku proizvodnje, FAS se sa 10.000 automobila godišnje popeo na 100.000. Sada možda može da se popne na 120.000, ali to nije dramatičan rast. Ne možemo da očekujemo povećanje proizvodnje bez investicija, zaključio je Bušatlija.