
Došli da uruče otkaze?
Samo mesec dana nakon što je slovenačka kompanija Don Don kupila većinski paket niške pekarske industrije Žitopek, sindikat „Sloga“ upozorava da bi čak 130 ljudi moglo da ostane bez posla.
Podsećanja radi, Aleš Mozetič, vlasnik pomenute slovenačke kompanije koja širom Srbije poseduje sedam pekarskih industrija, prilikom kupovine udela u Žitopeku je obećao da će zadržati broj zaposlenih u okviru od 250 do 300 radnika.
Prema predlogu programa za rešavanje viška zaposlenih i Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji koji nam je kao reprezentativnom sindikatu dostavljen, od ukupno 350 radnika, njih 130 je proglašeno tehnološkim viškom.
Takođe, oko 60 radnika bi trebalo da bude ustupljeno drugoj firmi na „lizing“, konkretno, kraljevačkom preduzeću Logistik PB, kaže predsednik sindikata „Sloga“ Predrag Banković.
Taj predlog ne možemo da prihvatimo, dodaje Banković, jer nije u skladu sa Zakonom o radu na koji su se oni pozvali odmah nakon njegovog stupanja na snagu.
Zbog novonastale situacije, najavljeno je hitno sazivanje Odbora za kolektivno pregovaranje u čijem su sastavu četiri reprezentativna sindikata u Žitopeku, sa ciljem pokretanja niza aktivnosti, kako bi se zaštitili radnici od otkaza na osnovu jednostrane odluke poslovodstva.
U skladu sa zakonom
Reagujući na navode "Sloge", novi direktor Žitopeka Milan Todorović je istakao da se broj od 250 do 300 radnika u Žitopeku odnosi na idealnu situaciju, odnosno, toliko radnika će biti potrebno kada pogon bude radio punim kapacitetom.
Kako je saopštila kompanija Don Don, prvi koraci u reformi niškom Žitopeku biće racionalizacija rada usled koje će 130 radnika postati tehnološki višak, ali i isplata zaostalih zarada.
Todorović je naveo da je program urađen u skladu sa zakonskim propisma, odnosno dostavljen je kako sindikatima, tako i Nacionaloj službi za zapošljavanje.
Predlogom programa obuhvaćeno je 130 zaposlenih, dok je 220 njih "spaseno" i ostaće na poslu, kazao je on i naglasio da je u pitanju predlog, a ne finalni program.
Žitopek ima ogromna dugovanja i da nije promena sigurno bi otišao u stečaj, što bi značilo gubitak svih radnih mesta, naglasio je Todorović.
U ovom momentu, pogon radi sa manje od 40 odsto kapaciteta, do čega je dovelo decenijsko stagniranje, neulaganje u kadar i opremu, neracionalno zapošljavanje i izostanak strategije.