NEstle Srbija

Investitorima neophodne brže reforme

Ključne oblasti gde su neophodne promene u Srbiji: siva ekonomija, borba protiv korupcije i efikasna administracija, mišljenja je Ansgar Borneman, regionalni direktor kompanije Nestlé.

„Kada pomislimo na švajcarski način poslovanja, prve asocijacije su tradicija, visok kvalitet, odgovornost za životnu sredinu, tačnost, fer poslovanje i preciznost“, objašnjava za BIZLife Ansgar Borneman, regionalni direktor kompanije Nestlé šta srpski menadžeri mogu da nauče od švajcarskih i dodaje, „U skladu sa tim, fokusirani smo na dugoročno poslovanje, a ne na ostvarivanje kratkoročne koristi, što u velikoj meri definiše naše poslovanje. Kao zemlja sa raznovrsnom kulturom, u kojoj se koriste četiri zvanična jezika i u kojoj postoji snažna 'poslovna tradicija', Švajcarska je primarno tržište za plasiranje proizvoda u Evropi. Proizvodi za koje se koristi najnovija tehnologija i nove usluge, često se plasiraju prvo u Švajcarskoj, a potom na druga tržišta. To je izuzetna tržišna prednost i platforma za kreiranje jakog poslovnog okruženja, od kojeg druga tržišta, kao i rukovodioci, mogu da preuzimaju znanja i iskustva. Mislim da je ključ uspešnog švajcarskog poslovanja u tradiciji i dugom iskustvu koji se kombinuju sa novim tržišnim tendencijama, učenjima i zahtevima savremenog načina poslovanja.“

Prilikom otvaranja Švajcarsko srpske trgovačke komore premijer Srbije, Akeksandar Vučić je izjavio da će Srbija postati bolje mesto za ulaganja stranih investitora. Da li vi imate ista očekivanja? 

U poslednje vreme su  napravljene važne promene kako bi se stimulisalo poslovno okruženje. Međutim, postoji još prostora za poboljšanja, posebno kada je u pitanju sveukupna poslovna klima i primena zakona, odnosno regulative. Verujem da će dugo najavljivane reforme biti uspešno i dosledno sprovedene, što će imati pozitivan ishod ne samo za zainteresovane strane iz Švajcarske, već za sve potencijalne investitore.

Spominjali ste da je cilj Švajcarsko-srpske trgovačke komore da poboljša bilateralnu ekonomsku saradnju između Švajcarske i Srbije, i da će ovo udruženje biti glas švajcarskih biznismena u Srbiji. Da li ste imali na umu neke posebne aktivnosti?   

Švajcarsko-srpska trgovinska komora će svojim aktivnostima promovisati Srbiju kao destinaciju za ulaganje švajcarskih preduzetnika. Aktivno ćemo davati naše mišljenje u vezi sa akcijama Vlade Republike Srbije kako bi Srbija postala destinacija atraktivnija za ulaganja.  Naš cilj je da kreiramo održive i dugoročne švajcarsko-srpske poslovne veze, i to putem stvaranja pogodnije poslovne klime za švajcarske firme i paralelno sa tim, da omogućimo i pomognemo domaćim firmama da bolje rade, ali i da razviju svoje aktivnosti na švajcarskom tržištu. Očekujemo jasnoću i stabilnost regulative koje kreiraju ekonomsko okruženje u neposrednoj budućnosti, tako da za naše potencijalne članove postoji predvidljivost poslovanja. Kako bismo se prilagodili, moramo da budemo upoznati sa pravnim okruženjem zemlje u kojoj poslujemo. Suzbijanje sive ekonomije, takođe, postavljeno kao prioritet Vlade, važno je da se postigne konkurentnost i da se obezbede prihodi od oporezivanja koji će podstaći nove investicije.

Kada analiziramo kako je Nestle poslovao u Srbiji u poslednjih nekoliko godina, kakvi su vaši utisci? Šta je pozitivno, a šta smatrate da treba da se promeni?

Ključna saznanja koja sam stekao tokom poslovanja u Srbiji, jesu da su ovde ljudi veoma okrenuti biznisu i da su pouzdani. S obzirom da radimo na vrlo dinamičnom tržištu, na kojem su uobičajene česte i iznenadne promene uslova poslovanja, poslovni ljudi ovde imaju veoma brze reakcije i  spremni su da se prilagode promenama i tržišnim zahtevima.

S druge strane, siva ekonomija, borba protiv korupcije i efikasna administracija su ključne oblasti gde su promene neophodne. Potrebno je da se ove promene sprovedu dosledno i odmah. Jedna od glavnih prepreka sa kojom se suočavamo jeste nasleđe iz prethodnih perioda, na svim nivoima administracije. Postoje naznake promena, ali proces mora da se ubrza. U svakodnevnom poslu potrebne su nam efikasnost, transparentnost, brzina u odlučivanju. Ovo znači promenu načina razmišljanja. Vlada treba da razmisli o merama kojima bi započela ovu transformaciju. Osećam da će to predstavljati najveću prepreku u bliskoj budućnosti i da će biti najveći problem za rešavanje.

Da li Nestlé planira neku drugu akviziciju ili investiciju u Srbiji?

Tokom perioda od dve godine nakon akvizicije Centroproizvoda, uložili smo oko pet miliona evra kako bismo poboljšali proizvodne procese i u potpunosti integrisali jedan tako veliki sistem sa Nestlé standardima. Ovi napori doveli su do jasnih rezultata koje sada možemo da vidimo: premestili smo deo proizvodnje thomy majoneze, što je omogućeno nakon ulaganja od 1,5 miliona evra u našu fabriku u Surčinu, koja sada proizvodi oko 1.600 tona majoneza godišnje. Pored toga, naš portfolio proizvoda proširen je maggi proizvodima, kao i proizvodnjom bujona koji poseduje Halal sertifikat i koji je namenjen izvozu na Bliski istok. Trenutno nemamo planove za nove akvizicije, ali smo uvek otvoreni za svaku dobru priliku, koja je u skladu sa Nestlé standardima.

What's your reaction?

developed by Premium.rs | Copyright © 2025. bizlife.rs | Sva prava zadržana.

MAGAZINE ONLINE