
Agrokor donosi veću konkurentnost ili cene?
Od dolaska Agrokora u Srbiju stručnjaci očekuju da borba za kupce bude oštrija i neizvesnija, ali i da ta kompanija preuzme misiju u povezivanju privreda regiona, dok neki očekuju i negativne efekte, poput rasta cena i smanjenja konkurencije.
Eksperti smatraju da bi Agrokor i Delhaize možda i mogli prećutno da se dogovore o podeli tržišta, ali gotovo da ne postoji šansa da se dogovaraju o cenama i da bi u slučaju zloupotreba, Komisija za zaštitu konkurencije morala da ima ključnu ulogu.
Sekretar Udruženja za trgovinu PKS Gordana Hašimbegović, međutim, kaže za Tanjug da ne očekuje da Agrokor zloupotrebi položaj na tržištu maloprodaje, s obzirom na to da je kompanija upoznata s važećim zakonima Srbije.
Profesor Ekonomskog fakulteta Stipe Lovreta slaže se da bi Komisija za zaštitu konkurencije imala posla ukoliko Agrokor na srpskom tržištu eventualnim nelojalnim aktivnostima bude forsirao svoju proizvodnju na štetu drugih proizvođača.
S druge strane, on naglašava da će nova kompanija postati regionalni lider u snabdevanju, pa otuda očekuje da preuzme značajnu misiju u širem regionalnom povezivanju privrede.
Dva krupna igrača poput Agrokora i Delhaizea, smatra on, uvešće još intezivniju konkurenciju u borbi za potrošače, s obzirom na to da se potencijal tržišta ne povećava, već naprotiv stagnira, pa će borba za potrošača i tržište biti sve oštrija i neizvesnija.
Glavni problem koncentracije u maloprodaji je, uveren je Lovreta, dosta visoko učešće do sada vodeće kompanije, dok su "pratioci lidera" imali neuporedivo manje uloge, zbog čega on ocenjuje da je dobro što će ubuduće na tržištu maloprodaje biti dva podjednako jaka igrača.
Prema mišljenju Gordane Hašimbegović, Srbiji i dalje nedostaju maloprodajni lanci diskontnog tipa kao što su Lidl, Spar, ali i neki elitni lanci, dodajući da će malim komšijskim radnjama biti teško da opstanu.
Eventualni dogovor o podeli tržišta, prema njenim rečima, mogao bi da obezbedi nova radna mesta, kvalitetniju regionalnu dobavljačku strukturu i izlazak na druga tržišta.
Pri tome, ne treba zanemariti komparativne prednosti koje pruža Srbija, a koje će biti iskorišćene, poput resursa, poljoprivrede, kvalifikovane radne snage…A treba očekivati, prema projekciji iznetoj prilikom kupovine Mercatora, ulaganja u razvoj, nova radna mesta, trgovačku mrežu, a verovatno i u primarnu proizvodnju, napomenula je ona.
Bivša direktorka Komisije za zaštitu konkurencije Dijana Marković- Bajalović, za razliku od ostalih sagovornika, u izjavi Tanjugu ocenjuje da će Agrokorovo preuzimanje Mercatora u Srbiji za posledicu imati smanjenje konkurencije na tržištu, rast cena u maloprodaji, a proizvođačima hrane će biti otežan pristup na police ovog trgovinskog lanca.
Savet Komisije za zaštitu konkurencije je krajem protekle godine doneo odluku kojom je Agrokoru uslovno odobrena kupovina Mercatora.
To podrazumeva da Agrokor ustupi, odnosno proda svoje maloprodajno poslovanje nekom od konkurenata u toj delatnosti, što se u suštini odnosi na 21 prodajni objekat u 15 gradova Srbije sa oko 20.000 kvadratnih metara poslovnog prostora.