
Raste izvoz srpskih proizvoda na nemačko tržište
Predstavništvo Privredne komore Srbije u Nemačkoj posebno će se posvetiti povezivanju srpskih proizvođača sa nemačkim srednjim i manjim preduzećima, kaže Marko Čadež novi direktor predstavništva.
– Pored toga, bavićemo se organizacijom ciljanih B2B susreta, prezentacija, kao i poseta nemačkih menadžera Srbiji biće u prvom planu našeg rada. Naime, ako pogledate nemačku privredu videćete da više od pola ukupne privredne aktivnosti Nemačke čine upravo mala i srednja preduzeća koja zapošljavaju 60 odsto radnika.
Koji su trenutni prioriteti predstavništva PKS?
– Angažovanje na prikupljanju pomoći za nastradale u poplavama jeste osnovni prioritet kome smo se posvetili u onoj meri koliko nam resursi dozvoljavaju. Na sreću naišli smo na podršku nemačke javnosti i nemačkih kompanija. Nemačko društvo je generalno osetljivo po ovom pitanju i ima visoku kulturu spremnosti da se pomogne u nevolji. Dodatno, Nemačka je pre samo godinu dana i sama doživela teške poplave i slike katastrofe još uvek su žive u svesti građana. I pored tragičnih događaja, predstavništvo Privredne komore u Nemačkoj nastavlja sa svojim planovima. Pomoć srpskim preduzećima da kroz pristup nemačkom tržištu i nemačkim potencijalnim partnerima razviju svoj posao jeste možda i najefikasnija pomoć u prevazilaženju teških posledica poplave po srpsku privredu.
Da li je zastupljenost srpskih kompanija na tržištu Nemačke zadovoljavajuća ili bi mogla da bude bolja?
– Postoji veliki broj kompanija u Srbiji koje su sa svojim proizvodima i uslugama prisutne na nemačkom tržištu. Podsetio bih da je izvoz preduzeća iz Srbije u Nemačku u prethodnoj godini dostigao rekordni nivo od 1,74 milijarde dolara sa tendencijom daljeg rasta. Naravno, potencijal za dalji razvoj je ogroman. Ne mislim da je samo ta linearna komponenta saradnje, u kojoj nemačke kompanije kupuju usluge ili robu od nekoga iz Srbije, sama po sebi najvažnija. Transfer znanja, razvoj zajedničkih projekata, obuka je nešto što srpskoj privredi na srednji i duži rok otvara mogućnosti da jednog dana bude konkurentna na velikom, otvorenom tržištu Evropske unije.
Koji proizvodi iz Srbije su traženi?
Prošlogodišnjem izvoznom učinku Srbije na nemačkom tržištu najviše je doprineo izvoz električnih mašina, aparata i uređaja, pogonskih mašina i uređaja, povrća i voća, оdeće i obojenih metala. Kompanije iz Srbije sada moraju da posvete najviše energije stvaranju kvalitetnih i konkurentnih proizvoda kako bi bile u mogućnosti da uđu na zahtevno tržište kakvo je nemačko.