
I cveće uvozimo više nego što bi trebalo
U Srbiji u poslednjih pet godina izvoz cveća raste, ali daleko sporije i manje nego što bi zaista moglo, pa se i dalje više cveća uvozi, nego što se izveze. Stručnjaci preporučuju udruživanje proizvođača cveća.
Osim ženama, osmi mart je omiljeni dan i proizvođačima cveća. Proizvođači kažu da nije svaki dan 8. mart. Cveće se najviše kupuje u vreme praznika, a interesovanje je nešto veće u proleće i jesen, kada se sređuju bašte i vrtovi.
Od ove proizvodnje, tvrde, može da se živi, ali bi bilo mnogo bolje kada bi cveće prodavali po realnim cenama.
Cena bi trebalo da se menja, jer je sve skočilo i seme i repromaterijal, a cena se ne menja zadnjih šest-sedam godina, kaže Ivan Đorđević, proizvođač cveća iz Rače Kragujevačke.
Iako se poslednjih godina izvoz povećava, mnogi i dalje uglavnom prodaju na domaćem tržištu. Đorđević kaže da su radili izvoz za Crnu Goru, mada ne nešto šire, zato što je cena cveća u Evropi niža nego kod nas, zbog jeftinijeg repromaterijala.
Zbog toga stručnjaci preporučuju udruživanje. Ukoliko bi se udružili i zajednički nabavljali seme i sadni materijal iz Holandije, Italije, Francuske, onda bi bili u daleko boljem položaju ne samo na našem tržištu, nego i kao izvoznici cveća, kaže agroekonomista Miladin Ševarilić.
Odnedavno proizvođači cveća imaju pravo na podsticaje države. Ipak, mnogi ih ne koriste, a proizvođač cveća iz Požege Zoran Božić kaže da je objekte koje ima uradio pre 15, 20 godina, bez subvencija, tvrdeći da su sada te uredbe dosta komplikovane.
I pored toga što ima odlične uslove za proizvodnju, Srbija više cveća uvozi, nego što ga izveze, a Ševarlić kaže da uglavnom uvozimo rezano cveće, a izvozimo sadnice i semenski materijal, što znači da bismo u budućnosti mogli da budemo daleko veći izvoznik.
Pogotovo imajući u vidu bescarinsku razmenu sa Rusijom, jer već postoji interesovanje stranih investitora da ulažu u razvoj cvećarstva u Srbiji, kako bi isto eksportovali na rusko tržište, kaže Ševarlić.
Samo prošle godine, na uvoz cveća potrošili smo blizu 10 miliona dolara, a izvezli za polovinu te vrednosti. Znatnija podrška proizvođačima, značila bi smanjivanje minusa koji sada imamo u trgovini cvećem.