
Udruživanjem regionalnih kompanija do veće konkurentnosti
Saradnja i poslovno povezivanje u regionu jedan je od načina da kompanije budu prepoznatljive, konkurentnije i da zajednički uspešnije nastupaju na trećim tržištima, saglasni su stručnjaci i predstavnici privrede.
Ideja o regionalnom povezivanju kompanija potekla je od predsednika MK grupe, Miodraga Kostića, koji je već nekoliko puta predlagao stvaranje velike regionalne kompanije koja bi okupila najjace brendove iz bivše Jugoslavije.
Velike kompanije iz okruženja uglavnom podržavaju predloge regionalnog povezivanja i ocenjuju da bi saradnja doprinela lakšem i bržem proboju na treća tržišta.
Tako, hrvatski Agrokor pozdravlja inicijative koje idu u takvom smeru.
"Ideja koju iznosi Kostić odlično je strateško razmišljanje i nešto o čemu je Agrokor uvek govorio, ali ne i vezano uz imena nekih kompanija. To je jedini ispravan put razvoja regionalnih kompanija radi njihove konkuretnosti", rekli su u Agokoru.
Atlantic grupa, jedno od vodećih prehrambenih preduzeća u regionu, smatra da su kompanije na ovim prostorima, koliko god značajne i velike u regionalnim okvirima i dalje mali subjekti na velikim trećim tržištima i da će za značajniji uspeh na njima morati da pronađu uspešnu formulu zajedničkog nastupa.
"To može, ali ne mora biti vlasničko povezivanje. Međutim, u svakom obliku povezivanja treba voditi računa o nivou dopuštene koncentracije, u skladu sa zakonskom regulativom koju kontrolištu agencije za zaštitu konkurencije na pojedinim tržištima u svakom pojedinačnom sektoru, isto kao i o vertikalnoj integraciji", rečeno je u toj kompaniji.
U Atlantic grupi podsećaju da su, kao što su i ranije navodili, uvek otvoreni za razgovor o svakoj inicijativi i dodaju da, kada je reč o rastu i razvoju poslovanja, ne posmatraju kompanije po geografskim oznakama, nego pre svega kroz viziju poslovne logike i obostranog interesa.
Stručnjaci ocenjuju da prostor za takvu saradnju postoji ne samo u prehrambenoj industriji, već i u sektorima metalske, elektro i namenske industrije, kao i hemijske, farmaceutske ili drvoprerađivačke.
Direktor Biroa za regionalnu saradnju Privredne komore Srbije, Mitar Pržulj, kaže za Tanjug da su sve inicijative koje doprinose regionalnom povezivanju i povećanju konkurentnosti privrednih društava dobrodošle i treba ih podržati.
"Regionalna saradnja i poslovno povezivanje jeste jedan od načina da kompanije budu prepoznatljive i konkurentne na velikim tržištima", naglašava on.
Udruživanje kompanija, kako dodaje, doprinosi povećanju robne razmene, unapređenju privredne saradnje i uspešnijem suočavanju sa izazovima koje donosi ulazak u EU.
Prema njegovim rečima, regionalno povezivanje daje mogućnost za uspešniji zajednički nastup na trećim tržištima, odnosno tržištima na kojima je mreža veza koje imaju osnovu kako u sporazumima u oblasti privrede, tako i u diplomatsko-konzularnim predstavništvima, dobro razvijena.
"Mogućnosti regionalne saradnje, osim u poljoporivrednom sektoru, realne su i u sektoru metalske, elektro i namenske industrije, kao i hemijske, farmaceutske, drvoprerađivačke. Takođe, kroz oblike udruživanja, kao što su klasteri – automobilska, IT, poljomehanizacija, tekstil", ističe Pržulj.
Pržulj je ukazao da su u toku i aktivnosti na intenziviranju poslovne saradnje sa mogućnošću formiranja konzorcijuma u sektoru građevinarstva Srbije i BiH (Republika Srpska), kao i uključenje građevinske operative Makedonije.
"Organizovanjem zajedničke građevinske operative stvaraju se uslovi konkurentnog nastupa na trećim tržištima", objašnjava Pržulj.
U metalskom i elektro sektoru, smatra on, moguće je organizovati zajedničku i kooperantsku proizvodnju delova i sklopova za automobilsku industriju, šinska vozila i drugo, kao i proizvodnju poljoprivrednih mašina za treća tržišta.
Formiranjem konzorcijuma u metalskom i elektro sektoru, aktivno se može konkurisati na tenderima i oglasima kod železnica, energetskom sektoru kao i učešću kod realizacije infrastrukturnih i projekata zaštite životne sredine.
"Takođe, klasteri imaju sve veći značaj na tržištu regiona, EU i istočnom tržištu", dođe Pržulj.
U prehrambenom sektoru, na pomolu je moguća saradnja Podravke i MK grupe, a obe kompanije su saopštile da se razgovori vode o mogućoj saradnji i nastupima na novim potencijalnim tržistima, ali ne i o korporativnom povezivanju.
Kostić koji je inače inicijator ideje regionalnog povezivanja, ranije je predložio stvaranje velike kompanije pod nazivom AMANP, što su početna slova kompanija koje bi se, prema njegovoj ideji, ujedinile – Agrokor, MK grupa, Atlantic Grupa, Nektar i Podravka.
Ta zajednička kompanija bi, kako je objasnio, imala jednu upravu i prihod od oko sedam milijardi evra i za nju bi vladao veliki interes.
Prema njegovoj ideji, kompanija bi proizvodila, ali i prodavala praktično najpoznatije brendove s područja bivše Jugoslavije, od vegete, preko kokte (cockta) do smokija, cedevite, fruktal sokova.