Pridružite se poslovnoj zajednici od 20000 najuspešnijih i čitajte nas prvi

    BIZLife KONFERENCIJA Rasim Ljajić: Kriza usporla proces ukrpunjavanja

    „Današnja vrednost srpskog tržišta je nekih 70,6 milijardi dolara i procenjuje se da će 2016. to iznositi 105 milijardi dolara.“

    Otvarajući regionalnu BIZLife konferenciju ’FMCG sektor do 2020.’ Rasim Ljajić, potpredsednik Vlade Srbije i ministar spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija je istakao da su promene u ovom sektoru neminovne, i na kraju krajeva na njih se ne može ni uticati, jer na njih utiče snaga učesnika na tržištu. Tu je pre svega mislio na velike trgovinske lance, koji zauzimaju dominantan položaj ne samo kada je reč o drugim učesnicima na tržištu, nego i kada je reč o proizvođačima.

    U kojoj meri se sektor robe široke potrošnje izmenio u Srbiji i regionu?

    Na strukturi maloprodajnih formata se najbolje odslikava promena u ovom sektoru. U Srbiji smo 2003. imali 72 odsto učešća malih radnji na tržištu, a u 2011. to je palo na 53 odsto. U Bugarskoj je bilo 62, a 2011. 51 odsto, danas i manje. Rumunija je imala 58 odsto malih radnji, a 2011. 38 odsto. Poljska 41 odsto, a svega 19 odsto u 2011. Hrvatska 40, pa 28 odsto, Slovačka 36, a u 2011. 19 odsto, da ne govorim za Mađarsku, Češku i Ukrajinu koja je ostala na praktično 22 odsto.

    S druge strane imate koncentraciju deset najvećih trgovaca na malo u periodu od 2003. do 2011. To se vidi, upravo, u Srbiji, gde je deset trgovaca imalo 18 odsto učešća u 2003, a 43 odsto 2011. U Češkoj su držali 58 odsto u 2007, 81 odsto u 2011. Učešće velikih trgovaca je u Slovačkoj sa 61 odsto učešća skočilo na 86 odsto, u Mađarskoj sa 56 na 67 odsto, u Hrvatskoj sa 45 na 76 odsto, u Bosni i Hercegovini sa 33 odsto u 2007, na današnjih 45 odsto.

    U kojoj meri je ekonomska kriza uticala na ovaj sektor?

    Naravno da je ekonomska kriza uticala u velikoj meri na usporavanje ovog procesa ukrupnjavanja. Ono što bi bila suština teme FMCG sektora do 2020. jeste značajan pad prometa u maloprodaji. Sem Hrvatske, koja verovatno zbog turističke sezone beleži nešto manji rast, sve druge zemlje beleže pad, Srbija za 8,3 odsto, Bosna i Hercegovina 8,7 odsto, a Slovenija čak pad prometa od pet odsto. 

    Ceo intervju možete pročitati u novom broju BIZLife magazina

    Foto: Đorđe Nenadić

    What's your reaction?

    developed by Premium Factory. | Copyright © 2020 bizlife.rs | Sva prava zadržana.

    MAGAZINE ONLINE