
Kolektivna zaštita potrošača
Potrošači u Srbiji moći će da dobiju bržu i bolju zaštitu, ako se predloženi zakon o zaštiti potrošača usvoji i počne da se primenjuje, rečeno je na seminaru "Nepoštene poslovne prakse".
Nacrtom je predviđeno da se organizacije potrošača finansiraju od naplaćenih kazni za nepoštene poslovne prakse i ugovore, a moći će i da pokrenu kolektivne tužbe za zaštitu potrošača, rekao je EurAktivu predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović.
Novi zakon će, kao što smo insistirali, predvideti mogućnost kolektivne zaštite potrošača, odnosno kolektivne tužbe, kao i kazne za nepravične ugovorne odredbe i nepoštenu trgovinsku praksu, kazao je Papović tokom seminara koji je sproveden uz podršku EU.
Ocenio je da je najviše takvih prekršaja u oblasti javnih komunalnih preduzeća, uz napomenu da su tu kazne i najviše, što bi trebalo da omogući da organizacije potrošača od tih kazni finansiraju svoj rad, uključujući kolektivne tužbe i takse zaprocedure.
Italijanski stručnjak za prava potrošača Andrea Filipo Galjardi preporučuje sistem brzog rešavanja žalbi i ocenio da je to možda oblast u kojoj je čak možda značajnije da reakcija bude brza, nego bez izuzetka ispravna.
On je kao dobar primer naveo italijansku agenciju za zaštitu konkurencije ICA, koja procese završava u proseku za četiri meseca, a od slučajeva koji su nakon odluke izneti pred sud, pravosuđe je u 90 odsto slučajeva potvrdilo odluku ICA.
Kao značajan mehanizam za rešavanje problema potrošača italijanski stručnjak je naveo i kolektivne tužbe u kojima potrošače zastupaju udruženja potrošača.