
INTERVJU – Mirjana Prljević, savetnik za strateško pozicioniranje: Strategija ključ uspeha
U biznisu, ma koliko da ste veliki ili mali, svi imaju jedan cilj – dugoročan i stabilan uspeh. Prenošenje znanja i savetovanje menadžera malih i srednjih preduzeća kako da taj cilj i postignu, posao je Mirjane Prljević, savetnika za strateško pozicioniranje. Prljevićeva je prva uvela pojam ’strateško pozicioniranje i dijagnostika poslovanja’ u sektoru malih i srednjih preduzeća u našem regionu i jedini je consultant čija je knjiga – praktikum ’Strategija pozicioniranja kao ključ uspeha’ postala obavezno štivo vlasnicima biznisa od Francuske do Kine. Danas živi i radi u Parizu i na čelu je biroa Menora Co. Consulting u Francuskoj, ali se u Srbiju stalno vraća, jer je mišljenja da je strategija ono što Srbiji nedostaje, od malog preduzeća do strategija na državnom nivou.
● Male kompanije u Srbiji stave su da je strateško pozicinioniranje moguće i važno samo za veliki biznis. Da li delite to mišljenje?
– Podsetila bih na poruku Ave Doroteja, koja je i meni veliki nauk u životu dala – ’kriv lenjir i ono što je pravo meri krivim’. Ako nemate dovoljno znanja i iskustva, poslovne odluke mogu da budu izuzetno pogrešne. Mislim da vlasnici malih i srednjih preduzeća širom sveta, pošto imam klijente od Kine do Amerike, slično delaju, ali različito razmišljaju. Upravo u tome i leži razlog zašto u Srbiji imamo nedovoljno razvijene ne samo strategije samih preduzeća, kako malih i srednjih, tako i velikih, već i sveukupno strategije razvoja na državnom nivou. Niko nije toliko mali da ne bi imao svoju strategiju. Ona svakako neće biti tolikog obima i dugoročnosti sagledavanja vaših aktivnosti ako ste jedno MSP, ali je neophodna. Danas kada se svako pozicionira, prodaja vaših proizvoda ili usluga neće biti dovoljno uspešna ako ne osluškujete tržište, i ako pozicijom ne upravljate čvrstom rukom i mudrom glavom.
● Čak i kada imaju strategiju, mala preduzeća često nemaju znanja ni kadrove da je efektivno upotrebe i implementiraju. Kako to prevazići?
– Same strategije definitivno ne vrede mnogo bez sposobnih ljudi koji će da ih sprovode. Nema te magije koja u poslu može da zameni rad. Implementacija strategije pre svega zavisi od poštovanja 3K pravila, kojem u mojoj metodologiiji dajem prioritet. Pravilo 3K upućuje na poštovanje pravila koordinacije, kooperacije i komunikacije u onim organima koji žele uspešno sporovođenje strateških odluka. Komunikacija je od ta tri elementa, po mom mišljenju, u Srbiji najveći problem, ali i izazov za rešavanje.
● Koje su najčešće greške koje kompanije čine kada odlučuju o svojoj strategiji pozicioniranja?
– Neprecizno i nejasno postavljeni ciljevi, kao prvi i najvažniji definisani element. No, ono o čemu se nedovoljno govori u Srbiji je svakako dijagnostika, ponekad stanja, ponekad poslovanja. Bez pravilne slike tržišta kojoj želite da se obratite, te mudrog odmeravanja moći konkurencije i strukture ciljnih grupa kojima nudite svoj paket ponude, vaša strategija ostaće samo tužno slovo na papiru. I za kraj, ništa manje važan element je samo znanje o tome šta strategije predstavljaju. Najčešće greške upravo se kriju u tome što se one ovde sastavljaju kao liste lepih želja, a ne ozbiljni koncepti sa jasno definisanim načinima i sredstvima kojima želite da realizujete svoje ciljeve, i to one merljive, jasne, dostižne i nadasve, ambiciozno postavljene.
Više pročitajte u štampanom izdanju magazina Bizlife