Evro premijum i dizel D2 na izdisaju
Od početka avgusta vozači na pumpama više neće moći da toče dizel D2 i evro premijum BMB 95, već isključivo gorivo najvišeg evropskog kvaliteta. Tako je odlučila država produživši rok za prodaju ovog goriva do sredine godine.
U međuvremenu na pumpama se pojavilo novo gorivo – Bio dizel 100 iz uvoza koji može da naškodi motorima ukoliko se duže vreme toči umesto evro dizela, ali niko od nadležnih još uvek ne reaguje na to ne bi li predupredio posledice. A uvoznici su našli računicu da ga prodaju jer na njega ne plaćaju akcize ni PDV, što je oko 50 dinara po litri.
Čak ni podatak da je od početka godine uvezeno više od dva miliona litara čistog biodizela, čija je proizvodnja skuplja od običnog dizela D2 i evro dizela, a koji se jeftinije prodaje na pumpama, nije bila dovoljan razlog da neko postavi pitanje uvoza ovog derivata.
Bilo kako bilo, vozači će od sredine godine biti sigurni da u vozila sipaju samo evro pet kvalitetno gorivo, jer će prestati prodaja dizela D2 i evro premijuma BMB95 koji je do sada proizvodio samo NIS, što je neretko dovodilo u pitanje monopol naftne kompanije.
Petar Stanojević, pomoćnik ministra energetike, kaže, da na većini pumpi i dalje može da se toči evro premijum BMB 95 i dizel D2 što govori da zalihe još postoje. Očekuje se da poslednje količine dizela D2 odu s prolećnom setvom, jer će regresirani dizel kupovati poljoprivrednici.
Evro premijum BMB 95 čini oko 90 odsto tržišta, dok dizel D2 pokriva potrebe 30 odsto tržišta. Ravnopravnija konkurencija na tržištu, koju prometnici očekuju, trebalo bi da doprinese boljoj kontroli cena i njihovom padu, pod uslovom da država ne propiše neke nove namete koji bi poskupeli gorivo iz uvoza.
U NIS-u evro kvalitetno gorivo proizvode još od novembra prošle godine kada ja završena modernizacija rafinerije Pančevu, u koju je uloženo više od 500 miliona evra.