Za višak zaposlenih u Jatu 4 miliona evra
Konkurs za dobrovoljni odlazak viška zaposlenih iz nacionalne aviokompanije biće raspisan naredne nedelje, saznaju ’Novosti’. "Jat Airways-u" je stigao dopis Ministarstva rada, koje je za socijalni program u ovom preduzeću izdvojilo 300 evra po godini radnog staža. Taj iznos biće isplaćen u dinarskoj protivvrednosti po srednjem kursu na dan kada Ministarstvu bude dostavljen spisak radnika, koji napuštaju kompaniju.
Još nije precizirano koliko će konkurs biti otvoren, najverovatnije deset do 15 dana. Očekuje se da će oko 400 radnika dobrovoljno napustiti preduzeće, što bi značilo da će se za otpremnine potrošiti iz kase Ministarstva rada četiri miliona evra.
Kako saznaju Novosti, sedam svetskih lizing kuća dostavilo je "Jatu" ponude za iznajmljivanje aviona. Na narednoj sednici Vladine radne grupe za "Jat", koja bi trebalo da bude održana krajem ove ili početkom naredne nedelje, ponude će biti ocenjene, odnosno izabraće se najpovoljnije.
U flotu srpskog prevoznika u aprilu stižu u najam dva ATR 72-500, a u maju bi trebalo da slete i četiri "AirBusa" i to dva A 319 i dva A 320. Da bi se ispoštovao red letenja, ukoliko bude potrebe, "Jat" će narednih meseci pa do 1. juna, angažovati i avion "Aviogeneksa".
– Očekujem i da se formira ekspertski tim, sa zadatkom da utvrdi koje letelice "Jat" treba da kupi, a čija je isporuka planirana za 2015. godinu – kaže za "Novosti" Milutin Popović, pomoćnik ministra saobraćaja.. – Pregovori sa "AirBusom" oko aktiviranja ugovora iz 1998. godine trebalo bi da krenu što pre, ali to ne znači da se sa drugim proizvođačima neće razgovarati. Radi se i na redefinisanju poslovnih odnosa "Jata" sa beogradskim aerodromom, "Jat tehnikom", "Suportom".
Kako kaže Popović, rasterećeni "Jat" ubuduće će biti obavezan da na vreme izmiruje sve obaveze prema domaćim dobavljačima, ali će i oni koji nacionalnoj aviokompaniji pružaju usluge morati da se drže ugovora ili će "Jatu" plaćati penale. Primera radi, za "Jat tehniku" to znači kvalitet usluge, poštovanje rokova…
– Preispitujemo ugovore po svim segmentima, uključujući i cene usluga – navodi Popović. – Nacionalna aviokompanija treba da bude stimulisana u skladu sa njenim učešćem na domaćem tržištu ili u prihodima kompanija, koje joj pružaju usluge.
Sporazum o otvorenom nebu još nije na snazi, jer ga tri države iz EU nisu ratifikovale, pa tako Srbija, kao potpisnica, još nije dužna da ga primenjuje, odnosno da "šakom i kapom" izdaje dozvole stranim prevoznicima. Tako je još neizvesno hoće li niskotarifnom "Easy Jet-u" uopšte biti data dozvola za letove na liniji Beograd – Milano.
– Tražili su da lete na toj liniji istim danima kao "Jat" i to ne može – ističe Popović. – To nije u interesu ne samo domaćeg prevoznika, nego i putnika. Valjda je logično da putnici imaju svakodnevnu vezu iz Beograda za Milano, a ne da im sredom, petkom i nedeljom lete dve kompanije.